PARTNER PORTALU
  • BGK

Tarnowskie Góry chcą połączenia z lotniskiem

  • PAP    13 kwietnia 2013 - 09:28
Tarnowskie Góry chcą połączenia z lotniskiem

Od 2009 r. PKP PLK prowadzą warty 52 mln zł unijny projekt obejmujący prace przedprojektowe dla kolei do Pyrzowic. Projekt zakłada m.in. uzyskanie decyzji środowiskowej (potwierdzającej lokalizację) oraz pozwolenia na budowę.




 Okres kwalifikowania wydatków kończy się 31 grudnia. Wybrany wariant trasy, z budową nowego odcinka torów z Bytomia do Pyrzowic, budzi jednak protesty.

Mieszkańcy gmin Bobrowniki i Ożarowice w dotychczasowych konsultacjach tego wariantu wskazywali m.in. na negatywne skutki społeczne (wysiedlenie wielu mieszkańców, przecięcie miejscowości już przedzielonych niedawno zbudowaną autostradą A1) oraz środowiskowe (wzrost hałasu czy zaburzenie stosunków wodnych).

W tej sytuacji władze Tarnowskich Gór uważają, że dobrą alternatywą byłoby poprowadzenie połączenia przez ich miasto. Jak akcentował podczas piątkowej konferencji w Tarnogórskim Centrum Kultury burmistrz Arkadiusz Czech, choć podróż tą drogą potrwa nieco dłużej, inwestycja będzie tańsza i mniej uciążliwa społecznie.

"Ten proces inwestycyjny nie był całkiem bezbłędny; chodzi przede wszystkim o konsultacje społeczne. (...) To, zdaje się, było postawienie ludzi przed faktem dokonanym. W mojej ocenie może to zatrzymać cały projekt przygotowawczy - tutaj może nie być pozytywnej opinii środowiskowej" - diagnozował w piątek Czech.

Jak przypomniał, wariant przez Tarnowskie Góry zakłada wykorzystanie między Bytomiem a Tarnowskimi Górami istniejącej linii 131 oraz odbudowę fragmentu linii 182, łączącej przez Pyrzowice Tarnowskie Góry z Zawierciem.

Przyznał, że wariant połączenia z lotniskiem przez Piekary Śląskie byłby krótszy (33,25 km wobec 52,34 km przez Tarnowskie Góry) i szybszy (ponad 27 min wobec ponad 51 min przez Tarnowskie Góry).

Wskazał, że z jego własnej, weryfikowanej w środowisku kolejarskim analizy wynika, iż kolejowe połączenie do Pyrzowic - nawet przy dwukrotnie większym obciążeniu lotniska - będzie niezależnie od wariantu trasy deficytowe. Wariant przez Tarnowskie Góry przyniesie jednak mniejsze straty - w jego zasięgu znajduje się bowiem potencjalnie największa liczba pasażerów dla obsługi aglomeracyjnej, ponad 450 tys.

30 kwietnia w Tarnowskich Górach uruchomiony po modernizacji ma zostać dworzec autobusowy, zacznie więc działać baza przesiadkowa komplementarna dla komunikacji kolejowej. Z szybkiego połączenia kolejowego do Katowic mogłyby zatem skorzystać setki osób, które teraz podróżują tam autobusami komunikacji miejskiej.

Autobusowe połączenie z Tarnowskich Gór do Katowic - jadąca rozkładowo od 50 minut do ponad godziny linia nr 820 - zyskało potoczne określenie "studencka limuzyna". Istnieje m.in. profil o tej nazwie na facebooku, lubiany przez ponad 4,5 tys. osób. Na zasadzie analogii władze Tarnowskich Gór swym staraniom na rzecz zmiany przebiegu linii do Pyrzowic nadały hasło "limuzyna na szynach" lub gwarowo "landara na glajzach".

Jeżeli w tym roku zostałyby wydane decyzje: środowiskowa i lokalizacyjna (niezbędne do uzyskania pozwolenia na budowę), budowa kolei do Pyrzowic mogłaby ruszyć w przyszłym roku - pod warunkiem dopięcia finansowania inwestycji. Koszty budowy nowych i modernizacji istniejących linii w dotychczas preferowanym wariancie oszacowano na ponad 252 mln euro, a w wariancie przez Tarnowskie Góry na ok. 220 mln euro.

Budowa połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic - bez określenia wariantu, z szacunkiem ceny 1182,2 mln zł - znalazła się na pierwszym miejscu przygotowanej przez samorząd woj. śląskiego listy rankingowej projektów kolejowych proponowanych do realizacji z poziomu krajowego. Lista będzie punktem wyjścia do negocjacji z rządem tzw. Kontraktu Terytorialnego dla regionu.

Położone ponad 30 km od Katowic lotnisko w Pyrzowicach ma ze stolicą woj. śląskiego jedynie autobusowe połączenie. Szacuje się, że w tym roku z usług portu skorzysta ok. 2,7 mln pasażerów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Everyman, 2013-04-15 10:36:25

    "Tarnogórzanie" uświadomiwszy sobie trwałość blokady siemońsko-celinieckiej zaoferowali się PKP PLK już w 2011 roku. Stało się to nie bez udziału włodarza gminy Ożarowice, który zyskuje na tym przebiegu kosztem gminy Bobrowniki. Miasta zagłębiowskie - przede wszystkim Sosnowiec - byłyby... również zainteresowane tym przebiegiem, gdyż mógłby krążyć taki "pendel" na trasie Katowice-Bytom-Tarnowskie Góry-Zawiercie-Sosnowiec-Katowice. Działo by się to starym śladzie linii kolejowej.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.