Tory coraz mniej obciążone. Koniec bałaganu?

Po likwidacji 46 połączeń Przewozów Regionalnych, PKP PLK zatrzyma też część pociągów PKP Intercity. Jednak prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Zbigniew Szafrański zapewnił, że nie chce, by na dworcach zapanował bałagan.
Tory coraz mniej obciążone. Koniec bałaganu?

Od wtorku nie jeździ część międzywojewódzkich pociągów Przewozów Regionalnych; we wtorek odwołano 48 połączeń, a w środę 46. PKP PLK wstrzymała ich kursowanie, ponieważ przewoźnik zalega z wpłatą należności za korzystanie z torów kolejowych w tym roku. Dług wynosi ok. 106 mln zł, dodatkowo 130 mln zł wynoszą zaległości za 2009 r.

Teraz listę połączeń do likwidacji ma przedstawić PKP Intercity, który także ma problemy z regulowaniem należności wobec PKP PLK. Zarząd tej spółki zdecydował więc, że przewoźnik musi ograniczyć połączenia w takim samym stopniu, jak Przewozy Regionalne.

Prezes PKP PLK powiedział na środowej konferencji prasowej, że PKP Intercity pracuje nad listą i wkrótce przedstawi ją PKP PLK. - Nie jest naszą intencją, by ograniczać w Polsce ruch pociągów, ale też mamy nasze zobowiązania i jeżeli przewoźnicy nie zaczną płacić faktur, to będziemy mieć problem z wypłacalnością" - wyjaśnił.

Kamil Migała z biura prasowego PKP Intercity powiedział, że prawo nakłada na przewoźnika obowiązek poinformowania pasażerów o ewentualnych zmianach w rozkładzie jazdy na tydzień przed ich wprowadzeniem. Dlatego PKP Intercity w ciągu najbliższych dni wyśle do PKP PLK listę połączeń przeznaczonych do likwidacji, by zarządca infrastruktury zdążył się z nią zapoznać i by był jeszcze czas na poinformowanie pasażerów.

Tymczasem Przewozy Regionalne - jak zapowiedział rzecznik spółki Piotr Olszewski - przedstawią w piątek zarządcy infrastruktury harmonogram zakładający wpłatę na konto PKP PLK 28 mln zł w dwóch transzach. - Do tej pory PKP PLK się do tego nie odniosły - dodał Olszewski.

Według zapowiedzi prezesa PKP PLK, 46 pociągów Przewozów Regionalnych nie będzie jeździć tak długo, aż spółka nie zacznie spłacać zadłużenia. Przypomniał, że przewoźnik może przedstawić listę innych połączeń do likwidacji, zamiast odwołanych pociągów InterRegio. Jego zdaniem takie zmiany mogłyby wejść w życie 15 maja. Żeby jednak tak się stało, obaj przewoźnicy muszą przysłać swoje listy do końca tygodnia, żeby było dość czasu na poinformowanie pasażerów.

- To nie jest termin absolutnie obligatoryjny. (...) Jeśli przewoźnicy poproszą o jego przesunięcie, to go przesuniemy - zaznaczył Szafrański. Dodał, że o wszelkich zmianach pasażerowie powinni zostać poinformowani co najmniej tydzień wcześniej.

- W zeszłym roku mieliśmy podobny problem z przewoźnikami towarowymi. Z każdym z nich podpisaliśmy porozumienie, że rozłożymy im zaległe należności na 12 rat, pod warunkiem, że będą na bieżąco płacić nowe faktury. To się udało i teraz spływają ostatnie stare należności. Analogicznie chciałbym rozwiązać sprawę z przewoźnikami pasażerskimi - wyjaśnił Szafrański.

Czytaj także: "Walka o tory: może stanąć InterCity""W środę nie wyjedzie 46 pociągów" oraz "InterRegio w tarapatach".

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE