Sejm pozwoli komunalizować dworce

PKP SA będzie mogła przekazać jednostkom samorządu terytorialnego dworce kolejowe wraz z należącymi do nich gruntami. Warunkiem przejęcia budynku będzie zachowanie w nim obsługi podróżnych. Sejm w piątek uchwalił nowelizację ustawy o komercjalizacji PKP.
Za przyjęciem nowelizacji Sejm głosował jednogłośnie - 395 posłów było za.

Posłowie w piątek zmienili w głosowaniach wcześniejsze zapisy projektowanej ustawy, że dworce mają być przekazywane jedynie gminom. Obecnie o przekazanie dworców będą mogły występować jednostki samorządu terytorialnego.

Według nowelizacji ustawy minister infrastruktury przed wydaniem zgody na przekazanie dworca przez PKP samorządowi, będzie analizował, czy w skład nieruchomości nie wchodzą grunty pod liniami kolejowymi. Z przepisów nowelizacji wyłączono dworce kolejowe znajdujące się w pobliżu kolejowych przejść granicznych.

W umowach zawieranych z samorządami mają zostać m.in. określone termin i zakres przebudowy lub remontu dworca kolejowego oraz zakres odpowiedzialności samorządu, jeśli prace nie zostaną wykonane w terminie. W zamian za przekazane nieruchomości umarzane maja być zobowiązania PKP wobec samorządów.

Zgodnie z nowymi przepisami ma zostać uregulowana także sprawa zobowiązań PKP SA związanych z podatkiem dochodowym od osób prawnych. PKP SA ma spłacić te zobowiązania za lata 2011-15 przenosząc własność akcji spółki PKP Polskie Linie Kolejowe na rzecz Skarbu Państwa. Ma to na celu uniezależnienie spółki zarządzającej torami od Grupy PKP, która skupia także przewoźników kolejowych. Unia Europejska wymaga od Polski uniezależnienia operatora torów od przewoźników.

Posłowie zdecydowali też o zmianach w Funduszu Kolejowym - jeżeli w najbliższych latach w Funduszu zabraknie pieniędzy na realizację jego zadań, to Bank Gospodarstwa Krajowego, za zgodą ministrów infrastruktury i finansów, będzie mógł je finansować z środków własnych. Później Fundusz Kolejowy będzie spłacał te środki.

Ustawa o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe i ustawa o Funduszu Kolejowym zgodnie z wprowadzonymi w kwietniu 2010 r. zmianami, mają zapewnić PKP SA. pieniądze na spłatę historycznego zadłużenia polskiej kolei, które wynosi ok. 5,5 mld zł. Skarb Państwa ma wykupić od PKP SA akcje PKP Polskie Linie Kolejowe za pieniądze z Funduszu. Jest on zasilany częścią opłaty paliwowej zawartej w cenie paliwa.

Teraz ustawa trafi do Senatu. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE