• PARTNERZY PORTALU

Świnoujście, transport gazu: Druga dostawa gazu LNG na rozruch gazoportu

8 lutego do gazoportu w Świnoujściu wpłynął Metanowiec "Al Nuaman" z drugim transportem skroplonego gazu ziemnego. Gigantyczna jednostka o długości ponad 315 m ma w swoich ładowniach gaz przeznaczony do technicznego rozruchu gazoportu.
Świnoujście, transport gazu: Druga dostawa gazu LNG na rozruch gazoportu
Terminal LNG jest elementem systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski (Fot. mat. pras. PGNiG/wnp.pl)

Po raz pierwszy metanowiec wpłynął do świnoujskiego gazoportu 11 grudnia ub. roku. Wówczas rozładunek statku trwał osiem dni.

Statek dostarczył 210 tys. m sześc. skroplonego gazu ziemnego, co odpowiada około 130 mln m sześc. gazu w stanie naturalnym. Gaz będzie wykorzystany w celu dalszego rozruchu instalacji. Rozładunek statku będzie trwał trzy dni - poinformował w komunikacie operator gazociągów przesyłowych Gaz-System.

Tak samo jak podczas pierwszej dostawy, dostawcą surowca jest Qatargas Operating Company Limited.

Czytaj też: Terminal LNG w Świnoujściu gotowy w maju 2016 r. W Ostrołęce jednak będzie nowy blok?

Gaz po regazyfikacji, czyli podgrzaniu, po którym z postaci skroplonej gaz wróci do stanu lotnego, zostanie przesłany do krajowego systemu przesyłowego, a następnie trafi do odbiorców w naszym kraju.

7 stycznia 2016 r. rozpoczęto testy systemu regazyfikacji oraz wysyłki gazu ziemnego, pochodzącego z pierwszej dostawy, z terminalu LNG w Świnoujściu do krajowego systemu przesyłowego. Ilości odbieranego gazu są zgodne z harmonogramem przekazanym przez generalnego wykonawcę terminalu LNG.

Od 8 stycznia 2016 r., równolegle z wysyłką gazu do sieci, rozpoczął się etap regulacji i testowania poszczególnych ustawień terminalu LNG, w tym optymalizacja oraz stabilizacja procesu regazyfikacji.

Po zakończeniu wszystkich prób eksploatacyjnych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie oraz komisyjnym odebraniu terminalu LNG od generalnego wykonawcy - infrastruktura będzie gotowa na przyjmowanie dostaw komercyjnych.

Terminal LNG jest elementem systemu bezpieczeństwa energetycznego Polski. Wraz z nowymi gazociągami, interkonektorami, wirtualnym rewersem na gazociągu jamalskim, a także podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem wzmocni niezależność gazową Polski.

Inwestycja umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m sześc. rocznie i odpowiadać będzie jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Rozważana jest rozbudowa mocy do 7,5 mld m sześc.

Według zapowiedzi władz spółki w drugiej połowie 2016 r. rozpoczną się komercyjne dostawy surowca do Świnoujścia

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU