Remont ważnych śląskich torowisk

Ważne odcinki torowisk tramwajowych w Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu oraz Zabrzu wyremontuje w ciągu dwóch lat spółka Tramwaje Śląskie.
Remont ważnych śląskich torowisk

W ostatnich tygodniach spółka wybrała wykonawców tych robót.
Prace będą częścią wartego 800 mln zł unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej. Projekt obejmuje sześć miast. Do końca 2014 r. wykonanych ma m.in. zostać 27 tzw. zadań remontowych, obejmujących w sumie ok. 46 km torów.

Na początku 2013 r. prace trwały już w jednym miejscu - w Katowicach. Prócz tego Tramwaje miały podpisaną umowę na cztery zadania, a trwały przetargi na 11 innych. W ostatnich tygodniach w trzech z tych postępowań wybrano wykonawców łącznie siedmiu zadań. Jeden z tych przetargów objął torowiska w Katowicach przy Parku Śląskim, pobliski mieszczący się już w Chorzowie odcinek tamtejszej ul. Katowickiej, a także odcinek od Ronda do Pętli Słonecznej (Skanska za 21,2 mln zł).

 Drugi przetarg dotyczy m.in. sosnowieckich torowisk od ulicy 3 Maja do Pętli Zagórze i niektórych przejazdów przez tory (ZUE SA za 32,3 mln zł). Trzecim przetargiem objęto ul. 3 Maja i krótki odcinek ul. Wolności w Zabrzu (ZUE SA za 20,5 mln zł).

Jedyne częściowo wykonane zadanie - na przebudowę torowiska o długości ok. 1,6 km w centrum Katowic, na ul. 3 Maja - prowadzi za blisko 11 mln zł konsorcjum spółek NDI oraz Construcciones y Promociones Balzola Sociedad Anonima. Przed Bożym Narodzeniem pierwszym z trzech odcinków wymienianych tam torów pojechały już tramwaje; całość ma być gotowa jesienią.

W Katowicach przebudowywane będą też inne torowiska. Prócz przetargu na torowiska przy Parku Śląskim, przy ul. Katowickiej (w Chorzowie) oraz do Słonecznej Pętli, w którym 16 stycznia wybrano wartą 21,2 mln zł ofertę firm z grupy Skanska, zaplanowano jeszcze postępowania na roboty w katowickiej dzielnicy Szopienice oraz na ul. Gliwickiej oraz Kościuszki, które nie zostały dotąd ogłoszone.

W Sosnowcu przygotowano sześć przedsięwzięć. W postępowaniu obejmującym m.in. torowiska od ulicy 3 Maja do Pętli Zagórze i niektóre przejazdy za najkorzystniejszą 8 stycznia uznano ofertę krakowskiej spółki ZUE (za 32,3 mln zł). Przetargi dotyczące ul. Małachowskiego i Piłsudskiego oraz zadań związanych z rozbudową do dwóch torów jednotorowego połączenia Sosnowiec-Katowice na razie nie ruszyły.

W Chorzowie - prócz ul. Katowickiej - zaplanowano roboty wzdłuż ul. Armii Krajowej oraz Wolności. Postępowanie na dwa zadania obejmujące całą ul. Armii Krajowej od Katowic po Świętochłowice ogłoszono 10 listopada. Przetarg na fragment ul. Wolności jeszcze się nie rozpoczął.

W Bytomiu w jednym przetargu ujęto modernizacje odcinków torowisk: w ul. Powstańców Warszawskich i Moniuszki, przy części ul. Katowickiej, przejazd przez ul. Zabrzańską w dzielnicy Bobrek, a także modernizacja części ul. Bytomskiej w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice.

6 grudnia kontrakt na te zadania podpisano z firmą Skanska, która w ciągu 29 tygodni ma wykonać roboty za blisko 6 mln zł. 4 stycznia ogłoszono natomiast przetarg, dotyczący ul. Jagiellońskiej i Miarki, a także odbudowy torowiska wzdłuż ul. Łagiewnickiej i Świętochłowickiej - termin składania ofert wyznaczono na 14 lutego.

W Zabrzu jeden przetarg objął roboty zaplanowane wzdłuż ul. 3 Maja i przy krótkim odcinku ul. Wolności. 11 stycznia ogłoszono, że najkorzystniejszą ofertę (na niespełna 20,5 mln zł) złożyła w nim spółka ZUE.

Podobnie w Rudzie Śląskiej jednym przetargiem objęto przebudowę torowiska wzdłuż ul. Zabrzańskiej oraz kilka przejazdów w innych częściach miasta. To postępowanie - ogłoszone 10 listopada - nadal trwa.

Prócz prac związanych z remontami torowisk, przystanków i - miejscami - sieci trakcyjnej, przewidziano gruntowną modernizację 75 tramwajów typu 105 N (w toku), a także zakup 30 nowych pojazdów. Na mocy rozstrzygniętego już przetargu w ciągu ponad dwóch lat - za przeszło 200 mln zł - dostarczy je bydgoska Pesa.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE