PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości

  • Michał Wroński    26 września 2017 - 12:00
Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości
Produkcję pojazdów EN57 zaprzestano w latach 90-tych XX wieku. (fot. www.flickr.com / Patryk Farana)

Pasażerowie nazywają je „żółtkami” lub „kiblami”. Dziennikarze regularnie wyśmiewają je w swoich materiałach. Mimo tego wiekowe pojazdy EN57 – bo o nich tu mowa – wciąż jeszcze wykorzystywane są przez część samorządowych spółek kolejowych. Jak długo jeszcze oglądać je będzie można w akcji?




• Choć produkcjęipojazdów EN57 zaprzestano na początku lat 90. minionego stulecia, to wciąż jeszcze znajdują się na wyposażeniu wielu samorządowych spółek kolejowych.

• Wiekowymi (aczkolwiek nieraz zmodernizowanymi) składami podróżują pasażerowie Kolei Śląskich, Wielkopolskich, Mazowieckich, Dolnośląskich oraz trójmiejskiej SKM-ki.

• Należące do samorządów wojewódzkich bądź dzierżawione od Przewozów Regionalnych składy będą jednak powoli znikać z linii obsługiwanych przez marszałkowskich przewoźników.

W ubiegłym tygodniu Koleje Śląskie zaprezentowały swój nowy nabytek – Elfa 2. To pierwszy z 19 tego typu pojazdów, które spółka zamówiła w bydgoskich zakładach PESA. Jeszcze w tym roku producent ma dostarczyć kolejnych osiem pojazdów, resztę zamówienia ma zrealizować w roku przyszłym. Gdy to nastąpi, Koleje Śląskie będą mogły definitywnie zakończyć użytkowanie dzierżawionych obecnie z Przewozów Regionalnych pojazdów EN57.

Czytaj: Czy marszałkowie pożegnają się z Przewozami Regionalnymi?

– Zakup nowych pociągów Elf 2 i tym samym kolejny etap wymiany śląskiego taboru to strategiczna inwestycja rozpisana na lata. Jej głównym celem jest podniesienie komfortu i jakości życia naszych mieszkańców – mówił marszałek województwa śląskiego Wojciech Saługa.

Modernizacja się nie opłaca? Tu zdania są podzielone 

„Legenda” polskiej kolei powoli znikać będzie też z tras obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie (spółka obecnie ma w swoim taborze jeszcze pięć sztuk EN57, należących do samorządu wojewódzkiego i traktowanych jako flota rezerwowa). Co prawda wszystkie z użytkowanych przez nią pojazdów tego typu przeszły gruntowną modernizację, ale prezes spółki Piotr Rachwalski nie pozostawia złudzeń: następnych dzierżaw lub zakupów takich składów nie będzie, gdyż nawet kompleksowy remont nie jest w stanie wyeliminować pewnych ich niedostatków.

- Hałas, rzucanie, tzw. wężykowanie, niski komfort termiczny, wysoka podłoga 90 cm nad główką szyny, częste i drogie przeglądy w okresie eksploatacji - wszystkie te cechy połączone z kosztami modernizacji (rzędu 8-9 mln zł) eliminują ten tabor jako alternatywę dla nowoczesnego auta. Jest to też ekonomicznie nieuzasadnione – przez same ceny w kosztach utrzymania po prostu nie opłaca się modernizować tego typu składów. Inny problem to parametry trakcyjne. Pojazdy EN57 mają małe przyspieszenie i niską prędkość maksymalną - nie pozwalają wykorzystać parametrów modernizowanych linii. Tak więc generalnie nie jesteśmy zainteresowani kolejnymi EN57, staramy się stawiać na nowe pojazdy – poinformował PortalSamorzadowy.pl Piotr Rachwalski.

Na pewno dłużej pojazdy EN57 kursować będą w barwach trójmiejskiej SKM-ki oraz Kolei Mazowieckich. Pierwszy z tych przewoźników użytkuje obecnie ok. 60 własnych pojazdów tego typu i choć – jak usłyszeliśmy – docelowo mają one zostać wymienione na nowy tabor, to konkretny termin zakończenia nie został jeszcze określony.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • podróżny, 2017-09-27 08:29:08

    Do jan: Tak, bardzo. Jak babcia po operacji plastycznej.
  • jan, 2017-09-26 14:18:43

    po modernizacja są bardzo dobre
  • sumator, 2017-09-26 12:24:26

    Najwyższy czas aby zlikwidować "afrykę" i "azję", razem wzięte.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.