Premierze, nie odbierajcie kolei nadziei

  • wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • 10-02-2011
  • drukuj
Poseł Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury oraz Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR zaapelowali do rządu o fundusze na budowę dwóch odcinków dróg ekspresowych.
Premierze, nie odbierajcie kolei nadziei

Chodzi o przesunięcie kwoty 4,8 mld zł ze środków UE pierwotnie zaplanowanych na remonty infrastruktury kolejowej. 

- Jako reprezentanci tego środowiska, a także twórcy Master planu dla kolejnictwa, czujemy się w obowiązku bronić interesów kolei i chcemy jeszcze raz zwrócić uwagę, także szerokiej opinii publicznej, na palące problemy kolei – podkreślił poseł Piechociński.

Nie jest tajemnicą, że zima rozłożyła polską kolej, mówił poseł. Kolej niemiecka też spotkała się z falą krytyki z powodu własnych problemów, jakie obnażyła zima, ale tam wyciągnięto inne wnioski. Skoro kolej sobie nie radzi, postanowiono jej pomóc, aby sytuacja nie powtórzyła się w kolejnych latach, podkreślił J. Piechociński. Tymczasem w Polsce kolei planuje się odebrać jej środki na modernizację.

- Stoi to też w sprzeczności z deklaracją premiera (Donalda Tuska), w czasie „burzy” personalnej w grudniu, że trzeba teraz wziąć się za kolej – stwierdził Janusz Piechociński – Można to też odebrać jako sygnał, że po stronie rządu brakuje determinacji do korzystnych zmian w tym sektorze.

Przypomniał on, że zarazem odwraca się uwagę od projektu uzyskania przez administratora sieci, PKP PLK, kredytu 1 mld euro (np. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego) na wsad krajowy do realizowanych inwestycji na trakcji kolejowej, współfinansowanej przez UE. Oddaliłoby to problem „ryzyka”, że PLK nie zdąży zrealizować niektórych projektów i przepadną środki unijne dostępne w budżecie 2007-2013.
- Rząd popełnił trzy błędy na raz – powiedział Adrian Furgalski.

Po pierwsze, jego zdaniem, pospieszył się z ogłoszeniem decyzji, ponieważ rząd ani formalnie nie wystąpił do Komisji Europejskiej z wnioskiem o przesunięcie środków, ani KE nie wyraziła w tej sprawie opinii. Po drugie, rząd złamał własne wytyczne w sprawie rozdysponowania środków z PO Infrastruktura i Środowisko. Po trzecie, Ministerstwo Infrastruktury przekazuje nieprawdziwą informację, że kolej nie jest w stanie „zagospodarować” w terminie 4,8 mld zł.

- Można przecież wybrać projekty z listy rezerwowej (np. remont odcinka Poznań-Czempiń), doszacować i zwiększyć wydatki na realizowane projekty (np. potrzeba zbudować dodatkowe wiadukty na trasie Warszawa-Łódź) lub po prostu przeznaczyć te środki na projekty zakupu taboru kolejowego przez samorządy – stwierdził A. Furgalski.

Podczas konferencji przytoczono inne argumenty o głębokiej nierównowadze w rozwoju dróg publicznych i kolei, a także wadliwym systemie finansowania i rozdysponowania środków na oba cele. Zgodnie z postulatami UE, na kolei miało zostać przeznaczone 40 proc. pomocy strukturalnej, a na drogi – 60 proc., tymczasem proporcja będzie jak 20:80.

Ostateczną decyzję w sprawie przesunięcia środków pomocowych z inwestycji kolejowych na drogowe rząd ma podjąć do końca lutego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

W ilu osobach jawi sie premier ? Moze to tez trojca ? Dlaczego Piechocinski zwraca sie do premiera w liczbie mnogiej ?

autoidea, 2011-02-11 09:17:50 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE