Tramwaje będą jeździć szybciej?

  • AW/mat.pras.
  • 16-10-2011
  • drukuj
Średnia prędkość tramwajów w Warszawie wynosi około 17,4 km/h. Jest szansa by zwiększyć ją nawet do 20 km/h, przynajmniej na niektórych odcinkach. Potrzeba jednak analiz i inwestycji.
Tramwaje będą jeździć szybciej?

Dla autobusów w Warszawie wytyczane są kolejne buspasy, w przypadku tramwajów – podejmowane działania na rzecz przyspieszenia przejazdu przez skrzyżowania. - Zmiany te jednak muszą być wynikiem analizy, uwzględniającej sytuację róznych uczestników ruchu. W efekcie nie są aż tak proste do zrealizowania, jak mogłoby się wydawać. Uzyskanie korzystnych dla pasażerów efektów jest możliwe, ale wymaga czasu i zaangażowania nakładów finansowych - informuje Andrzej Skwarek, rzecznik prasowy ZMT.

Sieć tramwajowa jest ważnym, ale jednym z wielu elementów stołecznego systemu transportu zbiorowego - tramwaje wykonują ok. 24 proc. pracy przewozowej, przewożą dziennie ok. 570,8 tys., czyli 21 proc. pasażerów (np. autobusy odpowiednio 56 proc. pracy przewozowej i 49 proc. pasażerów). - Dlatego projektując priorytety dla tramwajów, nie można zaniedbywać pozostałych środków miejskiego transportu, które ze względu na swój znaczny zasięg, nierzadko przysparzają pasażerów komunikacji tramwajowej - kontynuje Skwarek.

Średnia prędkość tramwajów w Warszawie to około 17,4 km/h i jest porównywalna z innymi polskimi miastami. Dodatkowym atutem stolicy jest to, że 95-proc. torowisk jest oddzielonych od jezdni dla samochodów. Zdaniem naukowców, prędkość tę można podwyższyć. 

Jednym z dostępnych rozwiązań jest korekta programów sygnalizacji świetlnej. Musi ona jednak zostać poprzedzona m.in. zbadaniem rzeczywistych warunków ruchu oraz sporządzeniem bilansu zysków i strat dla całej komunikacji zbiorowej, z uwzględnieniem zmiany warunków dla transportu indywidualnego. - Bezrefleksyjne uprzywilejowanie tramwajów, a tym samym częstsze wstrzymywanie ruchu na poprzecznych ulicach, może spowolnić nie tylko prywatne samochody, ale także autobusy. Dlatego potrzebne są wyważone decyzje, uzależnione od usytuowania danej trasy tramwajowej - tłumaczy Andrzej Skwarek.

Działania, których celem jest „przyspieszenie” komunikacji tramwajowej w Warszawie są prowadzone od dłuższego czasu. Dotyczą zarówno organizacji ruchu na pojedynczych skrzyżowaniach, jak i całych ciągów komunikacyjnych. Trwają m.in. prace przygotowawcze do skorygowania sygnalizacji świetlnej w Al. Jerozolimskich, w związku z funkcjonującym tam pasem autobusowym. Wspólnym zamierzeniem jest również przygotowywanie dokumentu z wytycznymi i standardami dla priorytetu tramwajowego w warunkach warszawskich.

ZTM współpracuje m.in. z Tramwajami Warszawskimi i wspiera ich działania. Spółka realizuje szereg projektów, przewidujących wdrożenie priorytetu dla tramwajów, na następujących trasach:

1. ciąg ulic Wolska - Połczyńska - Powstańców Śląskich - al. Reymonta - Wólczyńska - Nocznickiego - Młociny oraz na ul. Górczewskiej. Realizacja w latach 2011-2012.
2. Piaski – Kielecka (Rakowiecka)
Piaski - Broniewskiego - al. Jana Pawła II - Chałubińskiego - al. Niepodległości - Rakowiecka – Kielecka. Realizacja do 2013 roku.
3. Targowa - al. Zieleniecka
Odcinek od Dw. Wileńskiego do ronda Waszyngtona. Realizacja w latach 2011-2012.
4. Dw. Wileński - Żerań Wsch.
Odcinek 11 Listopada - rondo Żaba - Odrowąża - Budowlana - Rembielińska – Annopol. Realizacja w 2013 roku.
5. ul. Marymoncka
Realizacja w 2013 roku.
6. ul. Obozowa
Realizacja w latach 2013-2014.
7. Linia na Tarchomin
Realizacja w latach 2012-2013.

Dodatkowo przewidziana jest modernizacja programów sygnalizacji świetlnej wzdłuż trasy linii tramwajowej 9 (Gocławek - Okęcie) oraz – punktowo – na wybranych skrzyżowaniach.

Przewiduje się, że realizacja projektów umożliwi w każdym przypadku skrócenie czasów przejazdu tramwajów o kilka minut. W efekcie, w perspektywie najbliższych kilku lat prędkość komunikacyjna tramwajów ma szansę wzrosnąć do ok. 20 km/h

Warto dodać, że efektem dotychczasowych działań na rzecz uprzywilejowania komunikacji jest także ponad 32,5 km wydzielonych pasów autobusowych (oraz ponad 12,5 km ulic z priorytetem dla autobusów), a także 4,8 km wspólnego torowiska tramwajowo-autobusowego na Trasie W-Z i 95 proc. wydzielonych torowisk.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Drobna nieścisłość... do 20km/h, czy o 20km/h. W artykule są dwie wersje. Różnica zasadnicza.

m@ciek, 2011-10-18 13:05:54 odpowiedz

Wystarczy, że kierowcy aut osobowych nie będą blokowali skrzyżowań ( i przejazdu tramwajom) w godzinach szczytu

egon, 2011-10-18 11:38:32 odpowiedz

Przy takim zaniedbaniu torowisk 17,5 km/h to jest bardzo szybko.

NiT, 2011-10-18 09:51:41 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE