Przewozy Regionalne: Zmodernizowane pociągi w połowie listopada

W połowie listopada br. na tory wyjadą pierwsze zmodernizowane pociągi – mówi prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.

Przewozy Regionalne: Zmodernizowane pociągi w połowie listopada
W ciągu trzech lat Przewozy Regionalne planują zmodernizować ponad 200 pociągów. Fot. www.przewozyregionalne.pl

Modernizacja taboru to jeden z filarów programu restrukturyzacji. W ciągu trzech lat spółka planuje zmodernizować ponad 200 pociągów.

- Po modernizacji nasze pociągi będą zawierały wszystkie nowoczesne rozwiązania potrzebne do codziennej eksploatacji, takie jak m.in. nowoczesny system informacji, monitoring wewnętrzny, klimatyzację, nowoczesny system toalet. Ten projekt kosztuje 160 mln zł, z czego 80 proc. jest refundowane ze środków UE – powiedział prezes zarządu Przewozów Regionalnych Tomasz Pasikowski.

Czytaj też: Przewozy Regionalne na rozjeździe: Nie wytrzymają konkurencji

Program modernizacji 21 pociągów realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pasikowski poinformował, że pierwsze odnowione pociągi pojawią się na torach w pierwszej połowie listopada br. Zaś do końca roku na trasach ma jeździć 21 zmodernizowanych składów.

Przeciętnie wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT), czyli pociągów, z których korzysta spółka, wynosi ponad 35 lat. W ramach planu restrukturyzacji w latach 2016-2018 pełna modernizacja (oznaczająca kompleksową naprawę połączoną z przeglądami) ma objąć m.in. 43 pociągi EZT a modernizacja podstawowa – około 160 EZT.

Dodatkowo planowany jest zakup czterech nowych pojazdów elektrycznych oraz trzech autobusów szynowych. Przewoźnik obecnie korzysta z 550 EZT i około 120 szynobusów. Przewoźnik zapowiada że do 2018 r. chce zainwestować w modernizację taboru 500 mln zł.

Pasikowski podkreślił, że spółka chce utrzymać pozycję lidera na rynku przewozów regionalnych.

- Zakładamy, że będziemy obsługiwać 30 proc. rynku kolejowych przewozów regionalnych. W tych województwach, w których działa kolej marszałkowska, będziemy uzupełniać ofertę tych przewoźników, a w tych województwach, w których nie ma samorządowych przewoźników, będziemy jedynymi dostarczycielami tej usługi – wskazał.

Pod koniec czerwca br. marszałkowie 13 regionów zaakceptowali plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. 30 września br. Agencja Rozwoju Przemysłu i Przewozy Regionalne podpisały umowę dokapitalizowania.

Oznacza to, że ARP objęła większościowy pakiet udziałów (50 plus 1), pokrywając je gotówką w kwocie 770,3 mln zł. Środki te, które zostały zarezerwowane w tegorocznym budżecie, zostały przekazane ARP na podstawie umowy dotacji zawartej z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju.

Decyzję o dokapitalizowaniu Przewozów Regionalnych poprzedziło przygotowanie przez spółkę planu restrukturyzacji na lata 2015-2018.

Został on pozytywnie zaopiniowany przez właścicieli, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Agencję Rozwoju Przemysłu i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. 21 września plan został przedstawiony Komisji Europejskiej. Zgoda komisji jest wymagana, aby można było rozpocząć realizację planu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Regio to najtansza opcja na bliskie trasy. Niczym nie pojedzie się za takie grosze a jednoczesnie komfort podrozy jest naprawde niezły odkąd smigają nowe pociągi z PESY.

Robert, 2015-11-10 16:20:30 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE