Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze": Będą zmiany w sposobie zarządzania lotniskami

Sejm uchwalił w piątek (15 września) ustawę autorstwa posłów PiS o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" (PPL), zgodnie z którą dotychczasowe organy zarządzania, czyli naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza - zostaną zastąpione prezesem PPL oraz radą nadzorczą.
Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze": Będą zmiany w sposobie zarządzania lotniskami
PPL zarządza bądź ma udziały w portach w Warszawie, Krakowie czy Poznaniu. (fot. pixabay)

• Autorzy proponują, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL.

• W głosowaniu udział wzięło 441 posłów, "za" opowiedziało się 230, przeciw było 185, a wstrzymało się 26 parlamentarzystów.

• Wcześniej Sejm odrzucił wniosek PO o odrzucenie projektu w całości oraz wniosek mniejszości, w którym zaproponowano, aby do zadań rady nadzorczej należał stały nadzór nad działalnością PPL.

Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" zarządza największym w Polsce portem, czyli warszawskim Lotniskiem Chopina. Ma też udziały w portach regionalnych, np. w Krakowie, Rzeszowie, Modlinie czy Poznaniu.

Zgodnie z ustawą z 1987 r. o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" organami PPL są: naczelny dyrektor, zebranie delegatów i rada pracownicza. Naczelny dyrektor zarządza i reprezentuje PPL.

Posłowie PiS w nowej ustawie chcą "profesjonalizacji nadzoru nad działalnością PPL poprzez rezygnację z organów pracowniczych na rzecz rady nadzorczej powoływanej przez ministra właściwego do spraw transportu z osób spełniających standardowe wymagania stawiane członkom rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa" - zapisano w uzasadnieniu do projektu. Równocześnie zachowana zostanie dotychczasowa forma działalności, czyli przedsiębiorstwo państwowe, "co pozwoli na utrzymanie funkcji nadzoru sprawowanego przez ministra właściwego do spraw transportu".

Czytaj też: Porty Lotnicze: ok. 185 mln zł zysku netto za siedem miesięcy br.

W uzasadnieniu projektu napisano także, że uchwalenie nowej ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym "Porty Lotnicze" jest niezbędne przede wszystkim ze względu na konieczność zaktualizowania podstaw prawnych działania tego przedsiębiorstwa i wprowadzi przejrzyste zasady nadzoru i zarządzania.

"Utrzymana zostaje forma prawna działalności PPL jako przedsiębiorstwa państwowego, posiadającego osobowość prawną, działającego jako samodzielna i samofinansująca się jednostka organizacyjna. PPL po zmianie ustawy będzie kontynuował swoją dotychczasową działalność, utrzymane zostają wszystkie przepisy regulujące podstawy działalności PPL, tak w zakresie uczestniczenia w obrocie gospodarczym, odpowiedzialności za swoje zobowiązania oraz wyłączenia odpowiedzialności za zobowiązania Skarbu Państwa, przy zachowaniu braku odpowiedzialności Skarbu Państwa za zobowiązania PPL" - czytamy w uzasadnieniu.

Jak napisano, dotychczasowe organy zarządzania, czyli naczelny dyrektor, zebrania delegatów i rada pracownicza - zostaną zastąpione prezesem PPL oraz radą nadzorczą. Ma to zbliżyć PPL pod względem struktury organizacyjnej do współczesnych regulacji.

Czytaj też: Lotniska: Porty Lotnicze zarobiły w 2016 r. 200 mln zł

Autorzy proponują, aby rada nadzorcza była organem kolegialnym, o precyzyjnie określonych kompetencjach, w tym między innymi sprawowania nadzoru nad gospodarką finansową PPL. Zachowany został nadzór ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością PPL. Utrzymane zostały dotychczasowe regulacje dotyczące uprawnień nadzorczych ministra, w tym kontroli i oceny działalności PPL, nakładania obowiązku wprowadzenia do planów określonych zadań oraz wstrzymywania decyzji prezesa Portów Lotniczych.

Teraz ustawa trafi do Senatu. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE