Publiczny transport zbiorowy spóźniony. W wakacje nie przyjedzie

  • Michał Wroński
  • 19-07-2017
  • drukuj
Nie ma szans, by od 1 sierpnia weszła w życie nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Co prawda termin ten nadal jest wpisany do projektu tego dokumentu, ale informacje przekazane nam przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że jego dotrzymanie nie wchodzi w grę.
Publiczny transport zbiorowy spóźniony. W wakacje nie przyjedzie
Plany transportowe uwzględniać mają m.in. realizowane na terenie gminy przewozy szkolne. (fot. mat. MPK Kraków)

• Projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wprowadza nową definicję komunikacji miejskiej, obowiązek tworzenia planów transportowych przez samorządy, a także kryteria, jakie będzie musiał spełnić przedsiębiorca chcący wykonywać usługi z zakresu publicznego transportu zbiorowego.

• Założenia tego projektu są bardzo ambitne. Nieuczciwe firmy, z kiepskim taborem będą musiały zniknąć z rynku - komentuje Marcin Gromadzki, ekspert z Public Transport Consulting.

• Rewolucja szykuje się przede wszystkim w przewozach realizowanych poza granicami miast. Założeniem ustawy ma być m.in. likwidacja komunikacyjnych „białych plam”.

*****

- Projekt znajduje się na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych. Kolejnym etapem będzie skierowanie projektu do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych - poinformowało PortalSamorzadowy.pl biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi na nasze pytanie o aktualny status ciągnących się już od zeszłego roku prac nad nowelizacją wspomnianej ustawy. Już dziś więc wiadomo, że tego etapu prac, a także samego procesu legislacyjnego, nie uda się zakończyć do końca lipca.

- A skoro termin 1 sierpnia jest nierealny, to zaczynają się problemy. Bo w tym momencie wszystkie inne terminy zaczynają się też skracać – komentuje Marcin Gromadzki, ekspert z Public Transport Consulting.

Musi być połączenie do stolicy województwa. I do sąsiedniego powiatu

Terminów zaś i nowości w projekcie ustawy jest naprawdę sporo. Ten liczący 17 stron dokument istotnie zmienia obowiązujący w Polsce model organizacji transportu zbiorowego. W tekście projektu ustawy pojawia się m.in. zapis mówiący o tym, że publiczny transport zbiorowy zapewnia co najmniej połączenia pomiędzy miastem stanowiącym siedzibę wojewody i sejmiku województwa, a miejscowościami stanowiącymi siedziby władz powiatów wchodzących w skład danego województwa, a także między miejscowościami stanowiącym siedziby władz sąsiadujących ze sobą powiatów.

W dokumencie jest mowa również o tym, że gmina może powierzyć powiatowi, na podstawie porozumienia, pełnienie funkcji organizatora w zakresie gminnych przewozów pasażerskich.

Czytaj : NIK skontrolował transport regionalny. Wnioski są smutne

Projekt ustawy wprowadza także kryteria, jakie będzie musiał spełniać przedsiębiorca, aby mogło mu zostać udzielone zamówienie publiczne na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego.

Po pierwsze będzie to wymóg przedstawienia opinii ogólnopolskiej organizacji zrzeszającej przedsiębiorców zajmujących się wykonywaniem krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób autobusami. Po drugie natomiast z postępowania wykluczone zostaną firmy, w których w okresie 5 lat poprzedzających przystąpienie do przetargu stwierdzono „rażące naruszenia” w zakresie rozliczania dopłat z tytułu stosowania obowiązujących ulg w przewozach pasażerskich.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.