PARTNER PORTALU
  • BGK

Tramwaje będą jeździć szybciej?

  • AW/mat.pras.    16 października 2011 - 09:59
Tramwaje będą jeździć szybciej?

Średnia prędkość tramwajów w Warszawie wynosi około 17,4 km/h. Jest szansa by zwiększyć ją nawet do 20 km/h, przynajmniej na niektórych odcinkach. Potrzeba jednak analiz i inwestycji.




Dla autobusów w Warszawie wytyczane są kolejne buspasy, w przypadku tramwajów – podejmowane działania na rzecz przyspieszenia przejazdu przez skrzyżowania. - Zmiany te jednak muszą być wynikiem analizy, uwzględniającej sytuację róznych uczestników ruchu. W efekcie nie są aż tak proste do zrealizowania, jak mogłoby się wydawać. Uzyskanie korzystnych dla pasażerów efektów jest możliwe, ale wymaga czasu i zaangażowania nakładów finansowych - informuje Andrzej Skwarek, rzecznik prasowy ZMT.

Sieć tramwajowa jest ważnym, ale jednym z wielu elementów stołecznego systemu transportu zbiorowego - tramwaje wykonują ok. 24 proc. pracy przewozowej, przewożą dziennie ok. 570,8 tys., czyli 21 proc. pasażerów (np. autobusy odpowiednio 56 proc. pracy przewozowej i 49 proc. pasażerów). - Dlatego projektując priorytety dla tramwajów, nie można zaniedbywać pozostałych środków miejskiego transportu, które ze względu na swój znaczny zasięg, nierzadko przysparzają pasażerów komunikacji tramwajowej - kontynuje Skwarek.

Średnia prędkość tramwajów w Warszawie to około 17,4 km/h i jest porównywalna z innymi polskimi miastami. Dodatkowym atutem stolicy jest to, że 95-proc. torowisk jest oddzielonych od jezdni dla samochodów. Zdaniem naukowców, prędkość tę można podwyższyć. 

Jednym z dostępnych rozwiązań jest korekta programów sygnalizacji świetlnej. Musi ona jednak zostać poprzedzona m.in. zbadaniem rzeczywistych warunków ruchu oraz sporządzeniem bilansu zysków i strat dla całej komunikacji zbiorowej, z uwzględnieniem zmiany warunków dla transportu indywidualnego. - Bezrefleksyjne uprzywilejowanie tramwajów, a tym samym częstsze wstrzymywanie ruchu na poprzecznych ulicach, może spowolnić nie tylko prywatne samochody, ale także autobusy. Dlatego potrzebne są wyważone decyzje, uzależnione od usytuowania danej trasy tramwajowej - tłumaczy Andrzej Skwarek.

Działania, których celem jest „przyspieszenie” komunikacji tramwajowej w Warszawie są prowadzone od dłuższego czasu. Dotyczą zarówno organizacji ruchu na pojedynczych skrzyżowaniach, jak i całych ciągów komunikacyjnych. Trwają m.in. prace przygotowawcze do skorygowania sygnalizacji świetlnej w Al. Jerozolimskich, w związku z funkcjonującym tam pasem autobusowym. Wspólnym zamierzeniem jest również przygotowywanie dokumentu z wytycznymi i standardami dla priorytetu tramwajowego w warunkach warszawskich.

ZTM współpracuje m.in. z Tramwajami Warszawskimi i wspiera ich działania. Spółka realizuje szereg projektów, przewidujących wdrożenie priorytetu dla tramwajów, na następujących trasach:

1. ciąg ulic Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz na ul. Górczewskiej. Realizacja w latach 2011-2012.
2. Piaski – Kielecka (Rakowiecka)
Piaski - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Rakowiecka – Kielecka. Realizacja do 2013 roku.
3. Targowa - al. Zieleniecka
Odcinek od Dw. Wileńskiego do ronda Waszyngtona. Realizacja w latach 2011-2012.
4. Dw. Wileński - Żerań Wsch.
Odcinek 11 Listopada - rondo Żaba - Odrowąża - Budowlana - Rembielińska – Annopol. Realizacja w 2013 roku.
5. ul. Marymoncka
Realizacja w 2013 roku.
6. ul. Obozowa
Realizacja w latach 2013-2014.
7. Linia na Tarchomin
Realizacja w latach 2012-2013.

Dodatkowo przewidziana jest modernizacja programów sygnalizacji świetlnej wzdłuż trasy linii tramwajowej 9 (Gocławek - Okęcie) oraz – punktowo – na wybranych skrzyżowaniach.

Przewiduje się, że realizacja projektów umożliwi w każdym przypadku skrócenie czasów przejazdu tramwajów o kilka minut. W efekcie, w perspektywie najbliższych kilku lat prędkość komunikacyjna tramwajów ma szansę wzrosnąć do ok. 20 km/h

Warto dodać, że efektem dotychczasowych działań na rzecz uprzywilejowania komunikacji jest także ponad 32,5 km wydzielonych pasów autobusowych (oraz ponad 12,5 km ulic z priorytetem dla autobusów), a także 4,8 km wspólnego torowiska tramwajowo-autobusowego na Trasie W-Z i 95 proc. wydzielonych torowisk.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • m@ciek, 2011-10-18 13:05:54

    Drobna nieścisłość... do 20km/h, czy o 20km/h. W artykule są dwie wersje. Różnica zasadnicza.
  • egon, 2011-10-18 11:38:32

    Wystarczy, że kierowcy aut osobowych nie będą blokowali skrzyżowań ( i przejazdu tramwajom) w godzinach szczytu
  • NiT, 2011-10-18 09:51:41

    Przy takim zaniedbaniu torowisk 17,5 km/h to jest bardzo szybko.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.