PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie: Metropolia proponuje Jaworznu zespół roboczy ds. komunikacji

  • PAP/JS    22 grudnia 2017 - 18:23
Śląskie: Metropolia proponuje Jaworznu zespół roboczy ds. komunikacji

Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami samorządów GZM, od 2018 r. na terenie Metropolii będzie obowiązywała jedna taryfa komunikacji miejskiej, zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów (fot. pixabay.com)

Utworzenie zespołu roboczego, który wypracowałby rozwiązania dla pasażerów komunikacji publicznej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz pozostającym poza nią Jaworznie zaproponował przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.




• W opublikowanej odpowiedzi przewodniczący GZM m.in. zapewnił o otwartości na rozpoczęcie rozmów zmierzających do ułatwienia przemieszczania się jaworznianom po obszarze Metropolii.

• Zastrzegł jednak, że mieszkańcy jej 41 gmin, "którzy finansują korzystne dla nich zmiany nie mogą odnieść wrażenia, że z ich podatków oraz składek samorządów rozwiązywane będą problemy pasażerów spoza Metropolii".

•  Karolczak ocenił, że propozycje Silberta "odbiegają od proporcjonalnego rozłożenia kosztów związanych z finansowaniem transportu publicznego pomiędzy Metropolią a Jaworznem".

Propozycję dla Jaworzna Karolczak sformułował w upublicznionej odpowiedzi na list prezydenta Jaworzna Pawła Silberta, który niedawno zaproponował stworzenie wspólnej platformy biletowej dla pasażerów korzystających z usług miejskiego przewoźnika w Jaworznie oraz głównego organizatora komunikacji na terenie GZM, czyli Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego (bez Jaworzna), zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami samorządów GZM, od 2018 r. na terenie Metropolii będzie obowiązywała jedna taryfa komunikacji miejskiej, zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów, a także bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. W dalszej perspektywie do sieci komunikacyjnej Metropolii ma zostać włączona kolej metropolitalna - tworzona na bazie planowanych przez GZM zakupów nowego taboru oraz partnerstwa z Kolejami Śląskimi.

GZM zdecydowała też o utworzeniu Zarządu Transportu Metropolitalnego, który docelowo - być może od 2019 r. - przejmie funkcję organizatora komunikacji od KZK GOP, współpracującego z nim pod względem taryf związku w Tarnowskich Górach, a także odrębnego związku tyskiego. W przyszłości Zarząd miałby koordynować też transport kolejowy. Sama Metropolia chce także w partnerstwie z NCBR kupić 300 autobusów elektrycznych.

Jak napisał pod koniec listopada serwis jaworzno.pl, wydawany przez należący do jaworznickiego samorządu Miejski Zarząd Dróg i Mostów w tym mieście, jednym z czynników, który zdecydował o rezygnacji tego miasta z Metropolii był "brak porozumienia w zakresie komunikacji miejskiej".

"Jaworzno wypracowało atrakcyjną ofertę przewozową, realizowaną przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, gdzie ceny za przejazd są wyjątkowo atrakcyjne. Po wstąpieniu do Metropolii musielibyśmy przyjąć ceny takie, jakie zostaną narzucone dla całego terytorium" - pisali przedstawiciele MZDiM w Jaworznie dodając, że ogłoszone już nowe metropolitalne taryfy są "zdecydowanie droższe".

Pod koniec listopada br. prezydent Jaworzna Paweł Silbert zaproponował władzom GZM wprowadzenie wspólnej platformy biletowej w postaci obustronnych ulg dla pasażerów korzystających jednocześnie z komunikacji miejskiej organizowanej przez tę gminę i Metropolię. Oszacował przy tym, że jaworznicki PKM przewozi codziennie do miast Metropolii 2,5 tys. osób. Równocześnie pewna część mieszkańców Metropolii dojeżdża codziennie do Jaworzna.







KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.