Śląskie: Od poniedziałku tramwajem z Gliwic do Katowic

• Linia tramwajowa nr 1, dotychczas kursująca z Gliwic do Rudy Śląskiej – Chebzia, od poniedziałku (12 grudnia)  stanie się jedną z najdłuższych w Polsce.
• Przejazd ponad 25-kilometrową trasą z gliwickiej zajezdni na Plac Miarki w Katowicach będzie zajmował ok. 1,5 godziny.
Śląskie: Od poniedziałku tramwajem z Gliwic do Katowic
Przejazd ponad 25-kilometrową trasą z gliwickiej zajezdni na Plac Miarki w Katowicach będzie zajmował ok. 1,5 godziny (fot. Tramwaje Śląskie)

Obecnie najdłuższa linia tramwajowa w Polsce - i jedna z najdłuższych w Europie - ma numer 46 i łączy Łódź z Ozorkowem. W konurbacji katowickiej ponad 20 km liczy także np. linia 19 - z katowickiego Placu Miarki do zajezdni w bytomskim Stroszku.

Trasa, po której pojedzie wydłużona "jedynka" to w dużej części linia historyczna. Od grudnia 1894 r. z Gliwic tramwaje parowe spółki Oberschlesische Dampfstraßenbahn Gesselschaft mit beschränkter Haftung kursowały z Gliwic przez Zabrze, Chebzie i Królewską Hutę (dziś Chorzów) do Bytomia.

W kolejnych latach tramwaje różnych linii pokonywały różne odcinki tej trasy, m.in. w 1937 r. polska "czwórka" jeździła z pętli w Porembie (wschodnia dzielnica Zabrza), przez Chebzie do Chorzowa. W 1981 r. "jedenastka" kursowała z Zabrza na katowicki Plac Wolności. W ostatnich latach, po likwidacji tramwajów w Gliwicach linia nr 1 łączyła gliwicką zajezdnię (przy granicy Zabrza) z Chebziem, a linia nr 11 - Chebzie z Katowicami.

Jak poinformował organizator komunikacji miejskiej na większości obszaru konurbacji katowickiej - Komunikacyjny Związek Komunalny GOP - od 12 grudnia linią nr 1 z Rudy Śląskiej - Chebzia będzie można dojechać nie tylko do Zabrza i Gliwic, ale też do Świętochłowic, Chorzowa i Katowic.

"Uruchomienie linii tramwajowej łączącej Gliwice z Katowicami to nawiązanie do rozwiązań, które już kiedyś funkcjonowały i były przez pasażerów dobrze oceniane. Z historycznego połączenia tramwajowego na tej trasie korzystało wielu pasażerów, a jego likwidacja wymuszona została przez ówczesne warunki techniczne" - wyjaśnił przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk.

Wiceprezydent Rudy Śląskiej Krzysztof Mejer zaznaczył, że uruchomienie wydłużonej linii w znacznej mierze wiąże się z modernizacjami przeprowadzonymi przez należącą do samorządów regionu spółkę Tramwaje Śląskie.

"W ostatnim czasie znacząco wzrosła niezawodność tramwajów, co pozwala na planowanie dłuższych niż do tej pory połączeń. Linia nr 1 przebiega przez rejony nowych inwestycji, w pobliżu ul. Zabrzańskiej i Drogowej Trasy Średnicowej, co wiąże się ze wzrostem zapotrzebowania na usługi transportowe" - zaznaczył Mejer.

Podkreślił, że aglomeracyjne pociągi relacji Gliwice - Katowice, które zatrzymują się w tym mieście na stacjach w dzielnicach Ruda i Chebzie, zapewniają już szybkie połączenie ze stolicą województwa. "Z kolei tramwaje obsługują o wiele więcej przystanków, często oddalonych od dworców" - wskazał wiceprezydent Rudy Śląskiej.

Wprowadzona praktycznie bez dodatkowych kosztów modyfikacja trasy ma - według KZK GOP - wpłynąć na lepsze wykorzystanie połączenia przez pasażerów. "Jedynka" i "jedenastka" mają kursować przez większość czasu co pół godziny, zapewniając połączenie tramwajowe z przystanku "Chebzie Pętla" do Katowic z częstotliwością co 15 minut.

W związku z tą zmianą zmodyfikowane zostaną także trasy tramwajów w Katowicach. Linia nr 19 będzie kursowała z Bytomia do pl. Wolności, natomiast linie nr 1 i 11 swoje trasy będą kończyły na Placu Miarki. Ponadto, od 12 grudnia dla linii tramwajowych nr: 4, 5, 6, 9, 16, 17, 19, 23, 30 i 49 wprowadzone zostaną korekty godzin odjazdów.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Z centrum Gliwic do centrum Katowic można dojechać samochodem w 20 minut. W jaki sposób tramwaj jadący 1.5 godziny ma być konkurencyjny?!

irek, 2016-12-09 09:43:52 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE