PARTNER PORTALU
  • BGK

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach odebrało nowe autobusy

  • PAP/KDS    15 grudnia 2017 - 12:02
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach odebrało nowe autobusy
Flota katowickiego PKM powiększyła się o 15 autobusów, a to dopiero początek (fot. Facebook/PKM Katowice)

Na katowickie ulice wyjadą kolejne nowe autobusy miejskie. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w właśnie odebrało 15 nowych pojazdów.




• Do 2020 r. do PKM ma trafić kolejne 60 autobusów, w tym 20 elektrycznych. 

• Łącznie ze środków UE spółka kupuje 135 pojazdów, m.in. właśnie rozstrzyga przetarg na 10 wozów elektrycznych.

• Zgodnie z planami PKM odebrane w grudniu nowe autobusy będą obsługiwały linie przebiegające głównie na terenie Katowic: 9, 10, 12, 46, 74, 115, 138, 673 i 910.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki samorządowy przewoźnik - jeden z czterech największych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przygotował dwa unijne projekty zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.

Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to część tzw. projektu POIiŚ_TRA - komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowania w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Pierwszą partię z obecnego zamówienia 40 pojazdów (przetarg wygrała firma MAN Truck & Bus Polska) - pięć autobusów krótkich oraz pięć przegubowych - pokazano w październiku br. W piątek katowiccy samorządowcy poinformowali o odbiorze kolejnych 15 autobusów krótkich. Ostatnia dostawa (również wozów krótkich) nastąpi w marcu 2018 r.

Zgodnie z planami PKM odebrane w grudniu nowe autobusy będą obsługiwały linie przebiegające głównie na terenie Katowic: 9, 10, 12, 46, 74, 115, 138, 673 i 910.

Dostarczane w tym zamówieniu pojazdy dołączają do 15 autobusów przegubowych i 15 krótkich pokazanych na początku br., a także 15 autobusów przegubowych i 5 krótkich kupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w 2015 r. (w obu tamtych przetargach wygrał Solaris).

Autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mają wyruszyć na ulice Katowic we wrześniu 2018 r. 10 takich pojazdów ma zostać zakupionych w przetargu ogłoszonym w czerwcu br. Przetarg ten podzielono na dwie części - dotyczące pięć autobusów przegubowych i pięć jednoczłonowych.

Pod kątem pierwszej części spłynęła tylko jedna oferta - Solarisa, opiewająca na 16,3 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 13,8 mln zł brutto). W drugim oferty złożyły Ursus, na 10,3 mln zł brutto i Solaris, na 14,1 mln zł brutto (przy budżecie zamówienia 12 mln zł brutto). W tym tygodniu PKM zaakceptował ofertę z pierwszego zadania.

Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostać kupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tej dotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 35 pojazdów o napędzie konwencjonalnym.

Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymi takimi wozami w konurbacji katowickiej - kupowanymi przy wsparciu środków unijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamówiło już Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu - wozy produkcji Solarisa mają dotrzeć tam w styczniu 2018 r.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej pozostającego poza metropolią Jaworzna po realizacji tegorocznego zamówienia ma już 24 autobusy elektryczne - ok. 40 proc. całego taboru. Do 2020 r. w planach ma zakup kolejnych 20 sztuk takich pojazdów (zapewniło już sobie unijne dofinansowanie). Wówczas autobusy elektryczne będą stanowiły 80 proc. jaworznickiej floty autobusowej.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy obecnie ok. 250 pojazdów.

Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenie eksploatacji przez spółkę wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne mają umożliwić wycofanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan i MAN. Wśród wstępnych planów na lata ok. 2020-2021 jest też budowa nowej bazy. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • LePetit, 2017-12-15 21:45:22

    Dlaczego autobusy firmy MAN ? Polska ma swoje bardzo dobre elektryczne autobusy !!! Niemcy nam za to nie podziękują tylko.....

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.