PARTNER PORTALU
  • BGK

Skarbonka dla nierentownych pociągów

  • GK    25 marca 2013 - 10:17
Skarbonka dla nierentownych pociągów

Współfinansowanie przez państwo kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, których obsługa jest nierentowna zakłada przygotowany przez posłów Solidarnej Polski projekt ustawy o Kolejowym Funduszu Wyrównawczym.




Według autorów projektu kierunki polityki transportowej powinny zmierzać do zachowania znaczącego udziału transportu kolejowego w strukturze przewozów w Polsce.

„Wymaga to aktywnej polityki państwa zmierzającej do przeciwdziałania negatywnym trendom rynkowym obejmującym m.in. spadek znaczenia regionalnego pasażerskiego transportu kolejowego" - czytamy w dokumencie.

Czytaj też: Związkowcy: marszałek zrujnował kolej

Posłowie przekonują, że kolej pełni funkcję społeczną, jaką jest integracja społeczności lokalnych. Jednocześnie zupełnie inna jest dochodowość połączeń kolejowych w dużych aglomeracjach, takich jak Warszawa czy Kraków, a zupełnie inna w województwie podlaskim czy warmińsko-mazurskim, z uwagi choćby na małą gęstość zaludnienia.

„Nie powinno się zatem decydować o istnieniu bądź likwidacji połączeń na linii kolejowej wyłącznie w oparciu o kryteria ekonomiczne, bo zawęża to w znaczący sposób interes społeczności lokalnej" - argumentują posłowie w uzasadnieniu projektu.

Dlatego proponują, aby zapewnić środki finansowe na współfinansowanie zadań własnych województwa w zakresie organizowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umów o świadczenie usług publicznych, o których mowa w art. 4 pkt. 19 ustawy o transporcie kolejowym.

Ma to pozwolić na funkcjonowanie przewozów na obszarach, których obsługa jest poza granicami rentowności, a jedocześnie utrzymanie połączeń kolejowych ma istotne znaczenie dla skomunikowania miejscowości z ośrodkami edukacyjnymi i większymi zakładami pracy.

Możliwość współfinansowania zadań własnych województwa w zakresie organizowania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich będzie mogła odbywać dzięki środkom z utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego Kolejowego Funduszu Wyrównawczego.

Środki funduszu pochodzić będą m.in. z:

- 0,1 proc. dochodów budżetu państwa, jednak nie więcej niż 100 mln zł,

- odsetek z tytułu oprocentowania środków funduszu oraz odsetek od lokat okresowo wolnych środków funduszu

- przychodów z akcji w spółkach przekazanych ministrowi właściwemu do spraw transportu przez Skarb Państwa w celu zasilenia funduszu

- kredytów lub pożyczek zaciągniętych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego

- obligacji emitowanych na rzecz funduszu przez Bank Gospodarstwa Krajowego

- inwestycji środków funduszu w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego

- darowizn, zapisów oraz wpływów z innych środków publicznych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Skarbonka, 2013-03-25 21:14:09

    Powstanie skarbonka szynowa i zacznie się odnowa. Skarbonka dziurę ma,a ktoś w ten interes kasę pcha.
  • jurasN, 2013-03-25 20:24:15

    Istotne jest też jakie są koszty zewnętrzne różnych środków transportu. Co to są koszty zewnętrzne i z czego wynikają, ile NAPRAWDĘ KOSZTUJE jazda samochodem, samolotem a ile koleją, można poszukać w sieci. Także STRATEGIA DLA TRANSPORTU KOLEJOWEGO do roku 2013 Ministerstwa Transportu o tym traktuj...e. Opublikowana na jego stronie. Tam również można przeczytać o przewagach transportu kolejowego. I co? I nic! Wycinamy linie, a co...  rozwiń
  • NiT, 2013-03-25 16:22:15

    Nareszcie głos rozsądku. To jest cegiełka do ożywienia gospodarczego zacofanych regionów.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.