Tramwaje śląskie przymierzają się do zakupu nowych wozów

• Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie prowadzi dialog techniczny ws. zakupu nowych tramwajów.
• Bierze w nim udział kilku potencjalnych dostawców.
• To procedura mająca dać wiedzę, jak najlepiej sformułować zamówienie przetargowe w celu zakupu nowych wozów.
Tramwaje śląskie przymierzają się do zakupu nowych wozów
Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie prowadzi dialog techniczny ws. zakupu nowych tramwajów (fot.ma.prasowe)

Będzie to jedna z części wartego ok. 885 mln zł projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Prowadzi go spółka należącą do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów. Projekt zakłada ogółem m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup 44 tramwajów.

Jak poinformował rzecznik Tramwajów Śląskich Andrzej Zowada, dobiegający już końca dialog techniczny ws. zakupu tramwajów to jeden z pierwszych elementów realizacji projektu. Cel dialogu to zebranie informacji, które pozwolą możliwie optymalnie określić założenia konstrukcyjne planowanych do kupienia jednoczłonowych tramwajów jedno- i dwukierunkowych.

Wśród tych założeń są kwestie m.in. jak największego udziału niskiej podłogi w stosunku do całkowitej powierzchni przedziału dla pasażerów stojących, konstrukcji wózków napędowych i poszczególnych podzespołów mających wpływ na gabaryty wagonu, rozplanowania jego wnętrza oraz spełnienia wymagań tzw. skrajni kinematycznej wagonów i budowli (chodzi o to, by zamówione tramwaje zmieściły się np. w istniejących peronach przystankowych)

Podczas spotkań odbywających się oddzielnie z poszczególnymi dostawcami przedstawiciele Tramwajów dowiadują się m.in. o najlepszych, najnowszych dostępnych rozwiązaniach; dostawcy określają przy tym swoje możliwości. Po zakończeniu wszystkich spotkań spółka przeanalizuje zebrane informacje. Wnioski zostaną zawarte w zamówieniu przetargowym.

Pierwszym przedsięwzięciem w obecnym projekcie Tramwajów Śląskich jest modernizacja odcinka torowiska linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Chodzi o fragment torów o długości 900 metrów wzdłuż ul. Niedurnego, od ul. Hutniczej do ul. Grochowskiej. Wykonawcą zostało przedsiębiorstwo TOR-KRAK. Umowę podpisano 16 lutego, a roboty powinny potrwać od tego czasu osiem miesięcy.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami cały warty 885 mln zł projekt został podzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej.

Zakres prac objętych pierwszym etapem projektu został określony w ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze przetargowej na wybór inżyniera kontraktu - dla zadań pierwszego etapu. Z ogłoszenia wynika, że cztery części I etapu projektu obejmą prace szacowane na 369,8 mln zł.

W pierwszej części pierwszego etapu projektu ujęto: modernizacje odcinków linii w ciągu ul. 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców w Chorzowie, ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej, wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie oraz modernizację torowisk na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie.

W drugiej części zawarto: budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II, przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie, ul Będzińskiej, Mariackiej, Żeromskiego i Piłsudskiego w Sosnowcu, a także ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej.

Trzecia część przewiduje: przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu oraz fragmentu linii na granicy z Bytomiem, a także w Bytomiu: wzdłuż ul. Zabrzańskiej, Katowickiej, Piekarskiej, od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz od ul. Sądowej do Stroszka.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE