Problemy kolei to wynik zaniedbań w modernizacji infrastruktury

Polska kolej nie miałaby problemów z funkcjonowaniem, gdyby nie lata zaniedbań w inwestycjach w infrastrukturę kolejową oraz tabor - uważa SP.
Problemy kolei to wynik zaniedbań w modernizacji infrastruktury

"Wszystkim pasażerom polskiej kolei chciałbym powiedzieć: sorry, taką mamy premier. Ona jak i reszta polskiego rządu wożą się, wożą swoje cztery literki w ogrzewanych limuzynach, w związku z czym nie odczuwają tego, co przeciętny pasażer kolei" - powiedział rzecznik SP Patryk Jaki we wtorek na konferencji prasowej.

Nawiązał w ten sposób do wypowiedzi wicepremier na temat opóźnień pociągów: "Pasażerom to można tylko powiedzieć jakby sorry, mamy taki klimat, no niestety".

 Czytaj też: Premier przeprasza za słowa Bieńkowskiej dot. opóźnień pociągów

Jaki mówił też, że Bieńkowska przez ponad 6 lat była odpowiedzialna za wydawanie środków europejskich na polską kolej. "Jeśli pani minister Bieńkowska szuka dzisiaj problemu w pogodzie czy klimacie, to warto przypomnieć: mieliście cywilizacyjną szansę na modernizację kolei. Dostaliście środki i nie potrafiliście ich wydać. Problemy, które mamy, będą się powtarzały, jeśli nie zmienimy myślenia o modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej" - podkreślił polityk.

Bieńkowska informowała w październiku 2013 roku, że poziom podpisanych umów o dofinansowanie inwestycji kolejowych zwiększył się do 70 proc. dostępnej puli. Zaznaczyła wtedy, że polskie koleje wykorzystają wszystkie pieniądze z funduszy unijnych na lata 2007-2013 i nie będzie potrzeby przesuwania żadnych środków na drogi.

Wyjaśniła jednocześnie, że polski rząd chce podzielić pieniądze na inwestycje transportowe z budżetu UE na lata 2014-2020 w proporcji 60 proc. na drogi i 40 proc. na koleje. Tymczasem Komisja Europejska chciałaby odwrotnej proporcji. Zdaniem Bieńkowskiej ostatecznie skończy się podziałem pół na pół.

Rzecznik SP powoływał się też na raport Światowego Forum Ekonomicznego na temat jakości kolei na świecie, w którym - jak mówił - Polska zajmuje 72. miejsce na 120. klasyfikowanych państw. Jak zaznaczył, w 2014 roku w kraju mamy aktywną jedną trzecią mniej trakcji kolejowych niż w latach 60., a tylko 27 proc. sprawnych trakcji daje możliwość poruszania się z tzw. średnią prędkością w Unii Europejskiej.

Ruch pociągów przez węzeł Ostrów Wielkopolski nadal trakcją spalinową

- Ruch pociągów przez węzeł Ostrów Wielkopolski nadal odbywa się trakcją spalinową - poinformował we wtorek PAP Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. Według informacji PKP PLK, w całym kraju ponaddwugodzinne opóźnienie ma 18 składów.

Spółka podała, że nie zdecydowano o konieczności odwoływania składów PKP Intercity. Sześć pociągów TLK jedzie objazdami. Odwołanych zostało 59 pociągów regionalnych. Najpoważniejsze utrudnienia występują w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego.

Jak poinformował Mirosław Siemieniec, w okolicy Ostrowa Wielkopolskiego cały czas trwa naprawa uszkodzonej wskutek opadów marznącego deszczu trakcji kolejowej. Nie potrafił określić, kiedy awarie zostaną usunięte.

"Na razie nie mamy informacji, by warunki pogodowe odpuszczały. Jeśli tylko pozwolą one na odlodzenie jednego toru na linii dwutorowej, po odlodzeniu tego toru pociągi będą jechały trakcją elektryczną" - powiedział.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ciekawy jestem na jakie zadania inwestycyjne na kolei, z programu na lata 2007-2013 wyda pani Minister Bieńkowska. Tak jak wieści niosą do tej pory nie wykorzystano ok. 8 miliardów zł. Jeżeli na zakup następnych składów "Pendolino", które będą stały na bocznych torach przez następne kilka... lat i czekały, aż zmodernizuje się infrastrukturę kolejową , to ja tej pani gratuluję pomysłu. rozwiń

zatroskany, 2014-01-22 17:59:52 odpowiedz

Ten problem nie dotyczy tylko infrastruktury kolejowej, ale także pozostałej infrastruktury, za którą odpowiada Państwo. Można było na ten cel przeznaczyć więcej i rozsądniej środków europejskich, a te ( generalizując ) zostały w głównej mierze przejedzone, miast być wykorzystane na budowę podstaw d...o rozwoju gospodarczego. Czy przyjdzie czas na otrzeźwienie w tej kwestii ? rozwiń

Kondor, 2014-01-22 13:31:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE