Sześć nowych autobusów w Gorzowie Wielkopolskim

Na ulice Gorzowa Wlkp. wyjedzie w tym tygodniu sześć 15-metrowych autobusów, o które wzbogacił się tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK). Wozy marki MAN spółka wzięła w leasing od ich producenta, na ten cel wyda łącznie 3,2 mln zł.
Sześć nowych autobusów w Gorzowie Wielkopolskim

Jak poinformował prezes MZK w Gorzowie Wlkp. Roman Maksymiak, przekazane we wtorek do użytku autobusy to kolejny etap programu modernizacji miejskiego taboru kołowego. 5-letnie wozy jeździły wcześniej po ulicach stolicy Austrii - Wiednia.

"Nasz program obejmujący modernizację taboru autobusowego zakłada, że w ciągu dwóch lat dojdziemy do stanu, kiedy średni wiek naszych pojazdów nie będzie przekraczał 10 lat. Obecnie wynosi on 11,2 roku. Szacujemy, że koszt jego realizacji i kontynuacji w następnych latach zamknie się w kwocie ok. 60 mln zł, które będą pochodzić głównie z budżetu spółki" - powiedział Maksymiak.

Dodał, że warunkiem realizacji założeń MZK jest zawarcie z miastem długoletniej umowy na świadczenie usług komunikacyjnych, gdyż obecna kończy się w tym roku. "Biorąc pod uwagę, że jesteśmy spółką, której właścicielem jest miasto to oczywiście formalność, ale bez niej nie będzie szans na sięganie po pieniądze z unijnych programów, gdyż takie wymogi stawiają unijni urzędnicy" - zaznaczył Maksymiak.

Czytaj też:  Komunikacja miejska, coraz większe nakłady i mniej pasażerów

Sześć 15-metrowych autobusów, które wtorek zostały zaprezentowane w zajezdni MZK, zastąpi wysłużone dwudrzwiowe wozy typu maxi o dł. 12 m. Tym samym zwiększą się możliwości transportowe i komfort podróżnych, gdyż do większych autobusów może wejść nawet 150 osób - o 60 więcej niż w przypadku dotychczas eksploatowanych wozów. Maksymiak zapowiedział, że nowe autobusy będą skierowane na najbardziej obciążone ruchem linie.

Ostatnich dużych zakupów pojazdów MZK dokonał w 2011 r. Wówczas zakończył realizację programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, który obejmował m.in. zakup 11 niskopodłogowych autobusów, budowę 75 wiat przystankowych oraz 120 mobilnych automatów do sprzedaży biletów.

 Czytaj: Darmowa komunikacja. Czy się opłaca?

Całkowity koszt tego projektu zamknął się w kwocie ok. 14,7 mln zł; został po połowie sfinansowany przez miasto Gorzów i Lubuski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013.

W ciągu minionych czterech lat MZK w Gorzowie Wlkp. zakupił także 14 używanych autobusów ze środków własnych.

Władze Gorzowa wraz z MZK przygotowują także program modernizacji sieci tramwajowej i zakupu nowych wagonów. Będzie on podstawą do ubiegania się o pomoc na ten cel z budżetu państwa i funduszy unijnych. Założenia zintegrowanego systemu komunikacji publicznej Gorzowskiego Obszaru Funkcjonalnego są już gotowe. Przewidywany koszt realizacji przedsięwzięcia to 406 mln zł.

Program zakłada wymianę wszystkich tramwajów na nowe, modernizację sieci tramwajowej oraz budowę nowej linii z centrum miasta do największego osiedla Górczyn. Ma ona przebiegać przez tereny gęsto zabudowane. Kolejnym elementem projektu jest stworzenie tzw. miejsc przesiadkowych na styku kilku rodzajów środków komunikacji (tramwaje, autobusy i kolej).

W ubiegłym roku z usług MZK w Gorzowie skorzystało ponad 26 mln pasażerów. Zakład realizuje kursy po mieście i na liniach podmiejskich na terenie przyległych do Gorzowa gmin.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU