PARTNER PORTALU
  • BGK

Przewozy Regionalne wreszcie staną się dochodową spółką?

  • PAP    1 kwietnia 2014 - 06:57
Przewozy Regionalne wreszcie staną się dochodową spółką?

Nowy prezes Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski podał, że stratę sięgającą blisko 50 mln zł za rok ubiegły w tym roku zamierza zmniejszyć do 28 mln zł, a rok 2015 zakończyć bez strat. By to osiągnąć, chce m.in. zmniejszyć koszty zakupu towarów i usług.




W rozmowie z PAP w poniedziałek w Opolu, podczas wizyty w opolskim urzędzie marszałkowskim, Pasikowski powiedział, że w krótkiej perspektywie zamierza zadbać o to, by koszty były niższe niż przychody i by spółka była dochodowa.

Jego zdaniem największym problemem Przewozów są ujemne kapitały i historyczne zadłużenie, które - jak podał PAP - sięga 1,2 mld zł. Zapowiedział też, że "przy stabilizacji strony przychodowej celem jest takie zarządzanie kosztami, aby spółka wyszła na zero już w przyszłym roku". Zapewnił, że jest to możliwe. "W dłuższej perspektywie musi natomiast zostać rozwiązany problem zadłużenia historycznego i musi zostać rozwiązany problem ujemnych kapitałów" - dodał.

Powiedział, że w odniesieniu do zadłużenia historycznego jest deklaracja ministra infrastruktury, że jeżeli stworzony zostanie scenariusz dający gwarancje trwałej rentowności PR, to nastąpi ich oddłużenie.
Pasikowski powiedział PAP, że według deklaracji oddłużenie miałoby dotyczyć całości zobowiązań. Podkreślił, że pomysłów na to, jak sprawić, by Przewozy były rentowne, jest wiele, ale obecnie "za wcześnie mówić o jedynym słusznym".

Wśród pól do szukania cięć wydatków wskazał np. koszty zakupu usług i towarów, na które PR wydają rocznie - jak podał - 800 mln zł. "Zakładam, że trzeba przejrzeć umowy i zastanowić się, czy wszystkie powinny być nadal kontynuowane. Być może z niektórych można zrezygnować, a niektóre renegocjować tak, by płacić mniej" - wyjaśnił.

Dodał, że najpoważniejszym wydatkiem jest korzystanie z infrastruktury, ale w tym przypadku pole negocjacyjne jest trudne, bo w grę wchodzą taryfy urzędowe. "Ale kupujemy na przykład usługi remontowe, usługi zapleczowe, dzierżawimy nieruchomości. To wszystko chcemy przejrzeć i zracjonalizować" - zapowiedział prezes PR.

Przyznał też, że jednym ze sposobów cięcia kosztów mogłoby być również zmniejszenie zatrudnienia. "Ale nie jest to celem samym w sobie, ani też jedynym celem" - dopowiedział. Poinformował, że obecnie PR zatrudniają 9,6 tys. osób. "To na pewno nie jest jeszcze docelowa liczba pracowników, ale też jest poważna część naszych kosztów" - dodał.

Pytany o to, jakiej liczby osób i w jakiej perspektywie czasowej miałaby dotyczyć redukcja zatrudnienia Pasikowski tłumaczył, że dostosowywanie strony kosztowej i cięcia w poszczególnych segmentach zależeć mają od tego, jak kształtować się będzie rynek i popyt. "Analizujemy teraz, jak wygląda perspektywa na dłużej niż rok, żeby poukładać stronę kosztową. Wówczas ta odpowiedź będzie znana" - mówił.

Zapewnił, że w kwestii zmniejszania liczby przejazdów "żadnych radykalnych kroków spodziewać się nie należy". "Zakładam, że ponieważ tory i infrastruktura są mocno remontowane, to za jakiś czas będzie się jeździło wygodniej i tam, gdzie będzie to uzasadnienie liczbą pasażerów - tam będziemy przywracać takie połączenia" - zadeklarował. Dopowiedział: "Naszym celem jest zarabianie pieniędzy na świadczeniu usług przewozowych. Tam gdzie są pasażerowie, którzy chcą z nich korzystać i płacić za bilety, to tam jesteśmy".

Pasikowski w lutym zastąpił na stanowisku prezesa PR Ryszarda Kucia, który został powołany na to stanowisko kilka miesięcy temu.

Przewozy Regionalne są w trudnej sytuacji finansowej. Właściciele firmy, czyli marszałkowie województw nie ukrywają, że nie są zadowoleni z jej usług i kolejno powołują własne spółki przewozowe. Spółka ma wielomilionowe długi m.in. wobec zarządzającej infrastrukturą spółki PKP PLK. Ugoda Przewozów Regionalnych z PKP PLK jest zabezpieczona na majątku samorządowego przewoźnika. Ponadto związki zawodowe grożą strajkiem w spółce.

Przewozy Regionalne uruchamiają średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. osób.
Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.