Przesuną willę, by zrobić miejsce na tramwaj

Zabytkowa willa stojąca na trasie planowanego Szczecińskiego Szybkiego tramwaju zostanie przesunięta – poinformował szczeciński magistrat.
Przesuną willę, by zrobić miejsce na tramwaj

Willa Grüneberga będzie przesunięta. To decyzja miasta po wpisaniu obiektu przy ul. Batalionów Chłopskich w Zdrojach do rejestru zabytków. Oznacza to, że mimo zachowania willi linia Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju powstanie.  

Decyzję o wpisaniu budynku do rejestru zabytków podjęła Ewa Stanecka, wojewódzki konserwator zabytków. – Szanujemy tę decyzję, doceniamy wartość historyczną obiektu, mimo, iż jeszcze pół roku temu budynek był przeznaczony do rozbiórki – mówił na konferencji prasowej prezydent Szczecina Piotr Krzystek - Cieszę się, że sprawa się wyjaśniła, bo nierozstrzygnięta sprawa willi utrudniała nam sprawy związane ze Szczecińskim Szybkim Tramwajem. Nie będziemy odwoływać się od decyzji konserwatora zabytków, bo zależy nam na tym, aby jak najszybciej rozpocząć budowę tej strategicznej inwestycji komunikacyjnej, na którą od wielu lat czekają mieszkańcy prawobrzeża – dodał.

Aby chronić walory historyczne, obiekt zostanie przeniesiony o kilkadziesiąt metrów w granicach tej samej nieruchomości. Obiekt będzie przesunięty lub rozebrany i odbudowany w innym miejscu. Sposób zachowania obiektu opracują projektanci.

Miasto chce, aby po przesunięciu willa pełniła rolę obiektu o charakterze publicznym. Podobne postulaty zgłaszały osoby i stowarzyszenia sprzeciwiające się rozbiórce domu.

Budowa SST szacowana jest na blisko 200 milionów zł. Szczecin ma ogromną szansę pozyskać ok. 106 milionów złotych ze środków Unii Europejskiej. Gotowy wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko miasto musi złożyć do końca marca. W związku z nieznacznymi zmianami w projekcie konieczne jest przesunięcie terminu złożenia wniosku o 3 miesiące.

Szczeciński Szybki Tramwaj to jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w Szczecinie – połączy lewobrzeże Szczecina z prawobrzeżem (w pierwszym etapie linia będzie miała pętlę w rejonie ul. Turkusowej – docelowo w Kijewie).

Czytaj też:

Szybkim tramwajem na dworzec zachodni 

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Willa "została przeznaczona do rozbiórki" jeszcze przed rokiem 2000 pomimo, że jej wartość historyczna była znana i potwierdzana przez konserwatora. Tyle że decyzja rozbiórki została podjęta na bardzo niskim szczeblu, przez jakiegoś "zastępcę pionka" oraz inżynierów dla których t...ego typu wartości mało się liczą a ważna jest "robota" i zarobki. W MPZP z 2004 roku także potwierdza się jej wartość historyczną a jednak dalej nie robiło to wrażenia na prostackich decydentach, bo mimo to uparli się obiekt zniszczyć. Wpływ na postawę władzy miały zapewne i lata ideologicznej pogardy dla wszystkiego co "poniemieckie", także straszliwe zacofanie kulturalne społeczeństwa, szczególnie w grupie techników, ekonomistów, polityków, prawników... Zacofanie sprawiające, że informacja iż chodzi o dom i ród największego w Europie budowniczego organów - wywoływała co najwyżej zdziwienie i pytanie "a co to są organy"... Pan Krzystek nie zrezygnowałby tak łatwo, gdyby nie musiał, a musiał - bo informacja o planach takiego barbarzyństwa wobec kulturalnej spuścizny Europy wzbudziła spore zainteresowanie za granicą i mogłoby się okazać, że paradoksalnie właśnie zniszczenie tego zabytku zablokuje inwestycje bo spowoduje wycofanie dofinansowania unijnego. Dobrze się stało i oby ta umowa została zrealizowana do końca; mam nadzieję że właściciele połowy nieruchomości dobrze się zabezpieczą prawnie i ubezpieczą, bo zbyt łatwo może zaistnieć sytuacja, że dom np. zostanie rozebrany w celu przeniesienia, ale przeniesienie już się nie odbędzie, bo coś-tam... coś-tam. Albo się rozsypie podczas przesuwania z winy... sił wyższych, zaburzenia magnetycznego na słońcu lub promieniowania cieków podziemnych, i nie będzie ani domu ani winnych. Pełnoprawni właściciele muszą po prostu dostać normalną, uczciwą rekompensatę w postaci połowy innego, podobnego domu - a tu w tej willi oraz jej otoczeniu gdzie widać jeszcze ślady manufaktury organmistrzowskiej - powinno powstać wspaniałe muzeum poświęcone organom Gruenebergów, centrum informacji i muzeum kapitalizmu europejskiego będące na pierwszej stronie wszystkich przewodników po Szczecinie dla gości zagranicznych. Mogło by tak być już dawno - gdyby nie buta, zarozumiałość i ambicjonalne zacietrzewienie lokalnego "urzędactwa". Mam nadzieję, że sprawa zostanie UCZCIWIE doprowadzona do końca z pożytkiem dla wszystkich. rozwiń

J. Wiśniewski, 2011-01-22 22:20:41 odpowiedz

Świetnie. Czekam z niecierpliwością.

mieszkaniec Dąbia, 2010-12-27 13:40:19 odpowiedz

W końcu ruszy ta budowa. Mam porównanie z Poznańskim Szybkim Tramwajem oraz Krakowskim Szybkim Tramwajem z tunelem od Ronda Mogilskiego do Dworca Towarowego im mam nadzieję, że nasz Szczeciński Szybki Tramwaj będzie:
a) najszybszy,
b) najkrócej budowany,
c) najlepszy,
... d) będzie najdłuższą taką linią w Polsce przez długie dziesięciolecia

Szacunek dla Krzystka. Dobry gospodarz. O swoje umie walczyć. Wszystko mu się uda w II kadencji co sobie zaplanował.
rozwiń

Marek ze Szczecina , 2010-12-27 00:26:57 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE