PARTNER PORTALU
  • BGK

Sondaż fundacji ProKarton: Polacy nie wiedzą jak segregować odpady opakowaniowe

  • PAP/MIW    11 lipca 2018 - 15:54
Sondaż fundacji ProKarton: Polacy nie wiedzą jak segregować odpady opakowaniowe
Tylko co trzeci z nas wie też, do którego pojemnika wyrzucić karton po mleku czy soku. (fot. pixabay.com)

Mimo deklarowanej wysokiej świadomości na temat zasad segregacji odpadów opakowaniowych, to 40 proc. z nas w ogóle tego nie robi - wynika z badania Kantar TNS i fundacji ProKarton. Tylko co trzeci z nas wie też, do którego pojemnika wyrzucić karton po mleku czy soku.




  • Z badań jakie prowadzi od trzech lat fundacja ProKarton wynika, że wiedza Polaków na temat segregacji odpadów opakowaniowych utrzymuje się mniej więcej na stałym poziomie.
  • Do zasad segregacji w odniesieniu do opakowań po różnych produktach stosuje się sześciu na dziesięciu Polaków (60 proc.). Najczęściej robią to osoby mające wyższe wykształcenie i mieszkające w miastach i wsiach. Najwyższy poziom wiedzy na ten temat mają też mieszkańcy województw: kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.
  • W przeciwieństwie do osób starszych, młodzi - czyli osoby między 15 a 29 rokiem życia - nie przywiązują szczególnej wagi do segregacji takich odpadów.

W badaniu wskazano, że blisko połowa Polaków twierdzi, że ich wiedza na temat segregacji odpadów opakowaniowych w ciągu ostatnich 3 lat nie uległa zmianie (48 proc.). Brak różnic w poziomie wiedzy na temat segregacji odpadów dostrzegają przede wszystkim osoby starsze oraz te z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym.

Zgodnie z ankietą, osobami, które deklarują, że ich wiedza na temat segregacji takich śmieci w ciągu ostatnich trzech lat się zmieniła, są osoby młode z wykształceniem wyższym, mieszkające w małych miastach (38 proc.). Z kolei 13 proc. zauważa spadek poziomu wiedzy nt. segregacji odpadów.

- Selektywna zbiórka oraz recykling odpadów opakowaniowych są tematami coraz częściej pojawiającymi się nie tylko w obszarze działań władz centralnych i samorządowych, ale także jako przedmiot debat angażujących opinię publiczną - zwrócił uwagę prezes fundacji ProKarton Jan Jasiński.

Przypomniał, że w lipcu 2017 r. weszło w życie rozporządzenie ministra środowiska ws. szczegółowego sposobu zbierania wybranych frakcji odpadów. Zgodnie z nim na terenie Polski ujednolicony zostanie system selektywnej zbiórki do czterech pojemników: niebieskiego na papier, zielonego na szkło, żółtego na plastik, metal oraz odpady wielomateriałowe a także pojemnika brązowego na odpady bio. W tym roku zwiększono również cel poziomu odzysku odpadów, jaki musimy osiągnąć w 2025 i 2035 roku (odpowiednio 55 proc. i 65 proc.).

Ankietowani byli również pytani o to, gdzie wyrzucają zużyte kartony po mleku i sokach.

Zgodnie z ich odpowiedziami w pierwszej kolejności wymienili oni pojemniki w kolorze żółtym (30 proc.) (pojemnik przeznaczony na odpady wielomateriałowe czy plastik). Fundacja zwróciła uwagę, że w porównaniu do ubiegłego roku jest to blisko dwukrotnie więcej (w 2017 taką odpowiedź wskazało 17 proc. badanych).

Na dalszych miejscach ankietowani wskazali pojemniki: niebieski na papier (16 proc.), zielony na szkło (9 proc.) oraz brązowy na odpady bio (4 proc.)

Fundacja dodała, że 36 proc. osób przyznaje, że nie zwraca uwagi do jakiego pojemnika wrzuca zużyte kartony po mleku lub sokach. Stanowi to jednak mniejszy odsetek w porównaniu do ubiegłego roku gdzie do "obojętności" przyznało się 45 proc. ankietowanych.

- W społeczeństwie rośnie świadomość dotycząca zasad selektywnej zbiórki w zakresie frakcji odpadów wielomateriałowych, niestety wciąż wysoki pozostaje odsetek osób wrzucających, np. kartoniki po mleku i sokach do pojemnika niebieskiego (papier), bądź zupełnie nie zwracających uwagi na to, do jakiego pojemnika wyrzucają tego typu odpady. Taka sytuacja może wiązać się z brakiem dostępności odpowiednich pojemników w pobliżu miejsca zamieszkania - komentuje prezes fundacji ProKarton.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska z ub.r. dot. zasad selektywnego zbierania odpadów, gminy mają czas do 2021 roku na wprowadzenie nowego systemu.

- Okres przejściowy oznacza jednak, że do tego czasu w niektórych gminach wciąż mogą być stosowane uprzednio obowiązujące rozwiązania, a więc kartoniki po mleku i sokach będą trafiać do nieodpowiedniego pojemnika - zwrócił uwagę Jasiński.

Badanie zostało wykonane w dniach 25-30 maja br., techniką wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1054 osób powyżej 15 roku życia. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Ewelina, 2018-07-14 22:57:21

    Zastanawia fakt dlaczego pod nowymi rządami nie są badane kulisy przetargów w Polsce . Np. W takim Wałbrzychu - kto pomógł takiej pierdzifirmie jak Komunalnik wygrać przetarg i dlaczego takie firmy psują rynek smieciowy w Polsce oferując gospodarkę odpadami, która nie ma nic wspólnego z nowoczesnośc...ią i ekologią. Gdzie jest CBA? Kto wziął za to kasę i pomaga tej firmie?  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2018-07-12 11:12:27

    Cztery pojemniki to przedszkole. Potrzebujemy PSZOK-ów i miniPSZOK-ów, do których każdy obywatel może zawieźć (zanieść) wysegregowane odpady, a płacić będzie tylko za resztkowe, maksimum za 20% swoich odpadów. Szkoły już dawno powinny segregowania nauczać. Jest to ważniejsze od znajomości twierdzeni...a Pitagorasa i wszystkich innych podręcznikowych twierdzeń.  rozwiń
  • jan, 2018-07-12 08:17:18

    to trzeba codziennie, codziennie uczyć, mniej polityki a więcej rzeczy ważnych

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.