Śląska komunikacja wjeżdża w strefy czasowe

  • AW/kzkgop.com.pl
  • 30-12-2011
  • drukuj
To co wydawało się niemożliwe, jednak się spełni. Chodzi o postulaty śląskich pasażerów komunikacji miejskiej, by wprowadzić, wzorem innych regionów i miast, bilety czasowe.
Śląska komunikacja wjeżdża w strefy czasowe
Citylighty, plakaty w autobusach, fan page na Facebooku oraz specjalna strona internetowa dedykowana taryfie czasowej wchodzącej w KZK GOP od 1 stycznia 2012 roku - tak będzie wyglądała przygotowana przez Związek akcja informacyjna dla pasażerów.

Kampania przebiegać będzie pod hasłem - „Twój wybór - strefa albo czas", a jej motywem przewodnim będzie... pomarańczowy budzik z autobusem i logo KZK GOP na tarczy.

Taryfa czasowa jest odpowiedzią Związku na postulaty pasażerów, którzy od dawna zgłaszali potrzebę wprowadzenia takiego rozwiązania. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom osób korzystających z komunikacji publicznej KZK GOP zdecydował, że od 1 stycznia 2012 roku wszystkie bilety jednorazowe będą zarówno biletami strefowymi, jak i czasowymi.

- To innowacyjne rozwiązanie jest połączeniem zalet taryf strefowej i czasowej. W żaden sposób nie ograniczamy pasażerowi wyboru. To on zdecyduje, jaki sposób zapłaty jest dla niego w danej sytuacji korzystniejszy - podkreśla Roman Urbańczyk, przewodniczący zarządu KZK GOP.

Wprowadzenie elementów taryfy czasowej nie wiąże się z wprowadzeniem do sprzedaży dodatkowych biletów. Zmiana polegać będzie na rozszerzeniu uprawnień biletów jednorazowych obowiązujących na terenie jednego miasta oraz biletów jednorazowych obowiązujących na terenie dwóch miast.

Rozszerzenie to polegać będzie na umożliwieniu podróżowania przez odpowiednio 15 lub 30 minut od momentu skasowania z możliwością przesiadek; rozszerzony zostanie również zakres obowiązywania opłaty za przewóz bagażu (zwierzęcia) - po zmianie pozwoli ona na przewóz bagażu lub zwierzęcia również przez okres godziny od momentu skasowania. To pasażer będzie decydował, czy chce płacić za przejazd odległości (taryfa strefowa), czy za czas przebywania w pojeździe (taryfa czasowa). Decyzję można podjąć już w pojeździe, ponieważ nie będzie konieczności wcześniejszego zakupu odpowiedniego, wybranego rodzaju biletu.

Jak wybór taryfy będzie wyglądał w praktyce? Na każdym bilecie jednorazowym dotychczasowa informacja o możliwości podróżowania na terenie jednej, dwóch lub trzech i więcej stref uzupełniona zostanie o dane dotyczące taryfy czasowej. Bilet na jedną strefę (za 2,80 zł) będzie umożliwiał podróżowanie przez 15 minut od skasowania, bilet na dwie strefy (3,40 zł) przez 30 minut, natomiast najdroższy bilet jednorazowy (4 zł) tak jak dotychczas będzie umożliwiał jazdę przez 60 minut od momentu skasowania z możliwością przesiadek.

Jeśli pasażer zdecyduje, że woli korzystać z taryfy strefowej bilet będzie obowiązywał na dotychczasowych zasadach - na bilecie najtańszym będzie można jeździć w obrębie jednego miasta, na bilecie na dwie strefy - w obrębie dwóch itd., niezależnie od ilości czasu, jaki spędzi się w pojeździe.

Jeśli podróżujący będzie chciał skorzystać z taryfy czasowej - bilet jednorazowy będzie uprawniał go do np. przesiadek między pojazdami bądź umożliwi przekroczenie granicy strefy - tu będzie liczył się czas - należy zmieścić się w przewidzianym dla danego biletu przedziale czasowym.

Skąd takie rozwiązanie?

Na obszarze objętym komunikacją organizowaną przez KZK GOP, ze względu na sąsiedztwo szeregu miast, duże zurbanizowanie terenu oraz duży udział przemieszczeń między miastami występują sytuacje, w których nawet krótka, kilkuprzystankowa podróż jest przejazdem związanym z przekroczeniem granicy miasta.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jak to rozumieć? Zawsze,ostatnio,było inaczej.Oczywiście u nas...

ZAWSZE, 2012-01-02 20:35:23 odpowiedz

no to wjezdzajmy w te sfery czasowe...

karmel, 2011-12-30 22:20:14 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE