Przewoźnicy chcą mniejszych opłat za tory

Obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, wydzielenie zarządzającej torami spółki PKP PLK z Grupy PKP czy usprawnienie remontów linii - to postulaty przedstawicieli firm kolejowych i ekspertów, zgłoszone podczas Forum Operatorów Kolejowych.
Przewoźnicy chcą mniejszych opłat za tory

Jak poinformował w piątek na konferencji prasowej dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski, przyjęte stanowisko odzwierciedla poglądy największych kolejowych przewoźników pasażerskich i towarowych działających w Polsce.

"Wszystkie te postulaty są zapisane w programach rządowych, ale jakoś brakuje woli, by je przekuć w ustawy" - skomentował Furgalski.

Jak zaznaczył, operatorzy kolejowi będą w stanie skutecznie konkurować z transportem drogowym dopiero wtedy, gdy stawki opłaty za dostęp do infrastruktury spadną o co najmniej 30 proc.

Ekspert w ZDG TOR i b. minister w rządach Tadeusza Mazowieckiego i Jerzego Buzka Tadeusz Syryjczyk wskazywał, że przewoźnicy drogowi płacą wyłącznie za przejazd autostradami i niektórymi drogami krajowymi, natomiast przewoźnicy kolejowi nie tylko płacą za dostęp do torów, ale ponoszą także część kosztów ich utrzymania i modernizacji.

"Między sytuacją przewoźników drogowych i kolejowych jest dość duża asymetria. Konkurencja między nimi nie jest fair" - zauważył Syryjczyk.

Katarzyna Marciniak z DB Schenker Rail Polska zwracała uwagę, że opłaty za tory są w Polsce dwukrotnie wyższe niż w Niemczech, a stan infrastruktury kolejowej jest o wiele gorszy.

"Udział kolei w transporcie w ogóle od lat systematycznie w Polsce spada. Pada argument, że za kilka lat stawki będą niższe, ale co z tego, skoro za kilka lat już nie będzie czego wozić" - powiedziała.

Poza obniżeniem stawek, przewoźnicy postulują również uniezależnienie PKP PLK od Grupy PKP oraz zawarcie kontraktu między rządem a PKP PLK, w którym państwo określiłoby wymagany standard linii kolejowych i zobowiązało się do przekazywania pieniędzy na utrzymanie tego standardu.

Furgalski zwrócił uwagę, że prace nad takim kontraktem trwają, ale nie wiadomo, kiedy mogłyby się zakończyć. Dodał, że działalność PLK powinna zostać uporządkowana - przykładowo Straż Ochrony Kolei powinna zostać - jego zdaniem - wydzielona z PLK i przekazana do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (MSW).

Przewoźnicy chcą też, by remonty linii kolejowych były przeprowadzane sprawniej.

"Przykładem powinna być linia Warszawa-Gdynia, której remont ciągnie się od lat. Z tego powinna być wyciągnięta nauka na przyszłość" - powiedział Furgalski.

Ostatnim postulatem przewoźników jest usprawnienie zarządzania dworcami kolejowymi - przekazanie większości z nich samorządom i usprawnienie systemu informacji pasażerskiej.

Forum Operatorów Kolejowych - spotkanie przedstawicieli spółek kolejowych - odbywało się w czwartek i piątek w Warszawie. Podczas Forum przedstawiciele firm kolejowych i eksperci omawiali sprawy związane z funkcjonowaniem kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

W 2005 NIK w przeprowadzonej kontroli negatywnie ocenił gospodarowania majątkiem przez PKP, wskazując na liczne zaniedbania i utrzymywanie wielu zbędnych nieruchomości bez ich zagospodarowania czy zabezpieczenia, co doprowadziło je do ruiny. Do końca 2004 ponad 30% nieruchomości w posiadaniu PKP nie... było zagospodarowanych[4]. Jakie były konkretne działania pokontrolne. Czas na kolejną kontrolę wykorzystania środków i zależności oraz celowości funkcjonowania kolei w takim stanie prawno-finansowym. rozwiń

nedpolams@op.pl, 2012-06-02 11:43:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE