Problemy z przetargiem: System rowerów miejskich w Łodzi nie ruszy zgodnie z planem

  • Newseria.pl/AT
  • 10-04-2015
  • drukuj
Jeszcze przed długim majowym weekendem miał ruszyć system rowerów miejskich w Łodzi, ale obecnie mało prawdopodobne jest, by tak się stało.
Problemy z przetargiem: System rowerów miejskich w Łodzi nie ruszy zgodnie z planem

System rowerów miejskich w Łodzi nie ruszy – jak wcześniej zapowiadano – 1 maja br. W przetargu na system rowerów miejskich wystartowały dwie firmy – oferta Nextbike została jednak zakwestionowano jako zbyt tania, a BikeU z kolei jest podejrzewane o przedstawienie sfałszowanej opinii bankowej.

Prokuratura prowadzi w tej sprawie śledztwo. Mimo to miasto nie wyklucza współpracy z tą firmą, choć już przed wyborem oferty wiedziało, że opinia przedstawiona przez nią może być sfałszowana. Tymczasem na jaw wychodzą kolejne wątpliwości dotyczące dokumentów złożonych przez BikeU.

– Zdajemy sobie sprawę z wyzwania, jakim jest realizacja projektu Łódzki Rower Miejski. Jako operator i dostawca 10 systemów w Polsce mamy odpowiednie doświadczenie, wiedzę i potencjał, a są to niezwykle istotne elementy, które wpływają na sukces tego typu projektów – deklaruje Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska.

Czytaj też: W największych miastach rowery miejskie dostaną ochronę

Rozpisany jeszcze w zeszłym roku przetarg na system rowerów miejskich to już drugie podejście Łodzi do wprowadzenia na ulice miasta jednośladów. Do przetargu stanęły dwie firmy – Nextbike (operator i dostawca systemów m.in. w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie i Sopocie) oraz BikeU (operator systemów w Bielsku-Białej i Bydgoszczy). Ta druga firma posiada znacznie skromniejsze dokonania na polskim rynku bezobsługowych wypożyczalni, ale agresywnie stara się wejść na rynek.

System rowerów miejskich to projekt zgłoszony w budżecie obywatelskim jeszcze w poprzedniej edycji. System zakładał, że to będzie 100 stacji na terenie ścisłego Śródmieścia, w których będzie docelowo 1000 rowerów, natomiast został tak zaprojektowany, że każdy podmiot prywatny, firmy czy np. centra handlowe mogą do niego dołączać poprzez dostawianie swoich stacji, jednocześnie uzupełniając ofertę i wzbogacając ten system – wyjaśnia Bartosz Zimny z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

Rozstrzygnięcie przetargu przedłużyło się jednak ze względu na zbyt niską cenę, jaką zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej zaproponowała firma Nextbike. Firma oczekiwała za kontrakt z Łodzią niecałych 9 mln zł – o prawie 4 mln zł mniej niż BikeU.

Tymczasem w sprawie oferty BikeU postępowanie prowadzą aż trzy prokuratury. Zawiadomienie o podejrzeniu sfałszowania opinii bankowych przez tę firmę w trakcie postępowania przetargowego złożył Łódzki ZDiT, Nextbike oraz jeden z banków.

– Wykonawca BikeU w ramach uzupełnienia dokumentów, do czego był zobowiązany, złożył opinię bankową. To właśnie w sprawie tej opinii bank rzekomo ją wystawiający złożył zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa – wyjaśnia Marcin Radecki, adwokat z kancelarii prawnej PIERÓG i Partnerzy.

Mimo to ZDiT może podpisać umowę z BikeU. Jak podkreśla Zimny, zarzuty dopiero weryfikuje prokuratura. „W związku z zawiadomieniem, w dniu 16 marca 2015 r. prokuratura śródmiejska wszczęła dochodzenie w sprawie o przestępstwo dotyczące podrobienia opinii bankowej, a następnie użycia jej jako autentycznej” – napisała prokuratura w Łodzi w komunikacie przesłanym Newserii.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ciekawe dlaczego, łódzki ZDiT tak mocno forsuje podpisanie umowy z oszustami ? Można się tylko domyślać, dlaczego. Taki złodziejowaty oferent, winien być przegoniony z miasta Łodzi na cztery wiatry a ZDiT usiłuje jednak, wkręcić go do interesu. To niesamowite. Wygląda na to, że Prokurator miałby też... co robić w ZDiT. Ale wszyscy przypomnijmy sobie gdzie jesteśmy. W Polsce drodzy panowie. W Polsce... rozwiń

łodzik, 2015-04-15 09:55:30 odpowiedz

Zdanowska tak rządzi miastem,że jeszcze żadna inwestycja nie była oddana zgodnie z harmonogramem.Przeszedłem się wzdłuż budowy dworca fabrycznego aż do Niciarnianej i to co zobaczyłem utwierdza mnie w przekonaniu,że Fabryczna może będzie oddana do użytku na koniec ale 2016 roku.Niewiele lepiej przed...stawia się budowa trasy w-z.Wszystko rozkopane,kompletny paraliż komunikacyjny,nigdzie nie można w sensowny sposób dojechac,a na budowie pięciu robotników na krzyż.Uważam,że ta prezydentura jest kompletną pomyłką. rozwiń

jerzy, 2015-04-10 15:21:42 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE