PARTNER PORTALU
  • BGK

Tadeusz Zysk: Poznańska Kolej Metropolitalna to porażka

  • PAP    8 czerwca 2018 - 13:36
Tadeusz Zysk: Poznańska Kolej Metropolitalna to porażka
Jak wskazał kandydat PiS na prezydenta Poznania Tadeusz Zysk, Poznań nie jest przygotowany do wdrożenia PKM. (fot. tadeuszzysk.pl)

- Ruszająca w niedzielę (10 czerwca) Poznańska Kolej Metropolitalna to dobre przedsięwzięcie, ale porażka Poznania, bo miasto nie jest przygotowane do wdrożenia PKM – uważa kandydat PiS na prezydenta miasta Tadeusz Zysk. 10 czerwca PKM połączy Grodzisk Wielkopolski, Nowy Tomyśl, Jarocin i Wągrowiec z Poznaniem.




  • Jak wskazał kandydat PiS na prezydenta Poznania Tadeusz Zysk, choć samo przedsięwzięcie jest bardzo dobre - stolica regionu nie jest przygotowana do wdrożenia PKM.
  • Winą za ten stan obciążył obecnego prezydenta, który m.in. nie zadbał o wybudowanie w newralgicznych punktach bezkolizyjnych przejazdów.

Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) to projekt komunikacyjny współfinansowany przez wielkopolski samorząd, miasto Poznań, powiat poznański oraz gminy i powiaty położone wzdłuż dziewięciu linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Jego wdrażanie potrwa do 2021 r. W godzinach szczytu składy na tych trasach kursować będą co pół godziny.

Jak powiedział w piątek (8 czerwca) kandydat PiS na prezydenta Poznania Tadeusz Zysk, choć samo przedsięwzięcie jest bardzo dobre - stolica regionu nie jest przygotowana do wdrożenia PKM. Winą za ten stan obciążył obecnego prezydenta, który m.in. nie zadbał o wybudowanie w newralgicznych punktach bezkolizyjnych przejazdów.

- PKM to dobra rzecz, sukces, ale porażka dla Poznania. Nie ma przejazdów bezkolizyjnych, nie ma przystanków kolejowych, w ich pobliżu nie ma parkingów Park& Ride. Nie mówię już o dworcu, bo Poznań Główny to wspólna wina prezydenta i PKP" - powiedział Zysk na spotkaniu z dziennikarzami.

- Dworzec to powinien być symbol PKM, a w Poznaniu pasażerowie kolei metropolitalnej wyjdą w naszym "chlebaku", rozleją się na tramwaje. Nie ma mądrze pomyślanej komunikacji, która już w Poznaniu poprowadzi ten przepływ pasażerów - dodał.

Chlebakiem nazywany jest otwarty w 2012 r. obiekt, w którym mieści się poznański dworzec kolejowy i galeria handlowa. Budowany z myślą o odbywającym się w Poznaniu Euro 2012 dworzec był wielokrotnie krytykowany przez mieszkańców i społeczników, którzy zarzucali mu brak funkcjonalności.

Zysk ocenił, że zupełnie inaczej sytuacja wygląda w uczestniczących PKM gminach i powiatach w regionie, gdzie samorządy zadbały np. o węzły przesiadkowe.

- Widziałem, jak to wygląda chociażby w Jarocinie. W regionie burmistrzowie, wójtowie pracują, a Poznań się degraduje. Zadziwiająca rzecz, z reguły to miasto ciągnie region, u nas region idzie do przodu, a miasto nie. Poznań zaczyna się cofać w rozwoju - jednym z elementów tego jest brak wizji inwestycji. Potrzeba człowieka, który jest w stanie współpracować, znaleźć środki i zrealizować, który ma chęci - ja je posiadam - zapewnił.

Wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak powiedział w piątek PAP, że gdyby stolica regionu czekała ze startem PKM na wybudowanie bezkolizyjnych skrzyżowań, system mógłby ruszyć za dekadę.

- Żeby myśleć o bezkolizyjnych skrzyżowaniach, zwłaszcza w tych newralgicznych punktach, potrzebne są ogromne pieniądze - znacznie większe od tych, które obecnie są angażowane np. w punkty przesiadkowe. W przypadku skrzyżowania ul. Grunwaldzkiej w Poznaniu z torem na Berlin przebudowa to koszt ok. 60 mln zł. A mówimy o tylko jednym przejeździe, w Poznaniu potrzebnych jest ich kilka. Gdy kandydat Tadeusz Zysk zostanie prezydentem, będzie miał szansę się wykazać - powiedział PAP Jankowiak.

Docelowo PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania; składy będą dojeżdżać do stacji: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły. W godzinach szczytu przewozowego składy będą jeździć co ok. 30 minut. Przewozy realizowane będą przez samorządowego przewoźnika kolejowego, spółkę Koleje Wielkopolskie.

Zakończenie wdrażania projektu przewidziane jest na 2021 rok i uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.