Regionalne lotniska mają lepsze wyniki niż planowano

W pierwszym kwartale br. niemal wszystkie regionalne lotniska odnotowały zwiększenie obsługi pasażerów, w tym w wielu przypadkach bardzo dynamiczne: w Krakowie – o 19,4 proc. w porównaniach rok do roku, w Katowicach – o 10,2 proc., w Gdańsku – o 12,9 proc., czy we Wrocławiu – o 20,4 proc.
Regionalne lotniska mają lepsze wyniki niż planowano
Lotnisko we Wrocławiu (fot. airport.wroclaw.pl)

• W tym roku polskie porty regionalne mogą utrzymać zeszłoroczną dynamikę wzrostu i obsłużyć rekordową liczbę około 23,5 mln pasażerów, szacuje Związek Regionalnych Portów Lotniczych.

• W 2016 roku obsłużyły ponad 21 mln pasażerów, wyprzedzając prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego o dwa lata.

• Przy dynamice wzrostu o 10 proc., pogłębiły ponad 60 proc. udział w łącznym ruchu pasażerów lotniczych.

Tendencja wzrostowa na lotnikach utrwala się. W pierwszym kwartale br. niemal wszystkie regionalne lotniska odnotowały zwiększenie obsługi pasażerów, w tym w wielu przypadkach bardzo dynamiczne:

w Krakowie – o 19,4 proc. w porównaniach rdr, w Katowicach – o 10,2 proc., w Gdańsku – o 12,9 proc., czy we Wrocławiu – o 20,4 proc.

- Dane za ub. rok pokazują, jak ważną rolę odgrywają lotniska poza Warszawą w budowie zrównoważonego, efektywnego systemu dostępu do transportu lotniczego w Polsce – mówi Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i prezes Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

- Z optymizmem spoglądamy na rok 2017, bo z pewnością porty regionalne osiągną rekordowe, historyczne wyniki. Przewidujemy, że podobnie jak w roku ubiegłym wzrost napędzać będzie głównie ruch regularny.

W tym roku zostanie uruchomionych ponad 80 nowych kierunków lotów z portów regionalnych.  Znacząco wzrośnie też tygodniowa oferta „liczby foteli” w rejsach regularnych, który w szczycie sezonu są szacowane na około 500 tysięcy miejsc.

Tymczasem według prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego, że w 2030 roku w Polsce obsługiwanych będzie ok. 60 mln pasażerów rocznie, z czego ponad 2/3 na lotniskach regionalnych. Zdaniem ZRPL, wynik ten jednak może być osiągnięty kilka lat wcześniej.

Aktualną przepustowość wszystkich polskich portów szacuje się na ok. 57 mln pasażerów rocznie (25 mln - Lotnisko Chopina, 32 mln - porty regionalne). Prognozy ULC zakładają, że wynik ten ma zostać osiągnięty w 2029 roku, jednak realnie może to być już nawet ok. 4-5 lat wcześniej.

Dlatego, zdaniem ZRPL, kluczowym wyzwaniem w funkcjonowaniu lotnisk jest teraz kwestia przepustowości, co wiąże się z koniecznością realizacji licznych, nowych inwestycji.

Wstępne wydatki na rozwój infrastruktury liniowej i kubaturowej w portach regionalnych do roku 2030 szacowane są na kwotę ok 2,2 mld zł.

Więcej na wnp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE