Robert Świechowicz: PESA musi budować swą pozycję przez eksport

  • Michał Wroński
  • 18-09-2017
  • drukuj
O zakupach nowych tramwajów przez polskie miasta, strategii firmy na lata po zakończeniu obecnej perspektywy unijnej oraz kłopotach z pozyskaniem specjalistów rozmawiamy z Robertem Świechowiczem, prezesem zarządu i dyrektorem generalnym PESA Bydgoszcz.
Robert Świechowicz: PESA musi budować swą pozycję przez eksport
Robert Świechowicz, prezes zarządu PESA Bydgoszcz. (fot. Fot Tomasz Żak / Urząd Marszałkowski Woj. Śląskiego)

• Dzisiaj nasze relacje są bardzo pozytywne – mówi o stosunkach z Krakowem prezes bydgoskiej Pesy Robert Świechowicz. Krakowskie MPK w ubiegłym roku wykluczyło firmę z przetargu na dostawę 50 tramwajów i trzeba było wyroku sądu, by producent wrócił do gry.

• Bydgoska firma liczy na zwycięstwo w przetargach na dostawę nowych tramwajów dla Warszawy i spółki Tramwaje Śląskie.

• Trzeba budować kompetencje eksportowe i bardzo dużą część naszej sprzedaży kierować na rynki zewnętrzne – mówi o strategii firmy po zakończeniu obecnej perspektywy unijnej prezes Świechowicz.

Uparci jesteście. Kraków w tym i ubiegłym roku zrobił wiele, aby nie dać wam zarobić na dostawie tramwajów, ale ostatecznie to wy zrealizujecie dostawę kilkudziesięciu tramwajów do stolicy Małopolski. Nie było takiego momentu, że rozważaliście, czy jednak nie odpuścić sobie tego przetargu?

Nic z tych rzeczy. Trzeba podchodzić profesjonalnie do naszych klientów i do naszych produktów. Bardzo chcieliśmy kontynuować dostawę tramwajów do Krakowa i bardzo cieszymy się z tego, że ostatecznie miasto wybrało naszą ofertę. Przygotowujemy się do realizacji tego projektu, chcemy zrealizować go bardzo sprawnie i z dobrym nastawieniem klienta. Dzisiaj nasze relacje są bardzo pozytywne. Rozwiązujemy wspólnie sporne kwestie i mamy nadzieję, że ten proces będzie przebiegał sprawnie.

O jakie kolejne zlecenia ze strony polskich miast będziecie teraz walczyć?

Wiele przetargów już wygraliśmy. Mamy wygrany przetarg w Gdańsku, Gorzowie, w Łodzi realizujemy już umowę, czeka nas postępowanie na Śląsku. No i oczywiście Warszawa. Tam sprawa jest w drodze odwoławczej, więc temat jest niezakończony.

To byłby dla was bardzo łakomy kąsek ze względu na liczbę pojazdów, które tam wchodzą w grę.

Czytaj : Pięć firm chce dostarczyć nowe tramwaje do Warszawy

Warszawa ma oczywiście największe potrzeby taborowe i największe plany inwestycyjne. My ze swej strony mamy największe doświadczenie z naszym klientem, wiemy jakie są potrzeby i oczekiwania, nasza oferta została stworzona dokładnie w odpowiedzi na potrzeby klienta, który jest klientem bardzo wymagającym i oczekuje tramwajów o najwyższych parametrach.

Zamówienia współfinansowane z funduszy unijnych nie będą trwać wiecznie. Jaki macie pomysł na funkcjonowanie firmy po zakończeniu obecnej perspektywy, bo wtedy duże zlecenia z polskich miast mogą się skończyć?

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jestem użytkownikiem ich produktów i bardzo sobie je chwale.

DXV, 2017-09-19 07:56:59 odpowiedz

Ależ oczywiście. Zapytaj użytkowników, jak bardzo "kochają" produkty pesy.

Krakowiak, 2017-09-18 15:28:06 odpowiedz

Powodzenia PESA, polski przemysł i ogólnie gospodarka potrzebuje takich firm jak wasza.

Krzysztof F., 2017-09-18 13:52:47 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE