Strefa ograniczonej prędkości, Katowice: W śródmieściu do 30 km/h

W śródmieściu Katowic zaczyna obowiązywać strefa ograniczonej prędkości - do 30 km na godzinę. Lokalne władze są przekonane, że dzięki temu nie tylko zwiększy się bezpieczeństwo pieszych i kierujących, ale także poprawi jakość życia mieszkańców.
Strefa ograniczonej prędkości, Katowice: W śródmieściu do 30 km/h
Ograniczenie prędkości do 30 km/h zwiększy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców (fot.pixabay.com)

Lizaki zamiast mandatów

W związku z wprowadzeniem strefy "Tempo 30" od tygodnia trwa akcja informacyjna Urzędu Miasta w Katowicach pod hasłem "Przebojowa 30 w Katowicach". Jednym z jej elementów będą zaplanowane na poniedziałek działania prewencyjne policji. Patrole policji w towarzystwie będą zatrzymywać kierowców, którzy w wyznaczonej strefie przekroczą dopuszczalną prędkość 30/h. Zamiast mandatów wręczą im jednak ulotki informacyjne i lizaki.

Działania prewencyjne potrwają do zakończenia akcji informacyjnej we wrześniu. Celem akcji "Przebojowa 30 w Katowicach" jest przede wszystkim poinformowanie o zmianach, ale też promocja strefy "Tempo 30".

Większe bezpieczeństwo mieszkańców

Władze Katowic są przekonane, że ograniczenie prędkości do 30 km/h zwiększy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców, a także poprawi płynność ruchu samochodowego w centrum miasta. Obniżenie poziomu hałasu i stężenia spalin ma jednak przede wszystkim służyć poprawie jakości życia w Katowicach. Jak przekonywał prezydent miasta Marcin Krupa, wprowadzenie tzw. strefy "Tempo 30" ma dać mieszkańcom Katowic "możliwość pełnego korzystania" z przestrzeni śródmiejskiej.

Prezydent podkreślił również, że ograniczenie prędkości w centrum Katowic wiąże się z prowadzoną przez miasto polityką rowerową. Chodzi o to, by w miejscach, gdzie nie ma możliwości wydzielenia dodatkowych pasów dla ruchu rowerowego, bezpiecznie połączyć ruch rowerowy z samochodowym. W dalszej kolejności miasto planuje m.in.: budowę centrów przesiadkowych, tramwaju do południowych dzielnic Katowic, rozbudowę infrastruktury rowerowej i sieci wypożyczalni rowerów w Katowicach.

Sygnalizacja dostosowana do prędkości

Koszt wprowadzenia strefy "Tempo 30" to ok. 150 tys. zł. Kwota ta obejmuje m.in. zmianę oprogramowania sygnalizacji świetlnej (by była dostosowana do jazdy z prędkością 30 km na godzinę), stosowanie tzw. spowalniaczy ruchu (m.in. zwężeń drogi) czy ustawienie w strefie znaków drogowych.

Strefa "Tempo 30" obejmuje obszar ograniczony autostradą A4 oraz ulicami: Francuską, Mikołowską, Drogową Trasą Średnicową oraz ulicami Sokolską i Dudy-Gracza. Wyjątkiem są niektóre fragmenty ulic śródmieścia oraz arterie wyprowadzające ruch z centrum - Mikołowska, Francuska, Sokolska, gdzie można jeździć z prędkością 50 km/h.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Brawo Katowice! Wreszcie jakieś przejawy odejścia od samochodocentrycznego podejścia do mobilności w mieście.

Aktywna Mobilność, 2015-08-26 22:04:40 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE