Szwajcarzy dołożą do Siemianówki

Szwajcaria w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy dofinansuje budowę nowoczesnego kolejowego przejścia granicznego z Białorusią w Siemianówce (Podlaskie) - poinformował w poniedziałek na konferencji prasowej wojewoda podlaski Maciej Żywno.

Całość inwestycji ma kosztować ponad 7,2 mln franków szwajcarskich (obecnie równowartość 17,5 mln zł), z czego z programu przekazanych będzie 85 proc. tej kwoty, czyli blisko 14,9 mln zł. Reszta pieniędzy pochodzić będzie ze źródeł krajowych.

Jeszcze jesienią podpisana będzie ostateczna umowa ze Szwajcarami, którzy zaakceptowali projekt. Modernizacja przejścia, działającego od lat w prowizorycznych warunkach, rozpocznie się w przyszłym roku i ma zakończyć się w 2012 r.

W Siemianówce odprawiane są transporty kolejowe. Według danych służb celnych, w 2009 roku odprawiono tam 30 tys. wagonów.

Po modernizacji wreszcie będzie tam m.in. punkt odpraw fitosanitarnych (m.in. produktów roślinnych i pochodzenia zwierzęcego), o co przewoźnicy zabiegali od wielu lat. W ocenie służb granicznych, powinno to zwiększyć ruch na tym przejściu.

Wojewoda i szefowie Izby Celnej w Białymstoku oraz Podlaskiego Oddziału SG w Białymstoku przebywali w ostatnich dniach z wizytą studyjną w Szwajcarii. Oglądali m.in. przejście graniczne w Bazylei, na granicy szwajcarsko-niemieckiej. W Szwajcarii 70 proc. transportu towarowego - to kolej; tylko 30 proc. przewożone jest TIR-ami, ale te mogą jeździć jedynie w nocy. Bardzo dobrze rozwinięty jest transport ciężarówek koleją.

"Bardzo im zależy na naszym przejściu granicznym (w Siemianówce), bo im bardziej szczelna jest zewnętrzna granica UE, tym oni mają mniej pracy" - relacjonował opinie Szwajcarów wojewoda Maciej Żywno.

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Ma do nich trafić w sumie ponad 1 mld franków, z czego niemal połowa przewidziana jest dla Polski.

W województwie podlaskim realizowane są obecnie inwestycje także na dwóch innych przejściach z Białorusią: kolejowym w Kuźnicy oraz osobowym w Połowcach. Inwestycje są finansowane z tzw. Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Cos w tym jest. Nikt nikomu pieniędzy bezinteresownie za nic nie daje. Wygląda na to, ze Szwajcaria ma wobec nas zobowiązania.

justin231, 2010-09-07 16:18:44 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE