PARTNER PORTALU
  • BGK

Raport TOR: należy dostosować prawo w Polsce do nowej sytuacji na rynku przewozu osób

  • pt/pap    7 kwietnia 2017 - 10:18
Raport TOR: należy dostosować prawo w Polsce do nowej sytuacji na rynku przewozu osób
w najbliższych latach w Polsce będzie rosła rola transportu publicznego w związku z coraz większym zatłoczeniem miast (fot.mzd.pl)

W Polsce należy wypracować efektywne rozwiązania dostosowujące prawo do nowej sytuacji na rynku przewozu osób. Nowe regulacje powinny m.in. wesprzeć konkurencję oraz mieć na uwadze interes konsumenta – wynika z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.




• Władze powinny "zauważyć, że powstają nowe nisze rynkowe i obszary działania", które istnieją obok konwencjonalnych środków transportu, takich jak taksówki.

• Można wprowadzić rozwiązania elastyczne, "które nie zamykają tej działalności, która jest, a jednocześnie otwierają rynek na nowości.

• W najbliższych latach w Polsce będzie rosła rola transportu publicznego w związku z coraz większym zatłoczeniem miast.

W dokumencie "Perspektywy zmian na rynku nieregularnego transportu publicznego" eksperci TOR przypominają, że "na rynku transportu pasażerskiego realizowanego samochodami osobowymi od lat funkcjonują odrębne formy usług przewidzianych w ustawie o transporcie drogowym, w tym tradycyjne taksówki, przewozy okazjonalne oraz przewóz osób samochodami osobowymi".

Te obszary działalności gospodarczej przechodzą w ostatnich latach poważną transformację, która jest wywołana m.in. postępem technologicznym, pojawieniem się nowych modeli biznesowych, takich jak Uber czy Taxify, czy też ewoluującymi oczekiwaniami konsumentów - wyliczono w raporcie.

Według twórcy dokumentu Tadeusza Syryjczyka władze powinny "zauważyć, że powstają nowe nisze rynkowe i obszary działania", które istnieją obok konwencjonalnych środków transportu, takich jak taksówki.

W ocenie partnera w Zespole Doradców Gospodarczych TOR "duża część polskiego porządku prawnego była tworzona w ten sposób, aby uniemożliwić pracę półetatowcom, jak kiedyś nazywano tych ludzi, którzy chcieli swoimi samochodami wozić pasażerów, niekoniecznie w sposób zawodowy, ale w ten sposób chcąc wyjść z bezrobocia, a jednocześnie wypełnić lukę jaka była na rynku".

Stąd wymogi prawne posiadania np. taksometru, specjalnych oznaczeń pojazdu, czy światła na dachu - wylicza Syryjczyk . W jego ocenie "nie wszystkie z tych wymagań służyły dobru klienta". Wiele z nich było absurdalnych i miały zapobiec konkurencji - ocenił.

Podkreślił, że ten stan rzeczy można przełamać "niewielkimi korektami w istniejącej ustawie". Odniósł się tym samym do regulacji dotyczącej transportu drogowego z 2001 roku.

"Trzeba ją tak ukształtować, aby była proporcjonalna zasada praw i obowiązków tzn., że ktoś deklaruje pracę ciągłą, jest taksówkarzem, ma oznaczenia i taksometr. Ktoś inny z kolei posługuje się platformą, którą płaci bezgotówkowo, w której jedyną formą rekrutacji jest właśnie ta platforma. W związku z tym są różne formy uwiarygodniania kierowcy. W pierwszym wypadku to egzamin, dopuszczenie, licencja, a w drugim platforma, która zawiera oceny klientów, w związku z czym eliminuje osoby nieprzydatne do tej pracy" - podkreśla.

Syryjczyk dodał, że można wprowadzić rozwiązania elastyczne, "które nie zamykają tej działalności, która jest, a jednocześnie otwierają rynek na nową". Zmiany powinny też wziąć pod uwagę rekomendację Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z maja 2016 roku, w której zauważono potrzebę sprzyjania rozwojowi "innowacyjnych i pożądanych przez konsumentów usług".

Według Syryjczyka w najbliższych latach w Polsce będzie rosła rola transportu publicznego w związku z coraz większym zatłoczeniem miast, a szczególnie ich centrów, oraz brakiem miejsc parkingowych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.