Świętokrzyskie: Marszałek sprzeda pociągi kupione za unijne pieniądze

• Przewozy Regionalne ogłosiły przetarg na zakup czterech używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
• Wymogom zamówienia odpowiadają jedynie pociągi będące własnością świętokrzyskiego marszałka, zakupione z unijną dotacją.
• Wychodzi na to, że marszałek sprzeda pociągi spółce przewozowej, której współwłaścicielem jest m.in. woj. świętokrzyskie.
Świętokrzyskie: Marszałek sprzeda pociągi kupione za unijne pieniądze
Świętokrzyskie kupiło Elfy jesienią 2011 roku (fot.wrotaswietokrzyskie.pl)

Największy polski przewoźnik ogłosił przetarg na zakup kilkuletnich pociągów. Specyfikacja jasno wskazuje, że chodzi o należące do województwa świętokrzyskiego Elfy. Jak udało się dowiedzieć „Rynkowi Kolejowemu”, samorząd rzeczywiście rozważa opcję sprzedaży prawie nowych pojazdów.
Chodzi o cztery pociągi, które Pesa dostarczyła samorządowi województwa świętokrzyskiego w 2011 r.

Członek zarządu województwa Jan Maćkowiak w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” przyznał: – Pięcioletnia trwałość projektu unijnego już się zakończyła, tak więc sprzedaż jest możliwa. Decyzję w tej sprawie podejmie sejmik – podkreśla.

Jak tłumaczy wicemarszałek województwa, w zatwierdzonym planie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne, w której marszałkowie wciąż mają mniejszościowe udziały (większość przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu), zapisano działania dotyczące zwiększania aktywów spółki.

Z drugiej strony, w umowie pięcioletniej, podpisanej przez operatora i samorząd znalazł się zapis o zakupie przez PR czterech pociągów do obsługi tras w województwie. Odkupując pojazdy, przewoźnik realizowałby zapisy obu umów.

Marszałek Adam Jarubas w Elfie (fot.wrotaswietokrzyskie.pl)
Marszałek Adam Jarubas w Elfie (fot.wrotaswietokrzyskie.pl)

Czy województwo zrobi dobry interes? W końcu prawie połowę kosztu zakupu pojazdów dofinansowała Unia Europejska. Teraz samorząd może otrzymać za nie nawet większą kwotę, niż wynosił jego wkład własny do projektu. - dodaje "Rynek Kolejowy".

Sprzedaż pociągów niewiele zmieniłaby z punktu widzenia pasażerów, składy nadal miałyby obsługiwać linie na terenie świętokrzyskiego.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE