Projekt korytarza gazowego Północ-Południe – w tym roku do KE

Jeszcze w tym roku projekt stworzenia korytarza gazowego Północ-Południe, z Polski w kierunku Chorwacji, zostanie formalnie złożony do Komisji Europejskiej.
Projekt korytarza gazowego Północ-Południe – w tym roku do KE

Za trzy lata powinien być już realizowany – ocenia wiceminister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski. Projekt stworzenia korytarza, który ma połączyć budowany obecnie terminal LNG (skroplonego gazu) w Świnoujściu, przez południową Polskę, Czechy, Słowację i Węgry, z planowanym terminalem Adria LNG w Chorwacji, był we wtorek jednym z tematów Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Aktualne relacje, wywiady i inne informacje związane z III Europejskim Kongresem Gospodarczym można znaleźć także na stronie www. imprezy, pod adresem eec2011.eu.

Korytarz nie ma być zupełnie nowym gazociągiem – złoży się na niego wiele dwustronnych, międzysystemowych połączeń gazowych oraz krajowych gazociągów, które już istnieją lub są na różnych etapach planowania albo budowy.

Według Budzanowskiego, gdy w 2014 r. terminal w Świnoujściu zostanie uruchomiony, projekt korytarza powinien już być w trakcie realizacji. „Myślę, że już w tym roku, podczas polskiej prezydencji w UE, ten projekt będzie złożony do Komisji Europejskiej – dziś jest już wstępnie przez nią zaakceptowany. Naprawdę możemy liczyć, że w ciągu najbliższych 2-3 lat, czyli od momentu uruchomienia terminalu w Świnoujściu w 2014. r., będzie wprowadzony w życie i zacznie funkcjonować, ze wsparciem finansowym ze strony KE oraz wsparciem w zakresie odpowiednich procedur, np. w kwestiach ochrony środowiska czy prawa zamówień publicznych” – ocenił wiceminister.

Stworzenie korytarza ma m.in. zwiększyć integrację regionalnych rynków gazu, bezpieczeństwo dostaw tego surowca oraz umożliwić krajom Europy środowej i wschodniej dostęp do nowych źródeł (np. z Norwegii).

Korytarz przyniesie także lepszą koordynację regionalnych projektów infrastrukturalnych w tym zakresie oraz pomoże ujednolicić zasady obowiązujące na gazowym rynku. Budzanowski podkreślił, że terminal w Świnoujściu będzie pierwszym takim w rejonie Bałtyku, o międzynarodowym znaczeniu; projekt budowy korytarza służy właśnie wykorzystaniu przepustowości terminalu (5 mld m sześc., z możliwością szybkiej rozbudowy do 7,5 mld m sześc.) z korzyścią dla innych krajów, m.in. Czech, Węgier i Słowacji.

Stworzenie korytarza ma być nową jakością w Europie środkowej, gdzie dotąd większość gazociągów budowano na osi Wschód-Zachód, co wiązało się z zakupem gazu od wschodnich dostawców.

O realności projektu korytarza przekonany jest prezes spółki Gaz-System Jan Chadam. Wyraził on przekonanie, że nie ma dziś problemów z pozyskaniem środków na dobrze przygotowane inwestycje infrastrukturalne, do których zaliczył także to przedsięwzięcie.

Uspokajał, że inwestycje w infrastrukturę gazową nie powodują wzrostu cen gazu (w jego cenie u odbiorcy koszty infrastruktury są poniżej 10 proc.), natomiast w dłuższej perspektywie, gdy dzięki lepszym połączeniom będzie można taniej kupić gaz, wpłyną na obniżenie cen.

Chadam przypomniał, że koszt realizowanych w ciągu najbliższych 4 lat w Polsce inwestycji w tym zakresie to ok. 2 mld euro. Zapowiedział, że do 2017 r. spółka – zgodnie ze swoją strategią obejmującą horyzont do 2020 r. – zamierza zainwestować kolejny 1 mld euro, m.in. w przedsięwzięcia związane z tworzeniem korytarza Północ-Południe.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE