PARTNER PORTALU
  • BGK

Rowerzysta będzie mógł zmieniać światło na skrzyżowaniu

  • bad    23 marca 2018 - 17:12
Rowerzysta będzie mógł zmieniać światło na skrzyżowaniu
Zielona fala dla rowerzystów oferuje liczne korzyści dla miasta i mieszkańców. Fot. mat. prasowe

Zielona fala dla rowerzystów oferuje liczne korzyści dla miasta i mieszkańców. Może przekonać więcej osób do tego, że rower to dobry środek transportu i warto zostawić auto w garażu, co nie będzie bez wpływu na środowisko naturalne, poziom hałasu i korki uliczne.




  • Przez dekady auta mogły bez przeszkód śmigać przez miasta, niepowstrzymywane przez czerwone światła. Niemcy nazywają to zjawisko Grüne Welle, 'zielona falą' (kiedy na następujących po sobie skrzyżowaniach światła ustawiają się na zielone).
  • Obecnie to zjawisko jest bardzo powszechne, dzięki zastosowaniu pomysłowego systemu kontroli ruchu.
  • Jednak nie dotyczy ono rowerzystów, którzy muszą co chwila hamować na czerwonym. Koniec z tym. Dzięki nowoczesnym technologiom, rowerzyści mogą również cieszyć się zieloną falą, na razie na niemieckich ulicach.

 Każdy kierowca ma nadzieję dojechać do świateł w momencie, gdy te zmieniają się na zielone, tak żeby złapać zieloną falę. Precyzyjnie zaplanowane zielone fale zapewniają usprawnienie ruchu ulicznego, zmniejszają liczbę niepotrzebnych manewrów takich, jak hamowanie i przyspieszanie, tym samym dokładając się do zmniejszenia emisji cząstek stałych i tlenków azotu. Efekt oszczędności i większej płynności ruchu uzyskuje się po zsynchronizowaniu następujących po sobie skrzyżowań, tak aby przy pewnej prędkości natrafiać na same zielone światła.

Do dzisiaj, jedynie kierowcy samochodów mogli korzystać z zielonej fali. To rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane na ulicy Lipskiej w Berlinie w 1926 roku. Obecnie, według ekspertów ze spółki Siemens, około 75 proc. świateł ulicznych w Niemczech jest zsynchronizowanych w zielonej fali.

Czytaj też: Smart city to nie tylko nowoczesne systemy zarządzania ruchem czy parkowania

Problem w tym, że w większości przypadków zielona fala jest oparta na średniej prędkości samochodów i dlatego nie stanowi wielkiej korzyści dla wolniejszych rowerów. Ten stan rzeczy zmieni się dzięki nowoczesnej technologii.

- Wkrótce, aplikacja na smartfony będzie wysyłała sygnał do sygnalizacji i dzięki temu użytkownicy dwuśladów będą mogli dotrzeć na miejsce szybciej. W końcu i rowerzyści będą mogli cieszyć się korzyściami płynącymi z zielonej fali. Zatrzymywanie się na każdych światłach, ponowne ruszanie i stracony czas wkrótce będą należały do przeszłości – wyjaśnia Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS branży mobility w Siemens.

Czytaj też: Smart city: prawdziwe inteligentne polskie miasto jest nadal utopią

Jak to działa? Kiedy rowerzysta używający aplikacji SiBike zbliża się do skrzyżowania, światła automatycznie zmieniają się na zielone w przeciągu kilku sekund lub zielone światło dłużej nie zmienia sie na czerwone.

Aplikacja SiBike łączy sie z satelitą. Smartfon rowerzysty określa jego pozycje poprzez GPS i sprawdza, czy rower minął określony punkt przy określonej prędkości. Kiedy rower przekracza ten punkt, aplikacja potwierdza połączenie z centrum sygnalizacji, które wysyła sygnał do zmiany świateł, a rowerzysta dostaje zielone światło.

Zielona fala dla rowerzystów oferuje liczne korzyści dla miasta i mieszkańców. Co pewne, więcej osób uzna, że rower to dobry środek transportu i zostawi auto w garażu, co nie będzie bez wpływu na środowisko naturalne, poziom hałasu i korki uliczne. System jest bardzo łatwo wdrożyć. Nie potrzeba nic przebudowywać, wszystkie zmiany zachodzą w oprogramowaniu świateł. Modernizacja jest stosunkowo niedroga i łatwa do przeprowadzenia.

- Następnym krokiem jest nadanie priorytetu głównym arteriom prowadzącym z przedmieść do centrum miasta pod względem potrzeb rowerzystów, jak również zagęszczenie sieci ścieżek rowerowych w miastach, aby utrzymać odpowiedni poziom życia w obszarach zurbanizowanych – dodaje Dariusz Obcowski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.