Terminal na lotnisku w Szymanach za 56,5 mln zł

Za 56,5 mln zł brutto Mostostal Warszawa zbuduje terminal pasażerski na lotnisku regionalnym w Szymanach, koło Szczytna. Terminal ma być ukończony do końca sierpnia 2015 roku - podał PAP Leszek Krawczyk, prezes spółki samorządowej, realizującej inwestycję.
Terminal na lotnisku w Szymanach za 56,5 mln zł

W środę umowę w sprawie budowy terminalu podpisali przedstawiciele Mostostalu Warszawa oraz spółki samorządowej Warmia i Mazury."Budowa samego budynku nie jest skomplikowana, pewne trudności może nieść instalacja systemów kontroli niezbędnych w tego typu obiektach" - ocenił prezes spółki Warmia i Mazury Leszek Krawczyk.

Czytaj też: Samorząd będzie finansował lotnisko w Szymanach do 2030 r.

Budynek terminalu ma nawiązywać architektonicznie do mazurskiego krajobrazu, zawierać motyw odlatujących żurawi, strefę zieleni i trzcin oraz małe lustra wody. Taki projekt, autorstwa architekta z Olsztyna Tomasza Lelli ze Studia Form Architektonicznych, wybrano z 65 nadesłanych do konkursu koncepcji.

Koncepcja terminalu zakłada, że początkowo obsłuży 300 tys. pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie - 500 tys. Budynek będzie podzielony na kilka stref: przylotów, odlotów, VIP, ogólną, strefę dla personelu terminalu oraz zespół pomieszczeń technicznych.

Kubatura jednopiętrowego budynku ma wynieść 48 tys. m sześc., a powierzchnia użytkowa 6,5 tys. m kw. W terminalu - oprócz stref związanych z obsługą ruchu lotniczego - mają znaleźć się obiekty komercyjne, takie jak bary, restauracje, wypożyczalnia samochodów, a także sala konferencyjna i taras widokowy.

Czytaj też: Doprowadzą pociąg z Olsztyna do lotniska w Szymanach

Wykonawca zbuduje również parking na 145 samochodów osobowych oraz kilka autokarów.

Mostostal Warszawa został wybrany na wykonawcę terminalu w drugim przetargu, pokonując 11 konkurentów.

Wyniki pierwszego przetargu zakwestionowała Krajowa Izba Odwoławcza. Stało się to, po tym jak skargę do KIO złożył koncern Porr Polska, który przegrał pierwszy przetarg. W skardze koncern Porr Polska zakwestionował zdolności do wykonania tego kontraktu zarówno przez zwycięzcę, czyli firmę Skanska, jak i odrzuconą przez komisję konkursową Elektrobudowę.

KIO uwzględniła skargę i nakazała inwestorowi ponowne rozpatrzenie ofert, wykluczając jednocześnie firmy Skanska i Elektrobudowa. Spółka Warmia i Mazury zdecydowała ponownie ogłosić przetarg, bo cena 69 mln zł proponowana przez Porr Polska była - według inwestora - zbyt wysoka.

Port lotniczy musi zacząć działać w 2015 roku, aby nie przepadła unijna dotacja. Koszt całej inwestycji, w tym budowy płyty lotniska oraz terminalu, szacowany jest na 205 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc.

Regionalny port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE