• PARTNERZY PORTALU

Prezydent Olsztyna: Tramwaj nie jest droższy od autobusu

• Kierowcy narzekają na zmiany w organizacji ruchu w Olsztynie, do którego właśnie wróciły tramwaje - ale władze miasta zapowiadają, że im nie ulegną.
• Tramwaj wcale nie jest droższy od autobusu – wylicza Piotr Grzymowicz, prezydent miasta.
• Olsztyn zamierza nadal stawiać na rozwój komunikacji publicznej.
Prezydent Olsztyna: Tramwaj nie jest droższy od autobusu
Będziemy realizować program rozwoju i modernizacji systemu transportu publicznego – zapowiada prezydent Grzymowicz. (Fot. : Michał Oleksy)

19 marca miną trzy miesiące, odkąd na ulice Olsztyna wyjechały pierwsze, po 50-letniej przerwie, tramwaje. Jak sprawdzają się w systemie komunikacji miejskiej, pytamy prezydenta Olsztyna Piotra Grzymowicza.

Czy mieszkańcy Olsztyna przekonali się do tramwajów? Jak wygląda napełnienie na uruchomionych w grudniu trzech liniach?

– Konkretnych liczb jeszcze nie mogę wskazać. Badania są i będą jeszcze sukcesywnie przeprowadzane. Trwa też jeszcze pewna kalibracja całego systemu ITS, ale jestem przekonany, że mieszkańcy są zadowoleni. Osobiście zresztą widzę, że wielu naszych mieszkańców chętnie korzysta z tramwajów i otrzymuję same pozytywne przekazy na temat jakości podróży oraz szybkości przemieszczania się. Tramwaje, podobnie jak cała komunikacja publiczna, mają priorytet, na co akurat narzekają kierowcy.

Czyli jednak nie wszyscy są zadowoleni. Czy istnieje możliwość, że pod wpływem niezadowolenia kierowców miasto wycofa się z priorytetu dla tramwajów?

Nie, nie ma takiej możliwości. Wręcz przeciwnie. Konsekwentnie będziemy realizować program rozwoju i modernizacji systemu transportu publicznego. Przygotowujemy w tej chwili dwa nowe, duże projekty do programu operacyjnego Polska Wschodnia i jestem przekonany, że w połowie roku będziemy ogłaszać przetargi, natomiast ich ocena będzie dokonana we wrześniu. Tylko ze środków unijnych mamy do wykorzystania 231 milionów złotych, a liczymy na to, że dostaniemy więcej.

Skąd takie przekonanie?

Ponieważ podczas rozmów z przedstawicielami ministerstwa słyszę, że nie wszystkie miasta mają projekty, a nawet jeśli mają, to prawdopodobnie nie wykorzystają wszystkich środków. A my jesteśmy przygotowani. Jeden projekt dotyczy buspasów z węzłem przesiadkowym przy dworcu, który – jak liczymy – będzie modernizować PKP i prywatny partner. Do tego dochodzi ITS oraz ścieżki rowerowe, zarówno te rekreacyjne, jak i komunikacyjne. Drugi duży projekt dotyczy zaś rozszerzenia projektu tramwajowego, czyli przedłużenia tej linii, która dziś kończy się na Jaratach, tak aby poprzez inne osiedla mieszkaniowe dotarła aż do fabryki Michelin.

Tramwaj jest kosztowny w utrzymaniu. Tak przynajmniej kilka lat temu argumentowały władze Gliwic, tłumacząc swą decyzję o likwidacji linii tramwajowych w mieście. Nie byłoby prościej i taniej puścić na ulice więcej autobusów?

Moje zdanie jest inne. Wozokilometr tramwajowy kosztuje 10,5 zł, autobusowy – w zależności od przewoźnika – od 6 do 9,8 złotych. Dodam jeszcze, że te 9,8 zł bierze przewoźnik komunalny. Tramwaj jednak zabiera 200 osób, a tymczasem autobus ok. 100 osób. Gdybyśmy więc te koszty przeliczyli na jednego pasażera i na długość eksploatacji taboru, bo autobus pojeździ 10 lat, a tramwaj 20 lat, a może nawet więcej, to wtedy się okaże, że tramwaj wcale nie musi być droższy, a nawet może być tańszy. Uważam, że jest to świetny środek transportu. I druga sprawa – autobusy nie wszędzie mają priorytet w postaci buspasów, one tak samo jak samochody muszą stać w korkach, a tymczasem tramwaj na większej części jedzie wydzielonym pasem. On nie musi stać, on porusza się dużo szybciej, a więc ta jazda jest bardziej komfortowa. I na to stawiamy – na rozwój szybkiego, przyjaznego transportu publicznego.

Kolega dziś do mnie mówi: coś ty tam nawyprawiał w tym śródmieściu, przestałem tam jeździć. A ja mu odpowiadam: właśnie o to chodziło, żebyś ty tam nie jeździł, bo ty nie chcesz tam dojechać, by coś załatwić, ty jedziesz tranzytem. I ja ten tranzyt chcę stamtąd eliminować.

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do mjrBień: trolejbusy wcale nie są takim super rozwiązaniem. Montaż całego osprzętu elektrycznego wraz z napędem, a do tego zazwyczaj akumulatorów lub dodatkowego agregatu spalinowego powoduje, że masa własna takiego pojazdu jest wyraźnie wyższa, niż zwykłego autobusu, a przecież dopuszczalna masa ...całkowita zostaje taka sama. W efekcie mamy więc mniejszą ładowność, czyli pojemność pasażerską. Także budowa i utrzymanie pasa drogowego z nawierzchnią bitumiczną lub betonową jest znacznie droższe, niż torowiska, które w dodatku ma większą trwałość. Trolejbusy wymagają też bardziej skomplikowanej i droższej sieci trakcyjnej - muszą mieć dwa przewody i dwa odbieraki (przy tramwaju wystarcza jeden przewód i pantograf). Trolejbus solo może mieć maksymalnie długość 13,2 m, a dwuczłonowy - 18,75 m, podczas gdy tramwaj może mieć dowolną liczbę członów i długość nawet 55 m. Podkreślana często możliwość ominięcia jednego trolejbusu przez drugi ma pewne ograniczenia, dodatkowo częstym problemem trolejbusów jest tzw. pałowanie, czyli wypadanie odbieraków z prowadnicy. rozwiń

tantus, 2016-03-18 09:31:47 odpowiedz

A jaki jest koszt jazdy trolejbusu. O ile taniej jest budować linie dla trajtka i buspasy z których będą korzystać zarówno trolejbusy jak i autobusy? Po ilu latach zwróci się koszt budowy linii tramwajowej i jakie musi być minimalne obciążenie żeby to osiągnąć? O ile wzrośnie zanieczyszczenie miasta... spalinami, z powodu wydłużonego oczekiwania na skrzyżowaniu bo tramwaj jedzie i to nie jest kwestia zagęszczania ruchu samochodowego. rozwiń

mjrBień, 2016-03-17 21:06:12 odpowiedz

Cieszę się, że choć jedno miasto ma prezydenta z otwartą głową i widzącego dalej niż na długość kadencji. Szkoda, że nie moje (celowo, nie podaję, które). W świecie już próbowano "doskonalenia" transportu indywidualnego (samochodowego) i wszyscy w końcu dostrzegają, że powyżej pewnych zagę...szczeń ludności nie ma możliwości, by tą drogą zapewnić sprawną komunikację w miastach. Rowery, pociągi, tramwaje, opłaty za wjazd do centrum, etc. etc.
Brawo Panie Przeydencie. Szacun!
rozwiń

miastowy, 2016-03-17 19:32:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU