PARTNER PORTALU
  • BGK

Rzecznik Praw Dziecka apeluje do włodarzy. Zachowanie kontrolerów biletów do poprawy

  • PAP/JS    13 czerwca 2017 - 19:16
Rzecznik Praw Dziecka apeluje do włodarzy. Zachowanie kontrolerów biletów do poprawy
Skargi rodziców wpływające do biura RPD dotyczą zarówno kontroli ważności samych biletów, jak i sposobów uiszczania opłaty za przejazdy (fot.pixabay)

Nieuprzejmość kontrolerów wobec dzieci, zastraszanie, przetrzymywanie dzieci w pojazdach, przez co nie mogą wysiąść na docelowym przystanku - to tylko niektóre ze skarg, jakie wpływają do Rzecznika Praw Dziecka. Marek Michalak podkreśla, że kontrola biletów powinna się odbywać z poszanowaniem praw dziecka.




• W opinii rodziców działania kontrolerów ukierunkowane są jedynie na bezwzględne nałożenie kar i opłat dodatkowych oraz nacechowane są brakiem empatii wobec dzieci oczekujących w wielu przypadkach na pomoc i udzielenie im informacji.

• Rzecznik zaapelował do prezydentów miast, burmistrzów oraz wójtów, aby zasygnalizowali pracownikom kontrolującym pasażerów, by wykonywali swoje obowiązki ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw i dobra dzieci poddawanych kontroli.

W wystąpieniu do prezydentów miast, burmistrzów oraz wójtów rzecznik praw dziecka poinformował, że rodzice skarżą się na pracę kontrolerów w środkach komunikacji miejskiej. Uważają, że kontrolerzy są nieuprzejmi wobec dzieci, potęgują stres i działają tylko w celu nałożenia kary.

Skargi rodziców wpływające do biura RPD dotyczą zarówno kontroli ważności samych biletów, jak i sposobów uiszczania opłaty za przejazdy oraz kontroli dokumentów poświadczających uprawnienia do przejazdów ulgowych lub darmowych.

Skarżący wskazują kwestię nieuprzejmości kontrolerów wobec dzieci, zastraszanie i tworzenie atmosfery potęgującej u dzieci stres, a także przetrzymywanie dzieci w pojazdach, powodujące niemożność jego opuszczenia na docelowym przystanku.

W opinii rodziców działania kontrolerów ukierunkowane są jedynie na bezwzględne nałożenie kar i opłat dodatkowych oraz nacechowane są brakiem empatii wobec dzieci oczekujących w wielu przypadkach na pomoc i udzielenie im informacji.

"Dzieci stanowią liczną grupę pasażerów korzystających ze środków komunikacji miejskiej i gminnej, co wynika z realizowania przez nie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Zróżnicowanie ich wieku i poziomu rozwoju powoduje, że w sytuacji stwierdzonego braku ważnego biletu na przejazd lub braku ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgowego biletu, powinny być traktowane w sposób wyrozumiały, tak, aby działania kontrolne niosły ze sobą walor edukacyjny, by nie wywoływały negatywnych skutków w ich psychice oraz nie przyczyniały się u nich do braku zaufania do dorosłych" - podkreślił Michalak.

Jak dodał, szczególną wrażliwością kontrolujący powinni wykazywać się w stosunku do dzieci z niepełnosprawnościami.

Michalak zaapelował do prezydentów miast, burmistrzów oraz wójtów, aby zasygnalizowali pracownikom kontrolującym pasażerów, by wykonywali swoje obowiązki ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw i dobra dzieci poddawanych kontroli. Zdaniem RPD konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi na udzielenie dzieciom informacji o przysługujących im prawach.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • L.W., 2017-06-17 12:15:41

    Powinniśmy już stanąć na wysokości zadania i dzieci do lat 14 wozić komunikacją miejską bezpłatnie. Pan Prezydent i tak dotuje MPK niezależnie od skuteczności kontroli. W komunikacji miejskiej, państwa teraz dla nas wzorcowego, nie ma biletów, więc nie ma kontrolerów, a opłatę wnosi się na wsiadaneg...o i bramka nie przepuści gdy nie wniosłeś opłaty. Bezpłatny ( z odp chipem ) bilet dla dzieci załatwia problem. "Pozdrawiam" upierdliwych kontrolerów i twórczych urzędników ZIKiT.  rozwiń
  • turysta , 2017-06-16 11:12:38

    Bilety powinien sprawdzić kierowca tak jak to jest na zachodzie jedynie na obleganych trasach wzorem miejscowości turystycznych powinna być kobieta która sprawdza i sprzedaje bilety lotnie
  • radhost, 2017-06-16 10:57:55

    Niestety tak to jest. Kontrolerowi najłatwiej straszyć 14-letnią, 50-kilogramową dziewczynę, która zapomniała legitymacji. Ile to widziałam sytuacji, że do pijanego, śmierdzącego żula kontrolerzy nawet nie podchodzą, mimo, że wszyscy wiedzą, że nie ma on biletu. Tylko byłby z takim problem, a i tak ...żadnych pieniędzy z niego nie ściągną  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.