PARTNER PORTALU
  • BGK

Protest mieszkańców sprzeciwiających się budowie nowej drogi startowej w Kraków Airport

  • PAP/JS    6 października 2017 - 19:47
Protest mieszkańców sprzeciwiających się budowie nowej drogi startowej w Kraków Airport
(fot. pixabay.com)

Mieszkańcy miejscowości sąsiadujących z Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice protestowali w piątek (6 października), sprzeciwiając się planom budowy nowego pasa startowego. Władze portu argumentują, że inwestycja jest konieczna, aby mógł się on nadal rozwijać.




• Zdaniem protestujących planowana budowa nowej drogi startowej spowoduje większy hałas i sprawi, że samoloty będą startowały i przyziemiały bezpośrednio nad ich domami.

• Argumentują, że lepszym rozwiązaniem byłby remont obecnego pasa startowego.

• Według władz Kraków Airport takie rozwiązanie nie może być brane pod uwagę, bo spowodowałoby całkowite zamknięcie lotniska na co najmniej pół roku.

Jak poinformowała rzeczniczka Kraków Airport Monika Pabisek, protest powodował chwilowe utrudnienia w ruchu samochodowym na dojeździe do terminala. "Służby lotniskowe były postawione w stan gotowości i pomagały pasażerom w dotarciu na czas na zaplanowane loty" - zaznaczyła.

Według niej w trakcie trwania protestu jedna pasażerka nie zdążyła na samolot, ale nie jest znany powód spóźnienia. Pojawiła się na bramce po zakończeniu przyjmowania pasażerów na pokład, ale nikomu z obsługi nie wyjaśniła powodu opóźnienia.

Około 150 mieszkańców takich miejscowości, jak m.in. Rząska, Szczyglice i Balice w piątek po południu blokowało przez 1,5 godziny drogi prowadzące do Kraków Airport, chodząc po przejściach dla pieszych przy rondach na wjeździe na lotnisko. Mieli ze sobą transparenty: "Nie ma ochrony przed hałasem z powietrza", "Nie chcemy więcej huku". Skandowali: "Po co latać nad domami, skoro można nad polami".

Zdaniem protestujących planowana budowa nowej drogi startowej spowoduje większy hałas i sprawi, że samoloty będą startowały i przyziemiały bezpośrednio nad ich domami. Argumentują, że lepszym rozwiązaniem byłby remont obecnego pasa startowego.

Według władz Kraków Airport takie rozwiązanie nie może być brane pod uwagę, bo spowodowałoby całkowite zamknięcie lotniska na co najmniej pół roku.

"Rozumiemy troskę mieszkańców, którzy też przyznają, że rozwój portu jest dla nich ważny, ale ulica nie jest miejscem na rozmowy" - zaznaczyła rzeczniczka. Jak przypomniała, władze lotniska organizowały wcześniej szereg spotkań w poszczególnych sołectwach, na których omawiane były szczegóły planowanej inwestycji.

"Jesteśmy przed złożeniem raportu oddziaływania inwestycji na środowisko, trudno więc jeszcze odnosić się do argumentów protestujących" - zaznaczyła Pabisek.

Budowa nowej drogi startowej jest najważniejszym elementem przyjętego w ubiegłym roku przez zgromadzenie wspólników Kraków Airport planu inwestycyjnego do 2023 r.

Nowy pas startowy będzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli na wykonywanie lotów transatlantyckich przez samoloty LOT Boeing 787 Dreamliner. Inwestycja szacowana na około 250 mln zł ma zostać zrealizowana ze środków spółki zarządzającej lotniskiem.

Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwa warianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane i uszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tzw. wariant północny, biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4 stopnie. Tzw. wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania na środowisko i przecina obecną drogę startową. W przypadku obydwu opcji zminimalizowano liczbę tzw. przeszkód lotniczych w ich korytarzu.

"Budowa nowego pasa startowego to być albo nie być dla lotniska" - mówił na początku tego roku prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło blisko 5 mln pasażerów, a prognoza na ten rok zakłada odprawienie około 5,2 miliona osób.

W sezonie letnim, który potrwa do ostatniej soboty października, pasażerowie krakowskiego lotniska mogą korzystać z 83 połączeń oferowanych przez 19 przewoźników.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • Obywatel, 2017-10-10 23:08:52

    Kupiłem dwa lata temu dom w Szczyglicach, nikt wtedy nie mówił o takim przebiegu pasa startowego. Oczywiście , niech wykupi ode mnie Port dom i działke za właściwe pieniądze, ale to sa hieny, płaca odszkodowania tak smieszne, że ąz się nie chce o tym mówić. jak tak można postępowac, plany zabudowy s...woje, inwestycje swoje a tutaj mieszkaniec traktowany jest jak smieć, ale nie, po mim albo ich trupie !!!!  rozwiń