PARTNER PORTALU
  • BGK

Rybnik i Wodzisław Śląski dofinansują dodatkowe pociągi

  • PAP/PSZ    23 listopada 2017 - 13:32
Rybnik i Wodzisław Śląski dofinansują dodatkowe pociągi
Dworzec w Rybniku (fot. PKP PLK)

W drugiej połowie 2018 r. na linii kolejowej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim mają pojawić się dodatkowe połączenia - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. Według planów docelowo kursować ma 27 par pociągów w ciągu doby.




• Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach.

• Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje osiem par pociągów Kolei Śląskich na dobę.

• Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, że pozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowych połączeń.

Jak poinformował 23 listopada urząd marszałkowski woj. śląskiego, w drugiej połowie 2018 r. wojewódzki samorząd we współpracy z Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim zamierza uruchomić dodatkowe połączenia kolejowe na odcinku między tymi miastami.

"Liczba par pociągów wzrośnie do 27 w ciągu doby, co pozwoli spełnić założenia: przynajmniej dwa pociągi w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, pociąg co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze oraz przez cały dzień w dni wolne" - podał urząd marszałkowski.

Będzie to realizacja postulowanego od wielu miesięcy przez Rybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów między miastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie z należącymi do województwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.

Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach (szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i - w efekcie - przysłuży się m.in. poprawie jakości powietrza.

Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem, np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień, szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lub więcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-km dystans między stacjami Wodzisław Śląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterech przystankach.

Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje osiem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice - Chałupki/Bohumin - Katowice, podobna liczba będzie w nowym rozkładzie (wprowadzanym 10 grudnia br.).

Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, że pozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowych połączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowym, przyszłorocznego rozkładu jazdy, by oprócz dotychczasowych połączeń, objąć nim dodatkowe - między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.

Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowania dodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miast wydatek około 300 tys. zł. Rybnik dofinansowuje tamtejszy Związek Transportu Zbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.

Miasta starały się nie tylko o dodatkowe połączenia między nimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów, kończących teraz lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to np. obsługiwanego przez Przewozy Regionalne (Polregio) pociągu z Rybnika do Krakowa. Na razie w nowym rozkładzie obok pociągów relacji Rybnik - Kraków pojawi się nowe połączenie Rybnik - Rzeszów.

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejsze samorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski, dzięki ponad 10 mln zł unijnej dotacji, przebudowuje i rozbudowuje budynek tamtejszego dworca kolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieście nowe drogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019 r., a przy części pozostałej infrastruktury rowerowej - do jesieni 2018 r.

Samorząd Rybnika wiosną br. obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło też wizję lokalną każdego z przystanków kolejowych przy trasie do Wodzisławia sprawdzając, jak daleko jest do osiedli, jak wygodne są dojścia czy dojazdy rowerem. Choć w niektórych miejscach potrzebne okazały się duże inwestycje, w części efekt okazał się możliwy do osiągnięcia niewielkimi nakładami.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.