PARTNER PORTALU
  • BGK

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach odebrało nowe autobusy

  • PAP/KDS    15 grudnia 2017 - 12:02
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach odebrało nowe autobusy

Flota katowickiego PKM powiększyła się o 15 autobusów, a to dopiero początek (fot. Facebook/PKM Katowice)

Na katowickie ulice wyjadą kolejne nowe autobusy miejskie. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w właśnie odebrało 15 nowych pojazdów.




• Do 2020 r. do PKM ma trafić kolejne 60 autobusów, w tym 20 elektrycznych. 

• Łącznie ze środków UE spółka kupuje 135 pojazdów, m.in. właśnie rozstrzyga przetarg na 10 wozów elektrycznych.

• Zgodnie z planami PKM odebrane w grudniu nowe autobusy będą obsługiwały linie przebiegające głównie na terenie Katowic: 9, 10, 12, 46, 74, 115, 138, 673 i 910.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki samorządowy przewoźnik - jeden z czterech największych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przygotował dwa unijne projekty zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.

Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to część tzw. projektu POIiŚ_TRA - komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Pierwszą partię z obecnego zamówienia 40 pojazdów (przetarg wygrała firma MAN Truck & Bus Polska) - pięć autobusów krótkich oraz pięć przegubowych - pokazano w październiku br. W piątek katowiccy samorządowcy poinformowali o odbiorze kolejnych 15 autobusów krótkich. Ostatnia dostawa (również wozów krótkich) nastąpi w marcu 2018 r.

Zgodnie z planami PKM odebrane w grudniu nowe autobusy będą obsługiwały linie przebiegające głównie na terenie Katowic: 9, 10, 12, 46, 74, 115, 138, 673 i 910.

Dostarczane w tym zamówieniu pojazdy dołączają do 15 autobusów przegubowych i 15 krótkich pokazanych na początku br., a także 15 autobusów przegubowych i 5 krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w 2015 r. (w obu tamtych przetargach wygrał Solaris).

Autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mają wyruszyć na ulice Katowic we wrześniu 2018 r. 10 takich pojazdów ma zostać zakupionych w przetargu ogłoszonym w czerwcu br. Przetarg ten podzielono na dwie części - dotyczące pięć autobusów przegubowych i pięć jednoczłonowych.

Pod kątem pierwszej części spłynęła tylko jedna oferta - Solarisa, opiewająca na 16,3 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 13,8 mln zł brutto). W drugim oferty złożyły Ursus, na 10,3 mln zł brutto i Solaris, na 14,1 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 12 mln zł brutto). W tym tygodniu PKM zaakceptował ofertę z pierwszego zadania.

Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostać kupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tej dotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 35 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymi takimi wozami w konurbacji katowickiej - kupowanymi przy wsparciu środków unijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamówiło już Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu - wozy produkcji Solarisa mają dotrzeć tam w styczniu 2018 r.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej pozostającego poza metropolią Jaworzna po realizacji tegorocznego zamówienia ma już 24 autobusy elektryczne - ok. 40 proc. całego taboru. Do 2020 r. w planach ma zakup kolejnych 20 sztuk takich pojazdów (zapewniło już sobie unijne dofinansowanie). Wówczas autobusy elektryczne będą stanowiły 80 proc. jaworznickiej floty autobusowej.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy obecnie ok. 250 pojazdów.

Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenie eksploatacji przez spółkę wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne mają umożliwić wycofanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan i MAN. Wśród wstępnych planów na lata ok. 2020-2021 jest też budowa nowej bazy. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (1)

  • LePetit, 2017-12-15 21:45:22

    Dlaczego autobusy firmy MAN ? Polska ma swoje bardzo dobre elektryczne autobusy !!! Niemcy nam za to nie podziękują tylko.....