PARTNER PORTALU
  • BGK

Szybka Kolei Aglomeracyjna w Małopolsce. O 1200 samochodów mniej. Prawie dwie trzecie nowych pasażerów

  • KDS    23 października 2017 - 14:43
Szybka Kolei Aglomeracyjna w Małopolsce. O 1200 samochodów mniej. Prawie dwie trzecie nowych pasażerów
Pasażerowie SKA najczęściej dojeżdżają pociągami do pracy i szkoły (fot. malopolska.pl)

O 1200 mniej samochodów na ulicach Krakowa oraz dwie trzecie więcej pasażerów w pociągach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Takie wyniki płyną z badania „Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce”, które przeprowadzili naukowcy z Politechniki Krakowskiej.




• Badanie zostało przeprowadzone na przełomie lutego i marca 2017 roku na 2921 osobach podróżujących po wszystkich liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

• Uczestnicy odpowiedzieli w nim na 11 pytań dotyczących m.in. motywacji podróży, źródła i celu podróży, przystanku początkowego i końcowego, czasu dotarcia do przystanku początkowego oraz wykorzystanego środka transportu.

• Okazuje się, że dzięki uruchomieniu, liczba samochodów wjeżdżających każdego dnia do Krakowa spadła o 1200.  

 

- Na rzecz jazdy pociągiem z dojazdu własnym samochodem zrezygnowało łącznie aż 42,7 proc. ankietowanych pasażerów SKA1. Prawie 29 proc. zamieniła natomiast autobus komunikacji miejskiej na pociąg Kolei Małopolskich. W przypadku SKA2 i SKA3 pasażerowie zrezygnowali głównie z oferty prywatnych przewoźników. Wcześniej tą formą transportu podróżowało kolejno 74,1 proc. oraz 75,6 proc. ankietowanych. Co istotne, w kontekście zarówno korków jak i smogu, dzięki uruchomieniu wszystkich działających linii SKA każdej doby do Krakowa wjeżdża o 1200 samochodów mniej - podkreślają autorzy badania.

Oszczędności - czasu i pieniędzy

Z badania wynika, że głównym powodem dla którego pasażerowie wybierają kolej jest oszczędność czasu i pieniędzy. Przesiadka z samochodu na pociąg to koszt mniejszy nawet o połowę. 

- Dla 91,6 proc. ankietowanych oszczędności finansowe wskutek zmiany środka dotychczasowego transportu na rzecz SKA wynoszą co najmniej 25 proc. Jadąc pociągiem pasażerowie zyskują także na czasie. Ponad 75 proc. pasażerów dociera do celu niemal o połowę szybciej (oszczędzają od 45 proc. do 25 proc. czasu podróży) - podkreślają autorzy badania. 

Duże znaczenie dla wzrostu liczby pasażerów SKA miała budowa parkingów Park&Ride oraz integracja transportu zbiorowego. Z badania wynika, że ponad 33,2 proc. pasażerów SKA1 oraz 51,3 proc. pasażerów SKA2 dojeżdża do przystanku początkowego własnym samochodem. Pieszo na pociąg dociera około 40 proc. podróżnych. 65 proc. osób dotarcie do przystanku początkowego zajmuje mniej niż 10 minut. W przypadku 90 proc. czas nie przekracza 20 minut.

Badanie „Zmiany zachowań komunikacyjnych pasażerów po uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Małopolsce” zostało przeprowadzone przez Politechnikę Krakowską w lutym i marcu 20017 roku na 2921 osobach podróżujących po wszystkich liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

W sierpniu Koleje Małopolskie – spółka Województwa Małopolskiego - przewiozła 10 mln pasażerów.

- W ciągu ostatnich lat na małopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. Jest ona wynikiem naszych konsekwentnych działań, by podnieść jakość oferty przewozowej w regionie. Dziś nie trzeba nikogo przekonywać, że kolej jest transportem przyszłości i warto w nią inwestować. Rocznie z pociągów jeżdżących po regionie korzysta prawie 12 mln pasażerów. Warto dodać, że jeszcze trzy lata temu ich liczba nie przekraczała nawet 5,5 mln – mówi marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

W związku z systematycznym wzrostem liczby pasażerów wybierających podróż koleją, województwo małopolskie zapowiedziało zakup czterech nowych pociągów. Przetarg może zostać ogłoszony jeszcze w tym roku, tak aby pojazdy trafiły na tory przed końcem 2018 roku 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.