Samorząd opolskiego podpisał umowę z Przewozami Regionalnymi

Więcej pociągów do Warszawy, a mniej InterRegio; nowe połączenia z Opola do Głuchołaz i z Nysy do Wrocławia - tak będzie wyglądał nowy rozkład jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia. W piątek województwo opolskie podpisało też umowę z Przewozami Regionalnymi na 2015 r.

Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki w opolskim urzędzie marszałkowskim Bartłomiej Horaczuk poinformował w piątek, że Opolskie przekaże Przewozom Regionalnym (PR) na 2015 r. ponad 42,8 mln zł - o mniej więcej milion zł mniej niż w br.

Zaznaczył jednak, że choć dofinansowanie będzie niższe, to nie będzie się to wiązać ze zmniejszoną liczbą połączeń. Dodał, że jest to wynik negocjacji, w których udało się zoptymalizować część kosztów. "Jednocześnie udało się utrzymać siatkę połączeń, która jest realizowana w obecnym rozkładzie jazdy, a oprócz tego będą dodatkowe, nowe połączenia" - dodał.

Wyjaśnił, że po kilkunastu latach wrócą połączenia z Opola do Głuchołaz. "Będą kursy w weekendy, aby mieszkańcy Opolszczyzny mogli dojechać z Opola do Gór Opawskich" - mówił Horaczuk.

Dopowiedział też, że wrócą pociągi na wszystkie te trasy, na których przeprowadzono w ostatnim czasie remonty, np. na linię Opole - Zawadzkie, gdzie jeździć będzie 9 par pociągów. Podkreślał, że mimo perturbacji związanych z przedłużającymi się remontami pasażerowie na tę trasę wracają.

Marek Szpirko z departamentu infrastruktury urzędu tłumaczył, że w nowym rozkładzie jazdy będzie mniej pociągów InterRegio - zamiast 5-6 par (w zależności od prowadzonych remontów) będą trzy codzienne pociągi: "Bolko" relacji Wrocław - Lublin; "Piast" z Wrocławia do Warszawy oraz połączenie na linii Wrocław-Katowice-Częstochowa.

Kursować też będzie pociąg z Wrocławia do Bielska-Białej, ale tylko sezonowo - od piątku do poniedziałku. Nie będzie natomiast połączenia InterRegio z Wrocławia do Katowic. "Uzgodniono też, że wszystkie pociągi InterRegio będą się teraz zatrzymywały na stacji Opole Zachodnie, Gogolin i Zdzieszowice" - dodał.

Ponad od 7 stycznia w dni nauki szkolnej będzie kursował nowy pociąg na trasie Nysa - Wrocław przez Grodków i Brzeg. Pociąg ten zostanie wprowadzony nieco później ze względu na świąteczno-noworoczne przerwy w nauce.

Szpirko powiedział, że w nowym rozkładzie jazdy będzie 7 par pociągów do Warszawy, w tym planowane dwie pary pendolino, pociągi ekspresowe, TLK i InteRergio. Do stolicy będzie można dotrzeć w nieco ponad trzy godziny.

Horaczuk podkreślił, że podpisana w piątek z PR umowa jest ostatnim kontraktem zawartym w ramach 6-letniej umowy ramowej z 2009 r. "W roku przyszłym, zgodnie z zapisami porozumienia ze stroną rządową, które woj. opolskie podpisało wspólnie z sześcioma innymi regionami, do marca mamy uzgodnić kształt nowej, 5-letniej umowy ze spółką Przewozy Regionalne" - wyjaśnił.

Dyrektor pionu handlowego Przewozów Regionalnych Sylwester Brząkała pytany o to, czy mniejsza niż w ub. roku pula pieniędzy z woj. opolskiego będzie wystarczająca dla funkcjonowania połączeń zapewniał, że Przewozy Regionalne "cały czas prowadzą działania, które mają na celu ograniczenie kosztów działalności i zmierzają do tego, by zwiększać przychody z biletów". "Tak wygląda kalkulacja na przyszły rok; te środki powinny wystarczyć na zbilansowanie oferty, choć są mniejsze" - mówił.

Pytany o to, jak wygląda podpisywanie umów w innych regionach Brząkała powiedział, że jeśli chodzi o 2015 rok, to "większość umów z regionami PR mają podpisane". "W tej chwili rozstrzygane są postępowania przetargowe w trzech województwach, które powinny się do połowy grudnia zakończyć. Chodzi o woj. zachodniopomorskie, lubuskie i podkarpackie" - powiedział PAP.

Pytany, dlaczego likwidowane są niektóre pociągi InterRegio tłumaczył, że są to połączenia, które nie są dofinansowane przez ministerstwo ani przez marszałków. "Przewozów Regionalnych nie stać obecnie na utrzymanie ich w tak dużej skali, jak było to wcześniej" - dodał.

Dopytywany o plan restrukturyzacji PR wyjaśniał, że spółka "cały czas nad nim pracuje, wspólnie z ministerstwem i marszałkami". "Najbliższy okres powinien być przełomowy i powinno być wiadomo, w którym kierunku będziemy zmierzać" - uznał.

W ciągu roku liczba pasażerów w woj. opolskim sięga 6 mln

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE