Terminal na lotnisku w Szymanach za 56,5 mln zł

Za 56,5 mln zł brutto Mostostal Warszawa zbuduje terminal pasażerski na lotnisku regionalnym w Szymanach, koło Szczytna. Terminal ma być ukończony do końca sierpnia 2015 roku - podał PAP Leszek Krawczyk, prezes spółki samorządowej, realizującej inwestycję.
Terminal na lotnisku w Szymanach za 56,5 mln zł

W środę umowę w sprawie budowy terminalu podpisali przedstawiciele Mostostalu Warszawa oraz spółki samorządowej Warmia i Mazury."Budowa samego budynku nie jest skomplikowana, pewne trudności może nieść instalacja systemów kontroli niezbędnych w tego typu obiektach" - ocenił prezes spółki Warmia i Mazury Leszek Krawczyk.

Czytaj też: Samorząd będzie finansował lotnisko w Szymanach do 2030 r.

Budynek terminalu ma nawiązywać architektonicznie do mazurskiego krajobrazu, zawierać motyw odlatujących żurawi, strefę zieleni i trzcin oraz małe lustra wody. Taki projekt, autorstwa architekta z Olsztyna Tomasza Lelli ze Studia Form Architektonicznych, wybrano z 65 nadesłanych do konkursu koncepcji.

Koncepcja terminalu zakłada, że początkowo obsłuży 300 tys. pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie - 500 tys. Budynek będzie podzielony na kilka stref: przylotów, odlotów, VIP, ogólną, strefę dla personelu terminalu oraz zespół pomieszczeń technicznych.

Kubatura jednopiętrowego budynku ma wynieść 48 tys. m sześc., a powierzchnia użytkowa 6,5 tys. m kw. W terminalu - oprócz stref związanych z obsługą ruchu lotniczego - mają znaleźć się obiekty komercyjne, takie jak bary, restauracje, wypożyczalnia samochodów, a także sala konferencyjna i taras widokowy.

Czytaj też: Doprowadzą pociąg z Olsztyna do lotniska w Szymanach

Wykonawca zbuduje również parking na 145 samochodów osobowych oraz kilka autokarów.

Mostostal Warszawa został wybrany na wykonawcę terminalu w drugim przetargu, pokonując 11 konkurentów.

Wyniki pierwszego przetargu zakwestionowała Krajowa Izba Odwoławcza. Stało się to, po tym jak skargę do KIO złożył koncern Porr Polska, który przegrał pierwszy przetarg. W skardze koncern Porr Polska zakwestionował zdolności do wykonania tego kontraktu zarówno przez zwycięzcę, czyli firmę Skanska, jak i odrzuconą przez komisję konkursową Elektrobudowę.

KIO uwzględniła skargę i nakazała inwestorowi ponowne rozpatrzenie ofert, wykluczając jednocześnie firmy Skanska i Elektrobudowa. Spółka Warmia i Mazury zdecydowała ponownie ogłosić przetarg, bo cena 69 mln zł proponowana przez Porr Polska była - według inwestora - zbyt wysoka.

Port lotniczy musi zacząć działać w 2015 roku, aby nie przepadła unijna dotacja. Koszt całej inwestycji, w tym budowy płyty lotniska oraz terminalu, szacowany jest na 205 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc.

Regionalny port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE