PARTNER PORTALU
  • BGK

Radzymin. Podwyżka opłata za śmieci

  • pt    30 marca 2018 - 16:00
Radzymin. Podwyżka opłata za śmieci
Gmina Radzymin trzykrotnie organizowała przetarg na odbiór odpadów, aby uzyskać najkorzystniejszą cenę (fot.fotolia)

Od początku przyszłego roku 2019 w gminie Radzymin będą obowiązywać nowe, wyższe opłaty za odbiór odpadów komunalnych. Radni przegłosowali podwyżkę, skierowali  jednocześnie apel do władz centralnych o podjęcie działań, które zahamowałyby wzrost kosztów gospodarowania odpadami.




  • Gmina Radzymin trzykrotnie organizowała przetarg na odbiór odpadów, aby uzyskać najkorzystniejszą cenę.
  • Jak się okazało, wysoka podwyżka jest jednak nieunikniona.
  • Rada gminy wystosowała apel do władz centralnych o zmiany w systemie gospodarowania odpadami.

Jak tłumaczą w gminie, podniesienie opłat za wywóz śmieci od 2019 r. wynika z cen, które Radzyminowi zaoferowały firmy, biorące udział w postępowaniach na wybór dostawcy usług odbioru odpadów. Gmina trzykrotnie organizowała przetarg, aby uzyskać możliwie najniższą cenę. Za każdym razem złożone oferty wskazywały na konieczność podniesienia opłat, a zawarte w nich kwoty znacznie przewyższały wpływy gminy z opłat za odbiór odpadów.

Czytaj też: Samorządy przeciwko podwyżce opłat za odpady. Chcą zgłosić sprawę do UOKiK

Dwa pierwsze przetargi zakładały podpisanie umowy z wybranym wykonawcą na okres dwóch lat. W pierwszym z nich z września 2017 r. kwota wpływów gminy z opłat za odbiór odpadów była określona w budżecie na 6,7 mln zł, podczas gdy najniższa ze złożonych ofert opiewała na blisko 10 mln zł - informuje portal wwl24.info.

Przetarg został unieważniony, zmieniono zakres obowiązków wykonawcy i ponownie ogłoszono przetarg w listopadzie 2017 r. Najniższa oferta w wysokości ponad 9,3 mln zł także przekroczyła planowane przez gminę środki z poboru opłat, tym razem w wysokości 6, 9 mln zł. Ten przetarg również został unieważniony.

Trzeci przetarg gmina ogłosiła w styczniu 2018 r., mając zaplanowane w budżecie 3,7 mln zł dochodów z opłat za odbiór odpadów przez kolejne dwanaście miesięcy. Wprowadzając kolejne zmiany w opisie przedmiotu zamówienia, w tym roczny okres obowiązywania umowy, gmina Radzymin również liczyła na obniżenie oferowanych przez firmy stawek. Tak się jednak nie stało. Najniższa oferowana kwota wyniosła ponad 5,2 mln zł. Z uwagi na brak perspektyw na osiągnięcie korzystniejszych cen, przetarg rozstrzygnięto 16 marca 2018 roku i umowa z firmą PPUH Imperf została podpisana do 31 marca 2019 r - czytamy w wwl24.info

W tej sytuacji burmistrz Radzymina zaproponował Radzie Miejskiej w decyzję o podwyżce stawek opłat za odbiór odpadów dla mieszkańców i właścicieli działek rekreacyjnych od stycznia 2019 r. o 40 proc. W efekcie od początku przyszłego roku zaczną obowiązywać nowe stawki opłat za wywóz śmieci nieruchomości zamieszkałych 14 zł miesięcznie od osoby, jeśli odpady są segregowane i 28 zł miesięcznie od osoby, jeśli odpady nie są segregowane

W Radzyminie dodają, że wyższe opłaty to także efekt wzrostu kosztów wywozu odpadów.

- W ub. roku wzrosły m.in. tzw. opłaty marszałkowskie dla samorządów za korzystanie ze środowiska. Obowiązuje rejonizacja wywozu odpadów do tzw. RIPOK-ów, co uniemożliwia szukanie tańszych miejsc odbioru śmieci. Stale zwiększają się wymagania odnośnie recyklingu. Mamy też do czynienia z ciągłym wzrostem konsumpcji, a co za tym idzie - ilości odpadów. W konsekwencji rosną również ceny w firmach, które oferują usługi odbioru i ich utylizacji - czytamy na internetowej stronie gminy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (24)

  • Tadeusz Babicz, 2018-04-16 01:41:38

    Do Andrzej Bartoszkiewicz. Jestem pełen uznania dla Pana pomysłu odnośnie poprawy selektywności odpadów w gęstej zabudowie, ale mamy inne wizje co do organizacji systemu. Z praktyki jestem zarządcą nieruchomościami i niestety już byłym pracownikiem samorządowym, co determinuje moją wizję systemu za...gospodarowywania odpadów. Jak wcześniej wspomniałem, najistotniejszym elementem mojego rozwiązania jest wpasowanie ludzkiego podmiotu na sam początek strumienia odpadowego. Determinują mnie w mojej, na razie doktrynie, elementy prawne, a Pana rozwiązanie, jak dla mnie idealnie uzupełnia, a nawet powiedziałbym wypełnia system mojej wizji. Dlatego nie ograniczam się tylko do blokowej zabudowy, a rozszerzam mój pomysł na system dla całej gminy. Nakło też częściowo wykorzystuje Pana pomysł, a jak można zaobserwować, da się tam wprowadzić ulepszenia, choć i tak chylę czoła za determinację i wprowadzanie innowacyjności we wprowadzaniu systemu gminnego. Proszę nie odbierać krytycznie mojego komentarza. Mam nieco inne spojrzenie na ten sam problem i proponuję potraktować go jako głos w dyskusji. Jestem zainteresowany komentarzami meryterocznymi. Nie mam zamiaru reagować na komentarze Troli.  rozwiń
  • Andrzej Bartoszkiewicz, 2018-04-15 13:28:56

    Do BKM cd: Skoro ktoś pisze tak dokładnie o kosztach, to trzeba pamiętać, że Polska zaakceptowała unijne poziomy odzysku i recyklingu. Dziś nie ma jeszcze kar finansowych, ale to wcale nie znaczy, że nigdy ich nie będzie. Już samo to, że w Systemie EKO AB odpady bio są bardzo czyste, w praktyce ozna...cza, że nie trzeba będzie dopłacać do nich dostarczając je do np. miejskich biogazowni, które wcześniej czy później będą musiały powstać ( nie mylić tych kilku funkcjonujących w Polsce, które "pracują" na podsitówce, bo to pomyłka, a cały poferment trafia na składowisko, czyli są to dziś fabryki produkujące śmieci ze śmieci, mimo że produkują trochę energii elektrycznej). Wg KPGO możemy spalać tylko odpady resztkowe, czyli do 30% masy, więc segregacja bio nie może być fikcją i czas na serio zacząć szczegółową segregację( a nie w sprawozdaniach, bo papier wszystko przyjmie) odpadów komunalnych, a nie ograniczać się do teoretycznych rozważań, bo już na RIPOK-i w Polsce wydano ok. 35 mld, a ich efekt ekologiczny w MŚ to ok. 8%.  rozwiń
  • Andrzej Bartoszkiewicz, 2018-04-15 13:14:30

    Do BKM: Po pierwsze, największy problem z segregacją odpadów jest w zabudowie blokowej i nie ma potrzeby (jak narazie ) włączania zabudowy jednorodzinnej do Systemu EKO AB, gdyż w domkach jednorodzinnych najłatwiej skontrolować prawidłowość segregacji. Po drugie: problem sobót, niedziel, urlopów n...ie istnieje w rozwiązaniach sieciowych. Urlopy się planuje ( tak jak w każdym zakładzie pracy), obsada wg Kodeksu Pracy to 2,2 pracownika na kontener, w przypadkach losowych następuje zamiana pracowników tak, jak w każdej sieci ( oczywiście tego typu koszty są wliczone w system. Jeżeli chodzi o niedziele, to rzeczywiście pawilon nie musi być czynny, bo nawet przeciwnicy zakazu handlu w niedziele z tego powodu masowo nie emigrują z Polski, więc odpadów w praktyce można nie wyrzucać w niedzielę. Oczywiście w soboty pawilon jest czynny na dwie zmiany, gdyż w tym dniu statystycznie jest najwięcej odpadów, a już dla bardzo zaniepokojonych dodam, że w Systemie EKO AB dzieli się odpady na trzy grupy i w sytuacjach np. niedzieli można postawić obok pawilonu trzy kontenery, aby jak to ujął BKM nie wracać ze śmieciami do domu. Przy tak szybkim tempie wzrostu opłat dla mieszkańców już w niektórych miastach można wdrożyć System EKO AB na 3 zmiany. W Systemie EKO AB wzrost stawek za składowanie nie ma wpływu na cały system, gdyż odpadów do składowania jest maksymalnie 20%, ale po co je składować, jeśli można je przekazać z dopłatą do spalarni lub także z dopłatą na paliwo alternatywne.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.