Śląskie: Po roku działania ŚKUP 229 tys. wydanych kart

• Po około roku działania systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych ma ona ok. 229 tys. użytkowników.
• Koordynujący projekt KZK GOP zamierza w najbliższej przyszłości koncentrować się na zmniejszaniu awaryjności systemu, w dalszej kolejności rozważy jego ewentualne zmiany.
Śląskie: Po roku działania ŚKUP 229 tys. wydanych kart
Kartą można opłacić korzystanie z komunikacji miejskiej (stopniowo zastąpiła już bilety okresowe), a także parkowanie w wybranych miastach i niektóre inne usługi publiczne. (fot. kartaskup.pl)

Stosunkowo szybko do systemu wprowadzane mają być jednak elementy poprawiające funkcjonalność jego używania. Chodzi np. o możliwość kupowania na portalu ŚKUP większej liczby biletów niż jeden naraz (poprzez wprowadzenie tzw. koszyka zakupów), a także możliwość aktywowania takich biletów czy też usług za pomocą aplikacji mobilnej.

Umowę na dostarczenie i wdrożenie Śląskiej Karty Usług Publicznych podpisano z konsorcjum Asseco Poland (obecnie Asseco Data Systems) i BRE Banku (obecnie mBank) w styczniu 2012 r. Karta miała zacząć funkcjonować wiosną 2013 r. Ostatecznie została wprowadzona od października 2015 r.

Obok zrzeszającego obecnie 29 gmin KZK GOP w projekcie w różnym zakresie uczestniczą samorządy miast regionu. Kartą można opłacić korzystanie z komunikacji miejskiej (stopniowo zastąpiła już bilety okresowe), a także parkowanie w wybranych miastach i niektóre inne usługi publiczne.

Podsumowanie roku działania systemu ŚKUP w konurbacji katowickiej było tematem otwartej debaty zorganizowanej w Katowicach. Dyskusja toczyła się w kontekście 25-lecia funkcjonowania Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP, który organizuje komunikację miejską na większej części tego obszaru.

Punktem wyjścia do debaty były wnioski dotyczące użytkowania ŚKUP sformułowane przez uczestników wcześniejszych warsztatów. Znalazły się wśród nich problemy systemowe: brak jasności, jak działają trzy równolegle obowiązujące taryfy, postulat automatycznego wyboru przez system najkorzystniejszej dla pasażera taryfy czy trudny dostęp do karty - brak możliwości zamówienia jej do domu.

Wśród zgłaszanych problemów technicznych uczestnicy warsztatów wymieniali: zbyt małą liczbę kasowników, usterki sprzętu ŚKUP w pojazdach, długi czas obsługi karty w kasowniku i trudności w kasowaniu jednorazowych biletów papierowych, brak aplikacji ŚKUP na smartfony, długi czas księgowania wpłat na przypisane do karty konto czy długi czas rozpatrywania reklamacji.

Przedstawiciele współwykonawcy ŚKUP, firmy Asseco akcentowali, że znaczna część postulatów dotyczy rozwiązań zależnych od oczekiwań klienta. Wyjaśniali też np., że jedną z cech systemu jego działanie off-line. Umożliwia to m.in. natychmiastowe kasowanie kartą biletu w kasowniku (bez jego łączenia z siecią), ale też np. wiąże się z czasem przekazywania kupowanych na kartę przez portal ŚKUP biletów (informacja o takim zakupie musi dotrzeć do wszystkich kasowników).

O konieczności zwiększenia bezawaryjności systemu w kontekście zgłoszonych postulatów mówili przewodniczący KZK GOP Roman Urbańczyk i wiceprzewodniczący Marek Kopel. "Lepiej by było, żeby to, co jest do tej pory, działało sprawnie, a potem - żebyśmy zmieniali" - podkreślił Urbańczyk. Kopel wskazał, że obecna usterkowość systemu sięga 3 proc., przy oczekiwanej 1 proc.

Kopel zaznaczył też, że Asseco przygotowało już ofertę dotyczącą koszyka zakupów na portalu ŚKUP - pozostaje jeszcze uzgodnienie ceny. Już w trakcie realizacji jest aplikacja na smartfony, na system Android, która ma m.in. ułatwić aktywowanie kupionych wcześniej przez portal biletów. Ponadto w parkomatach będzie można płacić kartą bankomatową (dotąd tylko ŚKUP lub monetami).

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tu trzeba prokuratora, wyrzut około 200 000 000 złotych na coś co jest NIEPOTRZEBNE i utrudnia zamiast ułatwiać!

pasażer, 2016-12-08 07:26:34 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE