PARTNER PORTALU
  • BGK

Rybnik i Wodzisław Śląski dofinansują dodatkowe pociągi

  • PAP/PSZ    23 listopada 2017 - 13:32
Rybnik i Wodzisław Śląski dofinansują dodatkowe pociągi

Dworzec w Rybniku (fot. PKP PLK)

W drugiej połowie 2018 r. na linii kolejowej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim mają pojawić się dodatkowe połączenia - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowywane przez lokalne samorządy. Według planów docelowo kursować ma 27 par pociągów w ciągu doby.




• Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach.

• Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje osiem par pociągów Kolei Śląskich na dobę.

• Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, że pozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowych połączeń.

Jak poinformował 23 listopada urząd marszałkowski woj. śląskiego, w drugiej połowie 2018 r. wojewódzki samorząd we współpracy z Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim zamierza uruchomić dodatkowe połączenia kolejowe na odcinku między tymi miastami.

"Liczba par pociągów wzrośnie do 27 w ciągu doby, co pozwoli spełnić założenia: przynajmniej dwa pociągi w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, pociąg co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze oraz przez cały dzień w dni wolne" - podał urząd marszałkowski.

Będzie to realizacja postulowanego od wielu miesięcy przez Rybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów między miastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie z należącymi do województwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.

Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach (szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i - w efekcie - przysłuży się m.in. poprawie jakości powietrza.

Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem, np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień, szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lub więcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-km dystans między stacjami Wodzisław Śląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterech przystankach.

Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje osiem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice - Chałupki/Bohumin - Katowice, podobna liczba będzie w nowym rozkładzie (wprowadzanym 10 grudnia br.).

Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, że pozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowych połączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowym, przyszłorocznego rozkładu jazdy, by oprócz dotychczasowych połączeń, objąć nim dodatkowe - między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.

Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowania dodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miast wydatek około 300 tys. zł. Rybnik dofinansowuje tamtejszy Związek Transportu Zbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.

Miasta starały się nie tylko o dodatkowe połączenia między nimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów, kończących teraz lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to np. obsługiwanego przez Przewozy Regionalne (Polregio) pociągu z Rybnika do Krakowa. Na razie w nowym rozkładzie obok pociągów relacji Rybnik - Kraków pojawi się nowe połączenie Rybnik - Rzeszów.

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejsze samorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski, dzięki ponad 10 mln zł unijnej dotacji, przebudowuje i rozbudowuje budynek tamtejszego dworca kolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieście nowe drogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019 r., a przy części pozostałej infrastruktury rowerowej - do jesieni 2018 r.

Samorząd Rybnika wiosną br. obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło też wizję lokalną każdego z przystanków kolejowych przy trasie do Wodzisławia sprawdzając, jak daleko jest do osiedli, jak wygodne są dojścia czy dojazdy rowerem. Choć w niektórych miejscach potrzebne okazały się duże inwestycje, w części efekt okazał się możliwy do osiągnięcia niewielkimi nakładami.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!








KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




NAJPOPULARNIEJSZE W PORTALU




NAJNOWSZE WIADOMOŚCI



Wyszukiwarki

Polecane oferty: