Publiczny transport zbiorowy wymaga nowej ustawy

• Liczba pasażerów komunikacji publicznej w ostatnich latach spadła o 25 proc.
• - Coraz większe obszary kraju stają się białymi plamami transportowymi – skazując mieszkające tam osoby albo na poruszanie się własnym pojazdem, albo na trudności w wyjechaniu gdziekolwiek ze swojej miejscowości zamieszkania - alarmują przedstawiciele Związku Powiatów Polskich.
• Ich zdaniem tylko opracowanie projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym daje realną szansę na poprawę obecnego, niekorzystnego stanu rzeczy.
Publiczny transport zbiorowy wymaga nowej ustawy
Powiaty zwracają uwagę na możliwości dublowania przez przewozy komercyjne linii uznanych za linie użyteczności publicznej (fot.commons.wikimedia.org/Artur Andrzej)

Jak przypomina w swoim stanowisku Związek Powiatów Polskich, przez wiele lat publiczny transport zbiorowy, zarówno w zakresie jego finansowania, jak i pełnej dostępności komunikacyjnej dla pasażerów, nie był dostatecznie wydajny. Co więcej – system ten ulega stopniowej degradacji.

- Liczba pasażerów tylko w latach 2010-2015 spadła z 467 mln do 347 mln (o 25 proc.), przy stałej pracy przewozowej – co świadczy o rozwoju przewozów długodystansowych, przy ograniczaniu transportu lokalnego. Coraz większe obszary kraju stają się białymi plamami transportowymi – skazując mieszkające tam osoby albo na poruszanie się własnym pojazdem, albo na trudności w wyjechaniu gdziekolwiek ze swojej miejscowości zamieszkania – podnosi Ludwik Węgrzyn, starosta bocheński, prezes ZPP.

Ludwik Węgrzyn, prezes Związku Powiatów Polskich/ Fot. zpp.pl
Ludwik Węgrzyn, prezes Związku Powiatów Polskich/ Fot. zpp.pl

Nadziei powiatów na poprawę nie spełniła uchwalona w roku 2010 ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Wynika to z wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest duże rozproszenie odpowiedzialności za organizację transportu pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego różnych poziomów przy braku skutecznych bodźców i narzędzi umożliwiających ich współpracę.

Czytaj też: Nowelizacja ustawy o transporcie zbiorowym: Gminy biją na alarm. U prezydenta i premier Szydło

- Podkreślić należy, że w bardzo wielu krajach transport pozamiejski jest domeną jednostek szczebla powiatowego. Skala gminy jest bowiem zbyt mała do stworzenia spójnego systemu transportu zbiorowego – czytamy w stanowisku ZPP.

Starostowie zwracają uwagę na duże ryzyko finansowe wynikające z braku praw wyłącznych i wynikającej stąd możliwości dublowania przez przewozy komercyjne linii uznanych za linie użyteczności publicznej. Nie bez znaczenia jest też brak odpowiednich środków adekwatnych do kosztów realizacji zadań przewozowych.

- Powiaty są gotowe – w trosce o dobro mieszkańców i zgodnie z kierunkami wskazanymi w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – podjąć się zadania przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu. Muszą jednak otrzymać od prawodawcy niezbędne narzędzia prawne oraz źródła finansowania – kontynuuje Węgrzyn.

Związek Powiatów Polskich z zadowoleniem przyjął stworzenie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa zespołu do spraw opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

- Daje to realną szansę na poprawę obecnego, niekorzystnego stanu rzeczy. Podkreślić należy, że ZPP wraz z częścią środowisk przewoźników złożył obszerne propozycje zmian legislacyjnych. Z tego też względu ZPP liczy na pozytywne odniesienie się Rady Ministrów do zaproponowanych zmian – czytamy w podsumowaniu.

Czytaj też: W Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju "zapomniano" o wzroście dochodów JST

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do ratio: Masz rację,sam to przecwiczyłem niejednokrotnie.Najgorsze,że likwidacja połączeń komunikacyjnych najbardziej uderza w ludzi starszych lub nie mających własnych środków komunikacji.Przykład z Łodzi:zlikwidowano połączenie ze szpitalem w podłódzkim Tuszynie.Interweniowałem w urzędzie marszał...kowskim z wiadomym skutkiem,to nie ja to kolega,ja nie jestem władnym. rozwiń

jerzy s, 2017-03-08 10:16:27 odpowiedz

największe trudności w komunikacji występują na granicy powiatów i nie tyle jest to wynik braku dobrego prawa co dobrej woli i odpowiedzialności władz samorządowych.

ratio, 2017-03-07 23:56:36 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE