PARTNER PORTALU
  • BGK

Śląskie: Porozumienie GZM z NCBR planowane na koniec grudnia

  • PAP/JS    19 grudnia 2017 - 18:25
Śląskie: Porozumienie GZM z NCBR planowane na koniec grudnia
Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku, dostępnego kosztowo bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego (fot. pixabay.com)

Na koniec grudnia przesunięto podpisanie porozumienia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) z NCBR, na mocy którego metropolia ma kupić – w razie uzyskania 85-procentowego dofinansowania - nawet 300 autobusów elektrycznych.




• Według przewodniczącego GZM Kazimierza Karolczaka w nowym porozumieniu z NCBR GZM zobowiąże się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów - w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.

• Zgodnie z założeniami programu NCBR jego wynikiem ma być produkcja innowacyjnego, niedostępnego obecnie na rynku, dostępnego kosztowo bezemisyjnego pojazdu zbiorowego transportu miejskiego, który zostanie dostosowany do potrzeb jego użytkowników.

Jak informował przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak, zapis taki znajdzie się w porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, na mocy którego metropolia przejmie od Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego rolę partnera NCBR w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny".

Karolczak mówił o tym podczas przedpołudniowej, budżetowej sesji zgromadzenia GZM, podczas której zapowiedział też, że porozumienie z NCBR zostanie podpisane w środę w Warszawie. Późnym popołudniem rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska przekazała jednak, że termin ten został przesunięty - obecnie na 28 grudnia br.

We wtorek (19 grudnia) zgromadzenie metropolii przyjęło m.in. wieloletnią prognozę finansową z poprawką uwzględniającą przystąpienie do programu NCBR. Wkład własny metropolii do tego planowanego do 2023 r. przedsięwzięcia na poziomie 15 proc. miałby kosztować łącznie 116,4 mln zł.

Jak wyjaśniał Karolczak, to efekt rozmów z NCBR nt. przejęcia roli partnera w programie "Bezemisyjny Transport Publiczny" od największego dotąd organizatora komunikacji miejskiej w regionie - KZK GOP. KZK GOP w swojej umowie z Centrum zgodził się na obowiązek kupna wypracowanych w programie 68 pojazdów - pod szeregiem warunków, w tym uzyskania dotacji do zakupu na poziomie 60 proc.

Według Karolczaka w nowym porozumieniu z NCBR GZM zobowiąże się do zakupu jednego powstałego w programie autobusu elektrycznego w razie braku dotacji, zakupu 60 pojazdów w razie dofinansowania na poziomie 60 proc. lub zakupu 300 pojazdów - w razie uzyskania dotacji na poziomie 85 proc. lub więcej.

"W pewnym momencie staniemy przed koniecznością posiadania w taborze odpowiedniego wskaźnika pojazdów niskoemisyjnych i jeżeli w sytuacji, kiedy mamy być może i gwarancję pokrycia 100 proc., a przynajmniej w 85 proc. zakupu tych pojazdów, chyba warto skorzystać z tej szansy i nie martwić się, co w przyszłości robić, jeżeli te możliwe dofinansowania pogorszą się" - mówił podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM szef jej zarządu.

"Myślę, że wpisujemy się (w ten sposób - red.) w całą dyskusję o funkcjonowaniu metropolii, o wsparciu niskoemisyjnego transportu, o walce ze smogiem i o wsparciu innowacyjnej polskiej gospodarki" - dodał Karolczak.

Nabór na partnera publicznego do współpracy przy realizacji programu badawczego "Bezemisyjny Transport Publiczny" NCBR ogłosiło w grudniu 2016 r. Udział w programie zadeklarowało wiele polskich miast; współpracujące samorządy centralnej części woj. śląskiego reprezentował początkowo KZK GOP.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.