Szybkim tramwajem moderus beta po śląskich torach

Jesienią na torach aglomeracji katowickiej pojawią się nowe tramwaje moderus beta. W sumie ma być ich dwanaście i kosztować będą spółkę Tramwaje Śląskie 47,4 mln zł.
Szybkim tramwajem moderus beta po śląskich torach
Na śląskie tory trafią dwukierunkowe tramwaje moderus beta MF 16 AC BD (Fot.mat. pras.)

Rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada powiedział, że jeszcze w sierpniu spółka dostanie pierwszy wagon, który posłuży m.in. do szkolenia motorniczych. Niedługo później wszystkie pojazdy wyjadą na tory. Obecnie trwają badania homologacyjne pierwszego tramwaju, a produkcja kolejnych jest zaawansowana w 80 proc.

"Prace nad projektem i produkcją trwają od września 2014 r. natomiast rozpoczęcie produkcji możliwe było dopiero na koniec grudnia 2014 r. W samej firmie Modertrans Poznań, nie licząc poddostawców, w produkcję wagonów dla Tramwajów Śląskich zaangażowanych jest ponad 200 osób" - powiedział wiceprezes Modertrans Poznań Jarosław Bakinowski, cytowany w komunikacie prasowym.

Po zakończeniu procedury homologacji rozpocznie się proces odbioru pojazdów przez Tramwaje Śląskie, by w końcu mogły zostać przeprowadzone szkolenia dla motorniczych i obsługi. Jak przekazał Bakinowski, wszystkie tramwaje mają zostać dostarczone Tramwajom Śląskim do końca października.

Moderus beta - szybki i nowoczesny tramwaj

Na śląskie tory trafią dwukierunkowe tramwaje moderus beta MF 16 AC BD, które mogą rozwinąć prędkość do 70 km/h. Środkowy człon pojazdu (stanowiący jedną czwartą długości tramwaju) jest niskopodłogowy. Wagon będzie mógł jednorazowo przewieźć do 198 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.

Tramwaj wyposażony będzie w nowoczesne systemy informacyjno-emisyjne: cztery tablice o przekątnej 38 cali wyświetlające przebieg trasy, system emisji reklam, monitoring, a także elementy poprawiające komfort i bezpieczeństwo, w tym system smarowania obrzeży kół zapewniający cichą jazdę oraz rejestrator zdarzeń (tzw. czarną skrzynkę).

Zakup 12 nowych, częściowo niskopodłogowych, dwukierunkowych wagonów to część zmierzającego ku końcowi projektu modernizacji infrastruktury w regionie (za 850 mln zł brutto). Spółka Tramwaje Śląskie przygotowuje się też do wielomilionowych inwestycji w ramach środków unijnych na lata 2014-20.

Akcje Tramwajów Śląskich należą do 12 gmin aglomeracji górnośląskiej. Największy pakiet ma samorząd Katowic. Obecnie do obsługi 30 linii tramwajowych spółka kieruje 224 wagony. Oprócz standardowych tramwajów serii 105N (produkcji Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych "Konstal", obecnie działającej w ramach koncernu Alstom), w taborze znajdują się wagony niskopodłogowe typu 116Nd (również produkcji Alstomu) oraz wagony typu 2012N (bydgoskiej Pesy). Po torach aglomeracji jeżdżą także kupione jako używane tramwaje typu PT8 z Frankfurtu i wagony typu E1 z Wiednia.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU