Sposób egzekucji opłat to nie kompetencje rady

Akty prawa miejscowego nie mogą przekraczać upoważnień ustawowych. Zasady techniki prawodawczej wprowadzają też zakaz powtarzania w aktach prawa miejscowego przepisów ustawowych – przypomniał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
Sposób egzekucji opłat to nie kompetencje rady
Przepisy ustawy o drogach publicznych nie upoważniają samorządu do ustanawiania trybu dochodzenia należności z tytułu opłat dodatkowych (fot. bad)

• Przepisy ustawy o drogach publicznych nie upoważniają samorządu do ustanawiania trybu dochodzenia należności z tytułu opłat dodatkowych.

• Rada gminy nie może wprowadzać odrębnych, "konkurencyjnych" regulacji wyłączających zastosowanie aktów ustawowych.

• Powtarzanie przez radę przepisów ustawy jest nie tylko zbędne, ale i niedopuszczalne.

Prokurator okręgowy w Poznaniu wniósł skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Swarzędzu w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.

Zdaniem skarżącego rada uchwalając regulamin przekroczyła swoje kompetencje, ustalając m.in. tryby egzekucji opat dodatkowych, zasady zwolnienia pojazdów od opłat za parkowanie, czy zastrzegając brak możliwości wysuwania roszczeń wobec urzędu miasta i gminy w przypadku zajęcia koperty przez pojazdy samochodowe innych osób lub podmiotów gospodarczych.

WSA uznał, że skarga zasługuje na uwzględnienie, a wszystkie zarzuty w niej podniesione okazały się zasadne.

W ocenie sądu akty prawa miejscowego nie mogą przekraczać upoważnień ustawowych. Zasady techniki prawodawczej wprowadzają też zakaz powtarzania w aktach prawa miejscowego przepisów ustawowych.

Jak wytłumaczył sąd, przepisy ustawy o drogach publicznych nie upoważniają samorządu do ustanawiania trybu dochodzenia należności z tytułu opłat dodatkowych, a jedynie do określenia wysokości i sposobu jej pobierania.

WSA dodał, że tryb egzekucji opłat dodatkowych został już uregulowany w ustawie i wyraźnie wskazał, że opłaty powyższe podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji .

 - Rada gminy (miasta) w ramach stanowionego prawa miejscowego nie może więc wprowadzać odrębnych, "konkurencyjnych" regulacji wyłączających zastosowanie obowiązujących powszechnie aktów ustawowych – napisano w uzasadnieniu.

Zdaniem sądu, w zapisie regulaminu dotyczącego zwolnienia pojazdów od opłat za parkowanie także przekroczony został zakres delegacji ustawowej, bowiem ustawa wymieniła przypadki zwolnienia od opłat w strefie płatnego parkowania. Stąd powtórzenie przez radę przepisu ustawy jest nie tylko zbędne, ale i niedopuszczalne.

W ocenie sądu w akcie prawa miejscowego nie może znaleźć się także zastrzeżenie wobec którego posiadanie karty abonamentowej nie stanowi podstawy do dochodzenia roszczeń w przypadku braku lub zajęcia miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania czy też niepełnego wykorzystania biletu parkingowego.

- O tym, czy zgłaszane przez dany podmiot roszczenie jest zasadne, czy też nie władne są orzekać i rozstrzygać odpowiednie organy państwowe, a przede wszystkim sądy powszechne – podsumował WSA.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE