PARTNER PORTALU
  • BGK

Szczecińska Kolej Metropolitalna z unijnym dofinansowaniem. Będą nowe tory i pociągi

  • MIW    9 maja 2018 - 22:31
Szczecińska Kolej Metropolitalna z unijnym dofinansowaniem. Będą nowe tory i pociągi
Umowę w sprawie dofinansowania SKM-ki podpisali przedstawiciele Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. (fot. wzp.pl)

Ponad 500 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zostanie przeznaczone na modernizację torów, węzły przesiadkowe i parkingi typu „Parkuj i Jedź” w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. 9 maja umowę w sprawie dofinansowania inwestycji (jej łączna wartość to 741 mln zł) podpisali przedstawiciele Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Zachodniopomorska SKM-ka ma być gotowa w roku 2022.




  • Szczecińska Kolej Metropolitalna połączy Stargard, Goleniów, Gryfino i Police ze Szczecinem.
  • SKM-ka zostanie połączona z siecią komunikacji miejskiej. Powstaną 42 węzły przesiadkowe, a także parkingi typu Park & Ride i Bike & Ride na ponad 2,5 tys. miejsc.
  • W ramach przedsięwzięcia samorząd województwa planuje ponadto zakup 27 pojazdów szynowych

Pieniądze z POIiŚ-iu zostaną przeznaczone na modernizację linii 406, która połączy koleją Szczecin i Police, stanowiąc tym samym kluczowy element SKM-ki. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowanych zostanie ponad 23 km torów. Projekt zakłada też budowę drugiego toru na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą na oddzielenie ruchu pasażerskiego od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej.

Linię 406 przebuduje i zmodernizuje firma Trakcja PRKiI. Ta sama firma zmodernizuje część linii 273 (Nadodrzanka), nr 351 (Poznań-Szczecin Główny) oraz nr 401 (Szczecin Dąbie – Świnoujście).

Łączna długość linii kolejowych w ramach SKM-ki wyniesie niemal 120 km. Sieć połączy Stargard, Goleniów, Gryfino i Police ze Szczecinem. W marcu 2018 roku uruchomiono pilotażowo trzy nowe połączenia ze Szczecina do Goleniowa i sześć na trasie Szczecin – Gryfino, co - jak podkreśla zachodniopomorski urząd marszałkowski – pozwoli oszacować potrzeby, jakie występują na tych trasach.

Łącznie na trasie SKM funkcjonować będą 42 przystanki, w tym 9 nowych. Inwestycja zakłada też budowę systemu sterowania ruchem pociągów z centrum sterowania na stacji Szczecin Gocław, stworzenie systemu informacji dla podróżnych oraz bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo – drogowych. SKM-ka zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. Powstaną 42 węzły przesiadkowe (autobus/tramwaj – pociąg), parkingi typu Park & Ride i Bike & Ride na ponad 2,5 tys. miejsc (w samym Szczecinie prawie 1900). Zamontowane zostaną urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomaty i kasowniki. W ramach przedsięwzięcia samorząd województwa planuje ponadto zakup 27 pojazdów szynowych za łączną sumę 400 mln zł. Zakończy to proces modernizacji taboru na Pomorzu Zachodnim i pozwoli obsługiwać połączenia regionalne wyłącznie nowymi lub zmodernizowanymi pociągami. Część z nich wyjedzie na tory w ramach SKM-ki, bo to województwo będzie odpowiedzialne za obsługę połączeń.

Czytaj: Samorządowe koleje wymieniają tabor. Pociągi EN57 odjadą do przeszłości

- To ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin. To projekt, który ułatwi i przyśpieszy transport mieszkańców codziennie jeżdżących do pracy, instytucji kultury oraz turystów - powiedział Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.