PARTNER PORTALU
  • BGK

Samorządy dostosują przystanki i dworce do potrzeb niepełnosprawnych. Koszt to 5 mln zł

  • bad    12 stycznia 2015 - 17:40
Samorządy dostosują przystanki i dworce do potrzeb niepełnosprawnych. Koszt to 5 mln zł

Projekt wprowadza obowiązek dostosowania dworców autobusowych i autokarowych, których właścicielem jest JST. Fot. kielce.uw.gov.pl

Rozpoczynają się prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Proponowane przepisy mają ułatwić niepełnosprawnym korzystanie z dworców autobusowych.




Projekt trafi pod obrady podkomisji nadzwyczajnej 13 stycznia. Tego dnia opiniować projekt ma także komisja samorządu.

16 grudnia na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju uzasadniał konieczność wprowadzenia zmian. Wyjaśnił, że projekt na celu wykonanie postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym.

Czytaj też: Dworce mamy coraz ładniejsze. Warto zobaczyć

– Rozporządzenie jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Polskie przepisy prawne nie wykonują w pełni zobowiązań wynikających z rozporządzenia, konieczne jest dokonanie stosownych zmian. Stąd bierze się propozycja rządu – wyjaśnił Zbigniew Rynasiewicz.

Projekt wprowadza obowiązek dostosowania dworców autobusowych i autokarowych, których właścicielem jest jednostka samorządu terytorialnego samodzielnie lub wspólnie z inną jednostką samorządu terytorialnego.

Czytaj też: Zmodernizowany dworzec autobusowy i kolejowy w Płocku

Dotyczy to dworców, które są zlokalizowane w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców oraz w których rocznie obsługiwanych jest powyżej 500 tys. pasażerów. Na tych samorządach będzie ciążył obowiązek udzielania na dworcach pomocy osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.

Wyznaczenie dworców będzie dokonywał minister właściwy do spraw transportu na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, która dostosowała dworzec do udzielania wspomnianej pomocy. Wniosek będzie składany za pośrednictwem wojewody.

W przypadku skarg pasażerów, organem właściwym do ich rozpatrzenia w przewozach regularnych w krajowym transporcie drogowym będzie odpowiednio – gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów albo województwo.

Posłowie oceniają skutki regulacji: koszty dostosowania 21 dworców po stronie samorządu szacuje się w okresie 10 lat od wprowadzenia regulacji na ponad 5 mln zł, przy czym najwyższe przewiduje się w pierwszym roku.

Resort przewiduje się, że nowe zadanie marszałka województwa będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami budżetu państwa w postaci dotacji celowej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!






KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.