PARTNER PORTALU
  • BGK

Rybnik: w komunikacji miejskiej można już płacić zbliżeniowo

  • PAP/MIW    29 maja 2017 - 18:12
Rybnik: w komunikacji miejskiej można już płacić zbliżeniowo
Prezydent Rybnika Piotr Kuczera i Prezes MCX Systems Grzegorz Wojtenko w trakcie konferencji prasowej. (fot. www.rybnik.eu / W. Troszka)

Możliwość płacenia zbliżeniowo za przejazdy w 16 pierwszych autobusach komunikacji miejskiej w Rybniku wprowadził tamtejszy Zarząd Transportu Zbiorowego. W woj. śląskim takie rozwiązanie działa dotąd jeszcze u jednego samorządowego przewoźnika – w Jaworznie.




• Nowe udogodnienie w Rybniku umożliwia jednorazową zapłatę za przejazd bankową kartą zbliżeniową lub telefonem komórkowym z modułem NFC i odpowiednią aplikacją.

• Docelowo ma objąć wszystkie rybnickie autobusy i stosowaną tam równolegle tańszą taryfę - z rejestracją wejścia i wyjścia.

• Miasto chce przekonywać jak najwięcej osób do korzystania z autobusów, ale też do chodzenia pieszo czy korzystania z rowerów - zamiast własnych samochodów.

Chcemy wykorzystywać wszystkie nowinki techniczne - mówi prezydent

Jak wynika z poniedziałkowej (29.05) informacji rybnickiego samorządu, korzystający z płatności zbliżeniowej pasażer musi jedynie wybrać na specjalnym czytniku odpowiednią taryfę i zbliżyć kartę lub telefon. W chwili transakcji tworzony jest tzw. wirtualny token, mający funkcję biletu. Podczas kontroli trzeba tylko zbliżyć użyte do płatności kartę lub telefon do urządzenia kontrolerskiego.

Odpowiednie czytniki, umożliwiające skorzystanie z nowego rozwiązania, znajdują się obecnie w 16 pojazdach miejskiej sieci ZTZ Rybnik. Do końca czerwca mają pojawić się w 35 autobusach rożnych przewoźników, którzy zobowiązani będą też do pokrywania kosztów związanych z wprowadzanym rozwiązaniem.

O tym, że w danym autobusie można zrealizować płatność kartą, informuje naklejka z hasłem "Jazda na kartę". Docelowo możliwość płatności kartą powinna być dostępna we wszystkich autobusach obsługujących rybnicką komunikację.

Czytaj : Komunikacja miejska w Polsce 2017. Biedatransport na Śląsku, Warszawa śrubuje rekord

 - Transport ma być pewny, przyjazny, ale także intuicyjny - chcemy wykorzystywać wszystkie nowinki techniczne, które pojawiają się na rynku i które mogą spowodować, że pasażer będzie się czuł się klientem docenionym. Rybnik jest miastem innowacyjnym, takie też jest nowo wprowadzone rozwiązanie, które wpisuje się w politykę wspierania komunikacji miejskiej - ocenił podczas poniedziałkowej prezentacji systemu prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

- Popularne wśród Polaków rozwiązanie, polegające na wykorzystaniu zbliżeniowej karty bankomatowej, przechodzi na obszar transportu publicznego. Transakcja w autobusie będzie przebiegać w sposób podobny do tego, jak korzystamy z karty płatniczej np. w sklepie - mówił prezes zajmującej się rozwiązaniami płatniczymi firmy MCX Systems Grzegorz Wojtenko.

- W tym przypadku kupuję bilet i płacę za niego kartą zbliżeniową. Nic się nie drukuje, wszystko jest zapisane w postaci elektronicznej - akcentował Wojtenko.

Przyszłość to  płatności w systemie check in - check out

Firma MXC Systems wraz ze spółką R&G (producent urządzeń i systemów informatycznych dla komunikacji zbiorowej) wdrożyła już z początkiem 2016 r. zbliżeniowe płatności za przejazd w dolnośląskich Świebodzicach. Przygotowany również przez obie te firmy rybnicki system wykorzystuje m.in. sprawdzone w Świebodzicach urządzenia; w pierwszym okresie będzie jednak testowany - tak od strony technicznej, jak i reakcji pasażerów.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.