PARTNER PORTALU
  • BGK

Ratowanie PKS-ów przez rząd jest "żenujące"? Za transport powinny odpowiadać samorządy

  • Tomasz Klyta    24 lipca 2018 - 06:00
Ratowanie PKS-ów przez rząd jest "żenujące"? Za transport powinny odpowiadać samorządy
Powiat lipnowski postawił na własny transport. Zamiast inwestowania w rozpadający się tabor, zainwestowano w mniejsze, ale nowoczesne pojazdy. (fot. pztp-lipno.pl)

Gehenna PKS-ów w Polsce. Z początkiem lipca kilku przewoźników na Mazowszu zostało zlikwidowanych, kilka kolejnych PKS-ów znacznie ograniczyło funkcjonowanie. Problem dotyczy także innych regionów. PKS Namysłów działający w woj. opolskim zawiesił niemal wszystkie kursy. Okazuje się jednak, że są w Polsce rozwiązania, które mogą uratować lokalny transport zbiorowy. Korzysta z nich niewielu, inne samorządy zasłaniają się często ograniczeniami w przepisach. - Samorządy mają błędne podejście, że bez ustawowego obowiązku nie muszą nic robić. Tymczasem to od ich dobrej woli zależy często funkcjonowanie transportu publicznego - uważa Bartosz Jakubowski, ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.




  • Upadają kolejne PKS-y w Polsce. Po "wielkiej" likwidacji na Mazowszu problem pojawił się w woj. opolskim. PKS Namysłów zawiesił funkcjonowanie wszystkich linii.
  • Samorządowcy szukają sposobów i pieniędzy na organizację transportu publicznego. Rzadko spotykane rozwiązanie zastosowano w Lipnie. Tamtejsze starostwo powiatowe samo poradziło sobie z upadającą komunikacją samochodową.
  • Wciąż czekamy na ustawę o transporcie publicznym. Już pojawiają się opinie, że powinna zobligować każdy samorząd do stworzenia systemu transportu zbiorowego.
  • Opinie w tej sprawie są podzielone. Jedni czekają na przepisy, inni twierdzą, że i bez nich jednostki samorządu terytorialnego są w stanie sobie poradzić.

Mała rentowność, brak pieniędzy i niewystarczające regulacje prawne - tak tłumaczy się trwający w Polsce regres transportu lokalnego. Po fali zamykania PKS-ów na Mazowszu w głębokim kryzysie znalazł się m.in. PKS Namysłów w woj. opolskim, który zawiesił działalność. Gmina Namysłów zdecydowała się na dofinansowanie kilku kursów, jednak jest to rozwiązanie tymczasowe. Na razie trudno przewidywać, czy uda się uratować przewoźnika z Namysłowa.

Nie czekali na dopłaty. Sami zorganizowali sobie transport

Należy sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie, czy warto ratować upadające PKS-y. Z podobnym dylematem musiały się zmierzyć w 2016 r. władze powiatu lipnowskiego (woj. kujawsko-pomorskie). Zamiast jednak przejmować wyeksploatowany dworzec i rozpadający się tabor, zdecydowano o utworzeniu nowego przewoźnika. W ten sposób powstał Powiatowy Zakład Transportu Publicznego w Lipnie.

Początkowo, w założeniu władz powiatu, nowy PZTP miał tylko uzupełniać siatkę połączeń, w oparciu o kursy organizowane przez należący do województwa Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy (KPTS). Kiedy jednak PZPT rozpoczął działalność (1 stycznia 2017 r.) KPTS niemal całkowicie wycofał się z organizacji transportu w powiecie lipnowskim. Okazało się jednak, że nikomu nie wyszło to na złe.

- Mieliśmy wiele wątpliwości, jak to często się dzieje w obliczu nowych wyzwań. W Polsce nie było podobnych rozwiązań, na których moglibyśmy się wzorować. Proponowano nam współudział w transporcie organizowanym przez marszałka województwa, jednak zdecydowaliśmy, że nie chcemy dopłacać do przestarzałego taboru, kiedy i tak nie wszystkie nasze życzenia zostałyby spełnione. Ostatecznie podjęliśmy ryzyko i po 1,5 roku działalności możemy mówić o małym sukcesie - przekonuje Anna Smużewska, wicestarosta lipnowski.

Siatka połączeń PZPT to obecnie około 170 kursów dziennie wykonywanych 18 autobusami. W większości są to pojazdy małe, ale nowoczesne. Kursy zaczynają się od godz. 5 rano, a kończą już po godz. 22:00. Jak mówią przedstawiciele starostwa lipnowskiego, chodziło im przede wszystkim o wygodny dojazd dzieci i młodzieży do szkół, ale starali się także pamiętać o osobach, które dojeżdżają do pracy na godz. 6 rano lub wracają z pracy do domów po godz. 22:00. 





REKLAMA




×
KOMENTARZE (23)

  • TAKI INTERES ., 2018-08-17 16:10:36

    Wszyscy wiedzą wszystko, więc też i to, że przy zastosowaniu systemu pakietów linii komunikacyjnych, linii i linijek komunikacyjnych, a także małych obszarów komunikacyjnych, - niestety ani samorządy, ani rząd, nie byliby w stanie zapewnić narodowi, transportu zbiorowego na cywilizowanym poziomie be...z dopłat - więc JEDYNYM WYJŚCIEM BYŁABY ORGANIZACJA TRANSPORTU ZBIOROWEGO, NA ZASADZIE DUŻYCH OBSZARÓW KOMUNIKACYJNYCH. Cały obszar administracyjny województwa powinien stanowić jeden obszar komunikacyjny - w innym przypadku, na małych i wysoko dochodowych obszarach, biznesmeni zarabialiby duże pieniądze, a na innych obszarach nie byłoby chętnych, więc albo byłaby to biała plama, albo musiałby tam dopłacać samorząd lub rząd.  rozwiń
  • duży może więcej !, 2018-08-17 07:48:00

    generalnie należałoby zrezygnować z przetargów na pakiety linii komunikacyjnych i na wszelkie inne rodzaje linii i linijek komunikacyjnych (z wyjątkiem przetargów na "lokalne linie uzupełniające" - TYLKO SYSTEM WOJEWÓDZKICH OBSZARÓW KOMUNIKACYJNYCH (jeden przetarg na obsługę całego wojew...ódzkiego drogowego obszaru komunikacyjnego przez jednego Drogowego Operatora Wojewódzkiego, oczywiście po odjęciu obszaru komunikacyjnego ewentualnie obsługiwanego przez podmioty wewnętrzne), GWARANTOWAŁBY OBSŁUGĘ TRANSPORTEM ZBIOROWYM NA CYWILIZOWANYM POZIOMIE ( a przecież temu celowi miałaby służyć ta ustawa).  rozwiń
  • wielkie brawa PLUS !, 2018-08-15 17:36:39

    Jeżeli, jeszcze Ktoś, obstaje za samowolką busów (Art.20) i nadal podtrzymuje haniebny Art 5a, - projekt autorstwa MI , - UD 126 - to aby zrozumieć wyższość podmiotów wewnętrznych nad "wolnoamerykanką busów" , koniecznie powinien przeczytać : GAZETA WYBORCZA (07.08.2018) - Nowa Sól wyprze...dziła Europę. Chodzi o czerwone autobusy.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.